Elevii se tem că inteligența artificială le afectează capacitatea de a învăța. Unul din patru adolescenți spune că AI „face totul prea ușor”

Elevii se tem că inteligența artificială le afectează capacitatea de a învăța. Unul din patru adolescenți spune că AI „face totul prea ușor”
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Inteligența artificială, devenită rapid un instrument indispensabil în școală, stârnește tot mai multe îngrijorări inclusiv printre elevi.

Mulți spun că tehnologia le face temele „prea ușor”, le reduce creativitatea și le slăbește capacitatea de a învăța prin efort propriu, potrivit unui studiu recent realizat de Oxford University Press (OUP) și citat de The Guardian.

Raportul privind utilizarea AI în școlile din Regatul Unit arată că doar 2% dintre elevii cu vârste între 13 și 18 ani nu folosesc inteligența artificială în activitățile lor școlare, în timp ce 80% o folosesc în mod regulat.

Deși popularitatea AI este în creștere, 62% dintre respondenți au declarat că aceasta are un impact negativ asupra competențelor și dezvoltării lor la școală. Unul din patru elevi a recunoscut că AI „face prea ușor să găsesc răspunsurile fără să fac eu munca”.

Creativitatea și gândirea originală, afectate

Alți 12% dintre elevi au afirmat că AI „le limitează gândirea creativă”, iar un procent similar a spus că este mai puțin probabil să rezolve probleme sau să scrie creativ.

Alexandra Tomescu, specialist în produse de inteligență artificială generativă și învățare automată la OUP, a explicat că studiul este printre primele care analizează modul în care tinerii din Marea Britanie integrează AI în educația lor.

„Ceea ce mi se pare fascinant este cât de sofisticate sunt răspunsurile. Faptul că 60% dintre elevi sunt preocupați că instrumentele AI încurajează copierea, nu munca originală, arată o înțelegere profundă a scopului temelor și a riscurilor acestei tehnologii”, a spus ea.

Elevii înțeleg riscurile, dar cer ghidaj de la profesori

Potrivit Alexandrei Tomescu, tinerii care folosesc aceste tehnologii „au o înțelegere matură a ceea ce face AI în raport cu munca lor școlară”, ceea ce contrazice percepția că generațiile tinere folosesc tehnologia superficial.

Concluziile OUP vin în completarea altor studii empirice. Un raport al Massachusetts Institute of Technology (MIT), publicat în 2025, a analizat activitatea electrică cerebrală a elevilor care scriau eseuri cu ajutorul modelelor lingvistice mari (LLM), precum ChatGPT, și a avertizat că „rezultatele ridică semne de întrebare asupra implicațiilor educaționale pe termen lung ale dependenței de AI”.

Colegii "trișează cu AI", cred aproape jumătate dintre elevi

Aproape jumătate dintre cei 2.000 de elevi chestionați au declarat că se tem ca unii colegi „să folosească în secret AI” pentru teme, fără ca profesorii să își dea seama.

Mulți au spus că ar dori mai mult sprijin din partea profesorilor în privința utilizării corecte a inteligenței artificiale și în evaluarea fiabilității rezultatelor generate. OUP a anunțat lansarea unui hub educațional dedicat AI, pentru a sprijini cadrele didactice.

„Rezultatele vor fi interesante pentru profesori, mai ales pentru că arată cât de mult își doresc elevii ghidare. Deși se vorbește adesea despre o prăpastie între generații, elevii privesc încă spre profesori pentru a învăța cum să folosească tehnologia productiv - și consider asta un semn pozitiv”, a spus Tomescu.

„AI este o scurtătură, nu un instrument de învățare”

Daniel Williams, director adjunct și responsabil cu AI la liceul Bishop Vesey din Birmingham, a confirmat că aceste concluzii reflectă realitatea din școli. „Mulți elevi recunosc valoarea AI pentru creativitate, recapitulare și rezolvarea problemelor, dar o folosesc adesea ca o scurtătură, nu ca un instrument de învățare”, a spus Williams.

Doar 31% dintre elevi au spus că folosirea inteligenței artificiale nu le-a afectat negativ nicio abilitate. Totuși, majoritatea a recunoscut că le-a adus și beneficii: 18% au spus că îi ajută să înțeleagă mai bine problemele, iar 15% că le stimulează „idei noi și mai bune”.

Rugați să detalieze, o elevă de 15 ani a explicat: „Am reușit să înțeleg mai bine matematica și mă ajută să rezolv întrebări dificile". Un băiat de 14 ani a spus simplu: „Acum gândesc mai repede decât înainte.”

G.P.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇