Salvați Copiii și Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională lansează platforma interactivă de orientare vocațională, dedicată copiilor, părinților și profesioniștilor din educație

Salvați Copiii și Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională lansează platforma interactivă de orientare vocațională, dedicată copiilor, părinților și profesioniștilor din educație
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Elevii români vor avea la dispoziție o platformă interactivă de orientare vocațională, unde pot învăța mai multe despre cum pot valorifica aptitudinile și interesele pe care le au în alegerile lor educaționale și de carieră. Platforma este parte a proiectului pilot de orientare vocațională și consiliere în carieră „What’s next?”, derulat de Organizația Salvați Copiii și Centrul Municipiului București de Resurse și Asistență Educațională în anul școlar 2024-2025, cu sprijinul Băncii Transilvania. Aproape jumătate dintre elevii români chestionați la debutul programului (46,4% din eșantion) se situau într-o zonă a incertitudinii sau a optimismului moderat, în timp ce 45,2% dintre elevi spuneau că au o viziune optimistă asupra viitorului profesional, iar puțin peste 5 procente (5,4%) se declarau pesimiști și aproape 3% nu aveau o impresie bine conturată cu privire la acest aspect.

În urma participării la program, procentul elevilor optimiști în privința carierei a crescut la 54,3% (de la 45%), iar notorietatea Orientării și Consilierii în Carieră a crescut semnificativ: de la 67,5% la 88,7% la nivelul tuturor elevilor, cu cel mai mare progres în clasa a VII-a.

Platforma interactivă de orientare vocațională „What’s Next”, www.whatsnext.com.ro, este un instrument digital modern, dedicat orientării vocaționale, menit să îi sprijine pe elevi, profesori, consilieri școlari și părinți să colaboreze pentru o mai bună înțelegere a intereselor și potențialului fiecărui elev. Accesul pe platformă se realizează simplu, prin crearea unui cont de utilizator. În cazul elevilor, contul este activat doar după confirmarea acordului părinților, asigurând un mediu sigur și responsabil pentru toți utilizatorii.

Platforma de orientare vocațională WhatsNext (2)

Scopul proiectului a fost acela de a contribui la asigurarea accesului elevilor din municipiul București la un proces de consiliere și orientare în carieră de calitate, prin formarea specialiștilor și dezvoltarea de mijloace moderne de informare pentru elevi/ părinți/ specialiști care să asigure elevilor un parcurs academic și profesional adaptat potențialului fiecăruia.

„Orientarea și consilierea pentru carieră sunt esențiale, pentru că ajută copilul să se valorizeze și să investească activ în formarea intelectuală și socială. Deseori, copiii resimt presiunea alegerii unui parcurs profesional, fără să aibă însă informațiile necesare și fără a fi reușit să interiorizeze alegerile pentru viitor”, a declarat Gabriela Alexandrescu, Președinte Executiv Salvați Copiii România.

Impact

Proiectul și-a propus să asigure cadrul de învățare care să-i ajute pe copii și pe părinți să-și dezvolte competențe pe tematici, precum: autocunoaștere / dezvoltare personală / conștientizare de sine (puncte forte, aptitudini, calificări și calități, limite, nevoi, aspirații și valori personale, managementul emoțiilor, comunicare, negociere, branding personal, învățare, lucrul în echipă), explorarea oportunităților de învățare și a pieței muncii (definirea clară a obiectivelor educaționale / de carieră, identificarea opțiunilor de carieră, explorarea pieței muncii, realizarea unui plan de acțiune pentru îndeplinirea obiectivelor educaționale / de carieră), luarea deciziilor, conștientizarea nevoii de pregătire pentru viitor și abilitățile necesare în acest sens, testarea aptitudinilor / intereselor, întâlniri cu personalități de succes (biblioteca vie, alumni) etc.

Pentru a măsura impactul proiectului pilot, în perioada 16 iunie – 1 iulie 2025, Organizația Salvați Copiii și CMBRAE au desfășurat o consultare online în rândul elevilor participanți la program.

Rezultatele consultării evidențiază că:

  • Notorietatea Orientării și Consilierii în Carieră a crescut semnificativ: de la 67,5% la 88,7% la nivelul tuturor elevilor, cu cel mai mare progres în clasa a VII-a.
  • Participarea efectivă la activități de Orientare și Consiliere în Carieră a crescut de la 23,6% la 78,3%.
  • A scăzut drastic proporția elevilor care au auzit de Orientare și Consiliere în Carieră, dar care nu au participat la astfel de sesiuni de informare și consiliere(de la 38,5% la 5,3%).

Alte rezultate evidențiate:

În ceea ce privește dezvoltarea de competențe, elevii au declarat că și-au dezvoltat în special competențe de:

  • Comunicare (33%)
  • Luare a deciziilor (20,7%)
  • Marketing personal (12,3%).

Nivelul de informare

Elevii au declarat că au primit cea mai bună informare în ceea ce privește:

  • Aptitudinile necesare pentru o profesie;
  • Interese și valori personale;
  • Meserii ale viitorului.
  • Cele mai mari progrese s-au înregistrat în ariile inițial mai slab cunoscute, semnalând eficiența direcționării conținutului.

Interlocutori și surse de sprijin

  • Cei mai frecvenți interlocutori:
  • Profesorul diriginte (62,6%)
  • Consilierul școlar (52,1%)
  • A crescut semnificativ încrederea în profesorii diriginți, consilieri și activitățile de voluntariat.
  • Părinții rămân principala sursă de sprijin (81,6%), urmați de aplicații digitale și diriginți.

Modalități preferate de informare

  • Elevii preferă:
  • Activități la clasă cu dirigintele
  • Vizite organizate (liceu, universitate, loc de muncă)
  • Proiecte extrașcolare
  • A crescut încrederea în diriginți ca sursă de informații și ghidare.

Timp alocat și interes pentru viitor

Majoritatea elevilor consideră că 1 oră pe săptămână este un timp rezonabil pentru activitatea de Orientare și Consiliere în Carieră.

Nivel de satisfacție și percepție generală – după un an de participare la activități

  • 68% dintre elevi se declară mulțumiți sau foarte mulțumiți de felul în care școala îi pregătește pentru carieră (creștere de la 52%).
  • Procentul elevilor optimiști în privința carierei a crescut la 54,3% (de la 45%).
  • S-au redus semnificativ temerile legate de viitor, decizii sau presiunea familială.

„În viață, avem de parcurs numeroase drumuri, fiecare ducând spre destinații diferite – unele care ne oferă satisfacție, altele care ne aduc mai ales experiență de învățare. Pentru a ajunge cu bine la capătul acestor drumuri, este esențial să fim bine pregătiți și echipați pentru orice situație neașteptată care poate apărea pe parcurs. Școala, alături de familie, ne oferă această pregătire, însă, pentru a atinge acele destinații care ne aduc împlinire, avem nevoie și de orientare. Consilierea și orientarea în carieră sprijină elevii pentru a face alegerile potrivite, îi ajută să își cunoască potențialul, și, în final, îi conduce mai repede și mai sigur către propria împlinire”, a adăugat Aura Stănculescu, Director CMBRAE.

What's next_consiliere & orientare vocațională

Beneficiari ai proiectului pilot:

  • 1006 elevi din clasele a VII-a și a XI-a participanți la sesiunile de orientare în carieră;
  • Peste 1000 de elevi din alte clase care au participat la activitățile susținute de specialiștii formați;
  • 200 de părinți / reprezentanți ai copiilor au participat la minim 2 întâlniri cu diriginții/consilierii școlari;
  • 72 de specialiști (directori de unități școlare, diriginți și consilieri școlari) formați.

Consilierea și orientarea în carieră sunt procese esențiale care ajută copiii și adolescenții să își dezvolte abilitățile și să își descopere interesele, pregătindu-i astfel pentru viitoarele decizii profesionale. Acestea implică ghidarea copiilor în dezvoltarea personală, explorarea diverselor opțiuni de carieră și sprijinirea lor în dezvoltarea unui plan de carieră personalizat.

Consilierea și orientarea în carieră ca activitate în unitățile de învățământ prin profesorii consilieri școlari sunt reglementate de legislația în vigoare în OME 5701/31.07.2024 pentru aprobarea Regulamentului privind organizarea şi funcţionarea centrelor judeţene/ al municipiului Bucureşti de resurse şi asistenţă educaţională.

Totodată, România prezintă un curriculum național pentru Dezvoltare personală la nivel primar -clasa pregătitoare (5-6 ani), clasa I și clasa a II-a, Consiliere și dezvoltare personală pentru clasele V-VIII și Consiliere și orientare pentru învățământul profesional și tehnic.

Programele de consiliere și dezvoltare personală, reglementate prin lege (OM nr. 3418/2013, OM nr. 3393/28.02.2017, OM nr. 4437/2014) conțin elemente semnificative și utile în vederea managementului carierei. Acestea au generat o serie de resurse benefice, cum ar fi: manuale, caiete de lucru, softuri educaționale, broșuri etc., care pot fi aplicate de învățători și diriginți, dar de cele mai multe ori nu sunt tratate cu maximă importanță.

De asemenea, rețeaua de consiliere școlară de la CMBRAE beneficiază de un ToolKit de carieră creat de specialiști români în psihologie și educație (www.amn.ro/ assess- manage- navigate), după un model olandez, care îi ajută pe elevi să-și exploreze potențialul (aptitudinile, calitățile, interesele etc.). Acest instrument nu este aplicat unitar la nivel național.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇