Raportul Național de Literație: Din 3 milioane de copii doar 330.000 reușesc să citească și să înțeleagă bine ceea ce citesc (Video)

Raportul Național de Literație: Din 3 milioane de copii doar 330.000 reușesc să citească și să înțeleagă bine ceea ce citesc (Video)

Din 3 milioane de copii doar 330.000 de copii reuşesc să citească şi să înţeleagă ceea ce citesc şi să facă inferenţe minime cu textul pe care îl citesc, este concluzia Raportului Naţional de Literaţie, prezentat vineri la Biblioteca Naţională a României.

Gradul de alfabetizare al elevilor cu vârsta între 6-14 ani este scăzut, 42% dintre elevi plasându-se în zona „nefuncţional’”, 47% în zona „minim funcţional’” şi doar 11% în zona „funcţional”.

Gabi Bartic, director executiv al platformei Brio, care a măsurat gradul de alfabetizare, a prezentat concluziile raportului.

„Să nu ne uităm la aceste cifre ca la copii care au probleme. Aceste cifre nu vorbesc despre copii care au probleme, vorbim despre noi ca societate, care avem o problemă să-i ajutăm pe copii să înţeleagă ceea ce citesc”, a fost îndemnul expertului. 

Literaţia medie a populaţiei şcolare a României în ecartul de vârsta 6-14 ani este scăzută.

ADVERTISING

Conform raportului, nivelul mediu este plasat la foarte puţin peste nivelul de "nefuncţional", în categoria "minim funcţional". Este nevoie de o dublare a capacităţilor de literaţie (de la 26,9 la 51) pentru ca nivelul mediu să treacă de 50 de puncte, intrând astfel în categoria "funcţional".

42% din elevi se plasează în zona "nefuncţional". Aceasta este zona de analfabetism/ incapacitate. Aproximativ 20% din aceşti elevi (deci cam 8% din populaţia şcolară) sunt la limită pentru a trece în categoria de "minim funcţional".

Din păcate, cam 45% din aceşti elevi (deci cam 15- 20% din populaţia şcolară) sunt la baza absolută a capacităţii testului de a măsura ceva.

Doar 11% din elevi se plasează în zona "funcţional". Procentul este mic şi îngrijorător - sugerând probleme viitoare pentru educaţia secundară şi ulterior pentru învăţământul universitar, se arată în raport. 

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

„Instrumentul Brio nu este gândit să testeze pentru a oferi date sistemului de educaţie, ci să testeze pentru a oferi date profesorilor şi celor care pot ajuta copiii. Spre deosebire de instrumentele PISA, PILS, vorbim despre un instrument care nu are drept scop adunarea de date, ci are drept scop ajutorul pe care îl poate oferi sistemul şi noi copiilor şi profesorilor”, a explicat Gabi Bartic. 

Instrumentul Brio măsoară gradul de alfabetizare funcţională, pe trei dimensiuni:

  • nivelul nefuncţional (reprezintă scorurile cuprinse între 0 şi 20, pe o scară de la 1 la 100),
  • nivelul minim funcţional (reprezintă scorurile cuprinse între 21 şi 50 pe o scară de la 1 la 100)
  • nivelul funcţional (reprezintă scoruri cuprinse între 50 şi 100). 

Ce înseamnă nivelul funcţional 

Au fost testaţi copii pe texte normale. Copilul trebuie să desprindă din acest text informaţii, răspunzând la întrebări simple, făcânt inferenţe logice sau nu asupra textului. 

ADVERTISING

Lipsa de literaţie nu dispare odată cu ieşirea copilului din sistemul formal de educaţie. 

Descriptorii pentru nivelul funcţional sunt:

  • Interpretează şi integrează idei şi informaţii din textul dat,
  • stabileşte şi interpretează relaţii de tip cauză-efect,
  • atribuie corect consecinţele şi cauzele posibile ale unor evenimente şi comportamente,
  • face inferenţe şi interpretează ipoteze,
  • stabileşte asemănări şi diferenţe între fapte, personaje şi evenimente,
  • desprinde concluzia dintr-o suită de argumente,
  • desprinde mesajul global al textului şi identifică generalizări făcute sau sugerate.

„Asta se doreşte de la copiii care termină un sistem formal de educaţie. Doar 11% dintre ei pot realiza la finalul primilor opt ani de şcoală”, a precizat Gabi Bartic. 

Fetele stau mai bine ca băieţii

În medie, fetele au scoruri de literaţie cu 10-15% mai mari decât băieţii. Acest efect este valabil pentru toate grupele de vârstă şi toate zonele geografice.

Scorul total al literaţiei este mai mare în rândul fetelor decât al băieţilor (28.43 faţă de 25.38). Diferenţa de 3.05 puncte marchează avansul pe care îl au în medie fetele în competenţele de literaţie dezvoltate - un avans de aproximativ 10-15%.

În concluzie, pe toate categoriile de vârstă cuprinse în eşantion (6-14 ani), fetele au nivelul de performanţă mai mare pe localizarea, înţelegerea şi sintetizarea informaţiei, cu o diferenţă cuprinsă între 2.24 - 3.98 puncte.

  • Pentru categoria de vârstă de 6 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 2.24 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 7 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 3.02 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 8 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 2.31 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 9 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 3.82 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 10 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 3.14 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 11 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 2.87 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 12 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 3.07 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 13 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 3.98 puncte comparativ cu cel al băieţilor;
  • Pentru categoria de vârstă de 14 ani, nivelul de literaţie al fetelor este mai mare cu 3.46 puncte comparativ cu cel al băieţilor.

Avansul fetelor în literaţie faţă de băieţi este constant pe toate categoriile de vârstă investigate şi datele nu sugerează că această diferenţă s-ar atenua la vârstele mai mari (anii de liceu), ci dimpotrivă se pare că sugerează o accentuare a diferenţei. 

Fetele din toate cele opt regiuni de dezvoltare sunt un nivel de performanţă superior băieţilor pe localizarea, înţelegerea şi sintetizarea informaţiei. 

Conferință de presă pentru lansarea Raportului Național de Literație, ediția 2023

Colectarea datelor pentru raport s-a realizat pe o perioadă de 15 luni, în intervalul ianuarie 2021 - aprilie 2022 şi a fost posibilă prin accesarea gratuită a testului de literaţie, pe o bază de date totală compusă din 14.796 aplicări valide ale testului de către elevii claselor I-VIII.

„Raportul privind nivelul de literație al elevilor din România” poate fi accesat AICI


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇