12 ani de negocieri pentru mai puține drepturi: Pasagerii primesc despăgubiri doar după întârzieri mai mari ale avioanelor

12 ani de negocieri pentru mai puține drepturi: Pasagerii primesc despăgubiri doar după întârzieri mai mari ale avioanelor
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Țările Uniunii Europene au ajuns la un acord pentru majorarea duratei minime de întârziere a zborurilor înainte ca pasagerii să poată solicita compensații.

Potrivit noilor propuneri, pasagerii curselor scurte vor avea dreptul la despăgubiri doar dacă întârzierea depășește patru ore.

Pentru zborurile lungi, întârzierea necesară pentru compensare ar urma să fie de cel puțin șase ore, față de actualul prag de trei ore valabil pentru toate cursele, scrie The Guardian.

Despăgubiri mai mari pentru cursele scurte, mai mici pentru cele lungi

În același timp, țările membre au convenit să mărească nivelul compensației pentru zborurile scurte, de la 250 de euro la 300 de euro.

În schimb, suma acordată pentru întârzieri la cursele lungi va scădea de la 600 de euro la 500 de euro.

Aceste modificări fac parte dintr-o revizuire mai amplă a drepturilor pasagerilor aerieni în UE, un proces început de Comisia Europeană în 2013.

12 ani de negocieri

Negocierile pentru modificarea drepturilor pasagerilor au durat 12 ani, iar acordul obținut acum între statele membre trebuie să fie discutat și cu Parlamentul European înainte ca noile reguli să devină lege.

Printre schimbările propuse se numără și dreptul la rerutare în cazul unor întârzieri mari, digitalizarea cererilor de compensație și întărirea drepturilor pentru pasagerii cu dizabilități sau mobilitate redusă.

Organizația Europeană a Consumatorilor (BEUC) a criticat acordul, avertizând că va priva „majoritatea pasagerilor de dreptul la despăgubiri”, deoarece cele mai frecvente întârzieri sunt cuprinse între două și patru ore. BEUC consideră că noile reguli afectează capacitatea reală a pasagerilor de a primi compensații.

Nici industria aviatică nu este mulțumită

Nici companiile aeriene nu sunt pe deplin satisfăcute. Organizația Airlines for Europe (A4E), care reprezintă operatori precum Ryanair, easyJet și Lufthansa, a criticat noile reguli pentru că nu merg suficient de departe. A4E susține că întârzierile necesare pentru compensare ar trebui să fie chiar mai mari decât cele propuse. Potrivit directoarei A4E, Ourania Georgoutsakou, propunerile Comisiei Europene erau mai clare și mai eficiente.

Planul inițial al Comisiei Europene prevedea extinderea termenului la cinci ore pentru zborurile scurte și nouă ore pentru cele lungi.

Potrivit A4E, astfel de termene ar fi permis salvarea a 70% dintre zborurile anulate, fără a afecta în mod semnificativ pasagerii. Organizația critică faptul că acordul actual complică în plus situația.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇