România este ultima țară din Europa la capitolul digitalizare și inovație ȋn agricultură. Principalele motive sunt faptul că majoritatea fermierilor au peste 64 de ani, nivelul scăzut de alfabetizare digitală, dar și rezistența la schimbare, respectiv tehnologie.
Utilizarea tehnologiilor digitale poate avea un impact pozitiv asupra calității vieții în zonele rurale și poate atrage o generație mai tânără către inițiativele de afaceri rurale.
Există soluții digitale ușor de folosit, soft-uri ȋn limba română, care pot eficientiza activitatea din cadrul fermei, atât ȋn ceea ce privește activitățile agricole, cât și procesele de business.
Ce avantaje au acestea, ȋn cât timp cresc randamentul agricol și generează profit - ne spune Mircea Drăghici, Director General AGRIVI, o companie globală agritech, unul dintre jucătorii principali ȋn piața software de management agricol din lume.
Aș vrea să ne vorbiți puțin despre voi și despre conceptul de agri-tech. Ce înseamnă el și cât este de cunoscut acest concept?
Ne concentrăm pe rezolvarea problemelor din lanțul valoric agroalimentar, având în vedere atât provocările fermierilor, cât și pe cele ale industriilor care lucrează îndeaproape cu aceștia.
Tehnologia noastră sprijină fermierii în maximizarea profitului din recoltă și, în același timp, le ușurează viața.
Îi sprijinim prin eficientizarea întregii activități din fermă, oferind instrumente ce reduc riscurile de pierdere a producției, informații despre practici care sunt conforme cu standardele de siguranță alimentară, calitate, sustenabilitate și multe altele. Fermierii care folosesc produsele noastre ȋși dublează, ȋn multe cazuri, profitul.
Conceptul de soluții agritech complet este încă la ȋnceput și ȋncepem să vedem primele implementări ȋn piață.
Segmentul de software de gestionare a fermelor este elementul central al acestor soluţii și unde vedem potențialul unei creșteri puternice.
AGRIVI este unul dintre principalii jucători paneuropeni ȋn managementul digital al fermelor și intenționăm să ne consolidăm poziția în perioada următoare.
Care sunt avantajele pe care le are un fermier când apelează la o firmă de software în management agricol vs "pe cont propriu".
La nivel global, agricultura se află în stadii de dezvoltare foarte diferite și nu există un singur set de probleme care s-ar aplica tuturor.
Cu toate acestea, o problemă cheie cu care se confruntă fermierii din întreaga lume este lipsa informațiilor de calitate și în timp util asupra culturilor.
Această lipsă afectează negativ atât managementul producției, cât și comercializarea produselor, deoarece, fără informații, este imposibil să arătăm clienților finali originea și valoarea reală a produselor agricole.
Fermierul pierde, în medie, de trei ori, în timpul ciclului de producție. Prima dată atunci când planifică producția, pentru că, fără date precise privind calitatea solului și nevoile reale ale culturilor, nu poate calcula în mod optim investițiile necesare.
Pierderile de aici sunt uriașe, deoarece costul investițiilor in inputuri este unul dintre cele mai ridicate din producția agricolă.
A doua pierdere este în faza de producție, în principal din cauza evaluării greșite a momentului aplicării măsurilor agrotehnice specifice.
Fiecare zi de întârziere în aplicarea unora dintre numeroasele măsuri necesare reduce, adesea, randamentul cu 1%.
Analizele existente arată că pierderea medie în agricultură, numai din cauza bolilor și dăunătorilor, este între 20 și 40% în fiecare an.
Și a treia pierdere a agricultorului este la prețul produsului. Numai un produs care îndeplinește criteriile de calitate, fie în ceea ce privește caracteristicile vizuale, fie compoziția nutrițională - și o poate dovedi – reușește să obțină un preț premium.
Există o cerere în creștere pentru a demonstra trasabilitatea alimentelor. Înseamnă că fermierul trebuie să arate pentru fiecare produs când și unde a fost plantat, cu ce a fost tratat, câte resurse diferite au fost cheltuite pentru producția sa și dacă produsul respectă standardele de calitate și siguranță a alimentelor. Numai astfel de alimente pot obține un preț premium.
Digitalizarea previne această triplă pierdere și, într-un timp foarte scurt, crește câștigurile fermierilor cu 50 până la 100%.
Cand vorbim de avantaje, ce obține agricultorul dacă folosește soluții agricole digitale sau tradiționale, ne-am dat seama că acestea nu pot fi comparate.
Tehnologia crește productivitatea, randamentele și veniturile, ceea ce înseamnă că, fără utilizarea tehnologiei, nu va fi posibilă menținerea competitivității producției.
Ce înseamnă, ca investiție, să apelezi la un astfel de ajutor?
Scopul soluțiilor AGRIVI este ca fermierii să câștige bani prin creșterea producției, ȋntr-un mod sustenabil.
Adesea vedem clienții noștri dublându-și marja de profit datorită controlului costurilor, reducerii riscurilor, deciziilor corecte și în timp util. Deci costul pe care ferma îl plătește este în scurt timp amortizat.
Acesta depinde de mai multe aspecte, cum ar fi numărul de utilizatori și suprafața fermei.
Cum este privită pe piața românească această soluție? Sunt deschiși fermierii? Sunt reticenți?
Pe piața românească, tendința de a adopta noi tehnologii a crescut semnificativ în ultimii ani, la fel și conștientizarea necesității de a utiliza soluții pentru digitalizarea producției agricole.
Procesul este accelerat odată cu preluarea fermelor familiale de către generațiile tinere, dar și cu recunoașterea, de către marile companii, a tuturor beneficiilor supravegherii și, prin urmare, a standardizării producției agricole.
Credem că digitalizarea agriculturii va fi accelerată odată cu începerea punerii în aplicare a noului cadru financiar multianual al UE, având în vedere că digitalizarea se află pe lista priorităților.
Dar pe alte piețe? Cum sunt fermierii de acolo? Vorbim de o generație mai tânără?
Există un mare potențial de utilizare a tehnologiei, iar fermierii se familiarizează cu ea.
Datorită schimbării generației, vedem adoptarea acestui model ȋn tot mai multe țări.
Ce efect are asupra calității vieții în zonele rurale dezvoltarea în acest sens a fermelor?
Consumatorii finali au cea mai mare putere din lanțul valoric agroalimentar și preferințele lor s-au schimbat și au trecut la alimentele sănătoase, cultivate L.A.T.T.E (local, autentic, transparent, trasabil, etic).
Fermierii trebuie să demonstreze că alimentele pe care le produc sunt pe deplin cultivate în conformitate cu practici agricole sustenabile și trebuie să poată prezenta trasabilitatea completă a producției.
Fără digitalizarea fiecărei etape a procesului de producție, aceste informații sunt imposibil de afișat în mod transparent.
Pe ce loc se află, de fapt România, la capitolul digitalizare & inovație în agricultura? De ce?
România se află pe locul șase în clasamentul suprafețelor agricole utilizate la nivelul statelor Uniunii Europene.
Cu toate acestea, există un randament scăzut al producției agricole, iar acest lucru limitează dezvoltarea sectorului agricol local.
Unul dintre principalele motive pentru lipsa de eficiență este nivelul scăzut al dotării tehnologice, respectiv al digitalizării fermelor românești.
Practica țărilor dezvoltate în ceea ce privește competitivitatea agricolă ne arată că digitalizarea activității fermierilor este cel mai rapid mod de a optimiza costurile și procesele și de a crește eficiența producției.
De unde ar trebui să vină schimbarea?
Cea mai mare provocare pe care o vedem este gestionarea schimbării – schimbarea obiceiului de a lua decizii bazate pe intuiție, spre luarea de decizii bazate pe date și pe fapte.
Nu concurăm pe o piață deja formată, în care există concurență de calitate sau de preț.
Agritech este o piață nouă și construim o nouă categorie de produse. Fermierii sunt pregătiți pentru acest tip de tehnologii și când vor vedea rezultatele, vor începe să le folosească.
Citește și: