Cine-i poate reda demnitatea comandantului de navă român care zace de două luni într-o cameră frigorifică în China - ministrul Ciucă sau președintele Iohannis? Interviu

Cine-i poate reda demnitatea comandantului de navă român care zace de două luni într-o cameră frigorifică în China - ministrul Ciucă sau președintele Iohannis? <span style="color:#ff0000;font-size:100%;">Interviu</span>

Comandantul de navă Sandu Dan a murit acum două luni, cel mai probabil din cauza unui infarct, pe traseul dintre India și China și de atunci trupul neînsuflețit zace în camera frigorifică a navei, din cauza autorităților chineze, neputând fi nici aruncat în mare, nici incinerat, nici transbordat pe o altă navă, nici preluat de un elicopter militar.

În timp ce premierul Cîțu așteaptă ca ministrul Apărării, Nicolae Ciucă, să deblocheze situația (o premieră internațională, din câte se pare), navigatorii români își pun toate speranțele în președintele Klaus Iohannis, după ce au încercat tot ce se putea încerca pentru a-și repatria colegul de breaslă.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Nava Vantage Wave, sub pavilion liberian, este blocată, cu tot cu echipaj și cu marfă, în rada portului chinez de destinație, prin urmare, cadavrul n-ar putea fi aruncat în apă și, oricum, ”astea sunt proceduri de pe timpul războiului, probabil, sau imediat după; sau de pe la 1500 -1700, când oamenii erau aruncați de pe corăbii... În ziua de azi nu se mai practică așa ceva”, spune Adrian Mihălcioiu, președintele Sindicatului Liber al Navigatorilor din România.

Autoritățile chineze au refuzat debarcarea pentru incinerare și nu există nici posibilitatea transbordării trupului neînsuflețit pe o altă navă, pentru că ”nimeni nu face așa ceva”, cel mult doar în cazul unor nave de război, mai spune liderul SLNR.

Foto: Facebook / Adrian Mihălcioiu

Poate cu elicoptere militare să vină să îl ia. Dar cum să te duci acolo? E China. Unde să te duci? Elicopterul nu poate să vină în România. Un avion nu poate să aterizeze pe navă. Iar alte autorități nu lasă să intre la ei cadavrul respectiv”, explică Adrian Mihălcioiu, într-un interviu acordat Spotmedia.ro, în care povestește cum s-a ajuns în această situație incredibilă și demontează, rând pe rând, toate soluțiile previzibile, lăsând doar una în picioare: O intervenție la cel mai înalt nivel din partea președintelui Klaus Iohannis.

Spot: Știm că Sandu Dan a murit pe 19 aprilie, la 4 zile după ce nava a părăsit un port de încărcare din India. Care era destinația navei?

Chiar în China la portul în care ei stau în radă, din 7 mai.

Dar în drumul lor, din India către China, au întâlnit mai multe țări și au încercat să facă escală acolo, ca să lase corpul neînsuflețit.

Spot: Care sunt procedurile obișnuite, reglementate la nivel internațional, în cazul decesului unui navigator?

În condiții normale, nu de pandemie, când se întâmpla ceva de genul ăsta, dacă aveai, cumva, un alt port mai rapid în față, deviai nava, te duceai în portul respectiv, lăsai cadavrul acolo, cu tot ce trebuia (există asigurare, sunt bani alocați pentru așa ceva, nu există posibilitatea să spui ’N-am cu ce‘).

Iar autoritățile de acolo își fac datoria, trimit acasă corpul neînsuflețit, pregătit cum trebuie pentru o perioadă mai lungă de timp, cu un sicriu plumbuit (sunt mai multe proceduri de siguranță), cu pașaport mortuar scos de la autoritatea noastră din țara respectivă (consulat sau ambasadă).

Toate lucrurile astea se cunosc. Așa se fac, așa s-au făcut dintotdeauna, tot timpul. Acum, cu pandemia asta, lucrurile s-au întors pe dos. Nu îmi explic ce se întâmplă.

Spot: Știți să mai existe un astfel de caz, ați mai auzit de ceva similar la nivel internațional?

Au mai fost cazuri în care nu s-a dorit repatrierea într-un anumit port, dar în final s-a reușit repatrierea într-un alt port. Adică n-au vrut într-un loc pentru că o anumită legislație nu era aplicabilă, dar s-au dus în alt port sau s-au întors rapid către portul de unde plecaseră, dacă totul s-a întâmplat foarte repede.

Eu am navigat și am avut navigatori cu probleme medicale sau care au decedat la navă. De exemplu, trebuia să mergem în Cuba și am trecut pe la Las Palmas și am lăsat navigatorul bolnav acolo, că nu puteam să îl ducem până în Cuba.

Lucrurile astea se întâmplă, sunt firești, fac parte din Dreptul internațional.

Spot: Cum credeți că s-ar putea rezolva această problemă delicată acum?

Nu mai vedem nicio soluție, nu știm cum să convingem autoritățile chineze să preia corpul neînsuflețit de la navă, să îl sigileze, să facă toate cele necesare ca să îl trimită acasă și să lase nava să intre în port, iar restul echipajului să își continue activitatea (să descarce nava, să primească alimente, fiindcă săracii au început să își drămuiască alimentele...).

Noi tot facem demersuri către toată lumea, dar autoritățile chineze nu spun nimic, doar ne-au refuzat la un moment dat, într-un răspuns pentru ambasada noastră.

Spot: Din câte am citit, a existat acea sugestie, cu înmormântarea în mare, așa cum am văzut și noi prin filme. Este o soluție valabilă și în anul 2021?

Nu este o sugestie, este ceea ce ar putea să facă echipajul în cazul în care autoritățile chineze, în final, nu reacționează.

Dar lucrurile astea nu se pot întâmpla în radă! Astea sunt proceduri de pe timpul războiului, probabil, sau imediat după. Sau de pe la 1500 -1700, când oamenii erau aruncați de pe corăbii... În ziua de azi nu se mai practică așa ceva.

Spot: Pe de altă parte, soția a cerut ca măcar să fie incinerat și să i se aducă acasă cenușa.

Asta a fost o soluție la început. Ei, chinezii, au zis că vor să  îl incinereze.

Dar acum nu mai vor nimic. Nu știu ce se întâmplă, nu știu de ce, nu știu ce vor.

Spot: Ați primit sprijin din partea reprezentanților României în China?

Am avut legături cu ambasada noastră, cu consulul, suntem tot timpul în corespondență. Au făcut toate demersurile necesare și au primit răspunsurile adecvate – că nu se poate. Și foarte greu au primit răspunsurile.

Să vă citesc, ca idee, din ultimul răspuns, la ultimele intervenții făcute de noi: ”Astăzi (28 mai) Consulatul general de la Shanghai ne-a comunicat că nu permit debarcarea trupului neînsuflețit al dlui comandant nici pentru incinerare”.

Iar nava trebuie să intre în port la descărcare și ei nu primesc nici nava!

Așa ceva chiar nu s-a pomenit, chiar cred că e primul caz!

Spot: Știți cât timp poate rămâne trupul neînsuflețit în acea camera frigorifică?

Păi... e înghețat, nu știu.

Spot: Ar exista posibilitatea ca nava să fie lăsată să plece într-un alt port din apropiere, doar ca să lase cadavrul, și apoi să se întoarcă și să își continue treaba?

Cum să faci asta, că are marfă – 25.000 de tone de aluminiu?! N-ai cum să pleci în altă țară. Nu poți să pleci, e un contract făcut.

Chinezii sunt de vină că nu descarcă, pentru că nava s-a prezentat la descărcare. Acum ei sunt cei care nu bagă nava în port, deci e pe răspunderea lor toată cheltuiala navei de așteptare.

Dar dacă nava pleacă din punctul ăsta și se duce în altă parte să lase trupul neînsuflețit, să zicem că ar veni în România, și s-ar întoarce înapoi în China, compania asta ar da faliment, vă dați seama....

Spot: Nu poate fi predat corpul neînsuflețit unei alte nave care trece prin zonă?

Și ei ce să facă cu el?

Spot: Să îl aducă în țară. O navă care trece pe acolo și are destinația România, să zicem.

Cine să facă asta, de acolo din Asia? Nimeni nu face așa ceva. Nimeni nu vrea și nici nu se pot transborda așa cadavre, de pe o parte pe alta, decât la nave de război, dar aia e altceva...

Spot: Ce ar putea face Armata?

Poate să vină să îl ia cu elicoptere militare. Dar cum să te duci acolo? E China. Unde să te duci? Elicopterul nu poate să vină în România. Un avion nu poate să aterizeze pe navă. Iar alte autorități nu lasă să intre la ei cadavrul respectiv. Și discutăm despre Singapore, Japonia, Coreea de Sud, adică țări democratice, care n-au acceptat, au spus ’Nu e treaba noastră; portul de încarcare/portul de descărcare, pe ei îi privește problema’.

Au dreptate într-un fel, că toată lumea se ferește acum de tulpina indiană a coronavirusului, dar nu se poate nici așa...

Spot: Dar a stabilit cineva, o persoană autorizată, că dl comandant a avut Covid-19? Există vreun certificat dat de vreun medic?

Nu. Și nici simptomele nu au fost de Covid. El a decedat după 4 zile de la plecarea din port, fără să aibă niciun simptom. În 4 zile nu poți să mori de Covid.

El a simțit că îl dor picioarele, a avut dureri în piept și probabil a fost un infarct miocardic fatal.

Spot: Ce așteptări aveți de la președintele Iohannis? Ați făcut apel public, prin comunicate, dar ați discutat și direct cu președintele?

Nu direct, dar noi facem și o adresă către președinte, să vedem ce ne poate spune, dacă poate, la nivelul funcției publice pe care o deține, să se adreseze aceluiași nivel de funcție publică din China (de la președinte la președinte), dacă se poate merge și altfel, decât prin misiunile diplomatice.

Mă depășesc lucrurile astea.

Spot: Și, din câte înțelegem, acum ar fi două probleme, nu doar una: repatrierea comandantului Sandu Dan și ”eliberarea” echipajului.

Clar. Echipajul nu e de naționalitate românească (sunt de mai multe naționalități), doar dl comandant era român.

Se intervine și pe partea de ITF, care reprezintă toți navigatorii din lume. Și ei au cerut urgent repatrierea și introducerea navei în port.

Și cei de la Drepturile Omului, la fel. Sunt și avocați care vor să încerce să dea în judecată. Nu știu ce-ar putea să ceară, dar se încearcă pe toate căile.

Foto - Sandu Dan (Facebook / SLNR)

Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!