Cine și cum a pus la cale planul UE pentru a combate contrabanda și amenințările de securitate pe mare

Cercetătorii, autoritățile naționale și UE conlucrează pentru a aborda provocările maritime precum contrabanda, pescuitul ilegal și amenințările de securitate.
Cine și cum a pus la cale planul UE pentru a combate contrabanda și amenințările de securitate pe mare
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

O navă portcontainer care navighează noaptea prin Marea Baltică, călătorind de-a lungul coastei poloneze, trage lângă un vas de pescuit. Acest comportament atrage imediat atenția autorităților poloneze și suscită întrebări.

„Trebuie să ne întrebăm de ce se întâlnesc cele două nave în larg în toiul nopții? Sunt implicate în contrabandă sau migrație ilegală? Cumpără pește de la vasul de pescuit?”, spune Isto Mattila, expert în securitate maritimă și schimb de informații la Universitatea de Științe Aplicate Laurea din Finlanda. 

Întrucât acest comportament ar putea indica mai multe activități ilegale, atunci când nava ancorează în următorul port, trebuie investigat ce se întâmplă. Însă acesta s-ar putea să nu fie în Polonia. Ar putea fi în Helsinki (Finlanda), de exemplu, sau în oricare dintre cele nouă țări care au ieșire la Marea Baltică.

Pentru ca autoritățile finlandeze să identifice nava ca fiind suspectă, acestea trebuie să fie alertate de către autoritățile maritime poloneze care au observat întâlnirea pe mare. Însă acest lucru nu este atât de simplu pe cât pare.

„Toate aceste gărzi de coastă, entități de mediu, forțe de poliție au creat sisteme de supraveghere maritimă operate și dezvoltate de diferiți parteneri industriali din Europa”, spune Mattila.

ADVERTISING

Aceste sisteme informatice folosesc limbaje de baze de date diferite și adesea nu pot comunica între ele.

Acest scenariu ipotetic prezentat de Mattila – care a fost, timp de nouă ani, căpitan de navă în cadrul gărzii de coastă finlandeze înainte de a se dedica cercetării – ilustrează complexitatea reală a monitorizării mărilor Europei. 

Împărtășirea securității

Cu această dilemă în minte, cercetătorii sprijiniți financiar de UE au lucrat la optimizarea unei platforme comune care să facă mult mai ușor schimbul de informații între diferitele autorități maritime.

La 1 iulie 2024, a devenit, în sfârșit, operațional mediul comun pentru schimbul de informații (CISE) al UE. Acest lucru se datorează, în parte, unei inițiative de cercetare sprijinită de UE și numită EU CISE 2020, care a fost coordonată de Matilla.

Datorită CISE, toate țările UE pot acum coopera mai bine în abordarea unor provocări precum traficul ilegal de migranți, pescuitul ilegal, poluarea și potențialele amenințări de securitate.

Majoritatea țărilor europene (exceptând Cehia, Luxemburg, Ungaria, Austria și Slovacia) au o frontieră maritimă, iar 80% din comerțul exterior al UE se desfășoară pe căi maritime. Sute de autorități europene implicate în supravegherea maritimă ar urma astfel să beneficieze de pe urma acestei platforme.

ADVERTISING

O limbă comună

Sistemul CISE adaugă un nivel esențial de traducere și schimb de informații aflat deasupra tuturor acestor sisteme de supraveghere diferite și între acestea.

„Prin acest sistem «adaptor», toate datele pe care le produce sistemul primar – fie că sunt în franceză, finlandeză, suedeză etc. – vor fi traduse într-o limbă comună”, explică Mattila. 

De asemenea, rețeaua va putea converti această limbă comună în limbajul de date al tuturor sistemelor diferite, permițându-le să comunice și să facă schimb de informații între ele.

Proiectul EU CISE 2020, care s-a întins pe patru ani și s-a încheiat în 2018, a reprezentat un jalon esențial în dezvoltarea CISE. Acesta a testat sistemul conectându-l cu autoritățile maritime din 11 țări ale UE.

Acest schimb de date îmbunătățit va permite țărilor UE să comunice rapid între ele în legătură cu potențialele amenințări și situații de urgență și să conlucreze pentru a se asigura că comerțul maritim se desfășoară fără probleme.

Potrivit lui Mattila, sistemul ar putea îmbunătăți și siguranța pe mare a persoanelor. 

„De exemplu, dacă te afli într-o ambarcațiune și întâmpini probleme, ai putea fi salvat mult mai repede.” 

ADVERTISING

Cooperare vamală

Următorul pas către o monitorizare bine coordonată a frontierelor maritime și a comerțului Europei este integrarea unitară a supravegherii maritime cu agențiile vamale și de control la frontiere. 

Se lucrează deja la includerea acestora în platforma de schimb de informații maritime. Planul este de a face acest lucru prin dezvoltarea unui mediu comun extins pentru schimbul de informații vamale (CE-CISE).

„Aceste inițiative se referă la toate operațiunile care servesc controlului punctelor de trecere a frontierei”, explică dr. Souzanna Sofou, coordonatoarea elenă a proiectului CONNECTOR din partea Satways, o companie specializată în aplicații de securitate și siguranță publică pentru poliție și garda de coastă.

„Scopul final este asigurarea unei gestionări eficace a frontierelor externe ale UE”, spune aceasta.

Deschidere și securitate

Obiectivul Comisiei Europene în ceea ce privește finanțarea cercetării și dezvoltării sistemelor maritime inovatoare este de a avea frontiere deschise, dar bine controlate și sigure. 

„Ideea este ca cetățenii europeni să își poată exercita dreptul la liberă circulație, dar și să protejăm granițele UE”, spune Sofou. Aceasta coordonează o inițiativă de cercetare finanțată de UE și denumită CONNECTOR, care se întinde pe doi ani și vizează instituirea CE-CISE.

Inițiativa implică 17 parteneri din UE, Elveția și Republica Moldova, inclusiv autorități vamale și de frontieră și gărzi de coastă, iar echipa de cercetare analizează cerințele autorităților vamale și de frontieră și dezvoltă mediul tehnic pentru ca acestea să fie adăugate pe platformă.

Agențiile vamale din diferite țări vor putea astfel să facă schimb rapid de informații, să conlucreze și să vizeze activitățile ilegale, cum ar fi traficul transfrontalier ilicit.

Testări transfrontaliere

Pentru a înțelege mai bine nevoile autorităților vamale și ale altor agenții de frontieră, diverșii participanți s-au reunit pentru a discuta problemele comune cu care se confruntă, lucrurile care pot fi îmbunătățite și tehnologiile care încă lipsesc.

Echipa CONNECTOR va derula trei teste în 2025 (național, transfrontalier și transnațional), reunind autorități vamale, de frontieră și maritime. Cu ocazia acestor teste, utilizatorii finali vor folosi noile tehnologii în scenarii predefinite.

Noile capabilități care vor fi testate pentru utilizatorii finali includ schimbul de informații prin CE-CISE, un tablou operațional comun și o evaluare a riscurilor partajată, mai precisă, pentru autoritățile de gestionare integrată a frontierelor.

„Cel mai important lucru este să începem să facem conexiunile care să permită cooperarea între diferitele agenții”, spune Sofou.

Pentru a explora modul în care diferite scenarii, cum ar fi contrabanda, ar putea avea loc, cercetătorii vor folosi date simulate bazate pe experiența acumulată din operațiunile vamale anterioare. Aceste simulări vor fi folosite pentru a ajuta la instruirea agenților vamali și de frontieră.

„Frumoasa noastră Uniune este un grup de țări cu reguli diferite și, întrucât vrem să fim împreună sub aceeași umbrelă, trebuie să ne înțelegem și să vorbim aceeași limbă. Chiar dacă trebuie să folosim computere pentru aceasta”, spune Sofou. 

„Trebuie să ne aliniem responsabilitățile și așteptările și, mai ales, trebuie să cooperăm.”

Articol scris de Michael Allen

Cercetările menționate în acest articol au fost finanțate prin programul-cadru și programul Orizont ale UE. Opiniile persoanelor intervievate nu reflectă neapărat opiniile Comisiei Europene.

Mai multe informații

​Acest articol a fost publicat inițial în Horizon, revista de cercetare și inovare a UE.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇