Rezervele globale de motorină sunt în scădere şi rafinăriile nu fac faţă cererii. O scumpire e iminentă

Rezervele globale de motorină sunt în scădere şi rafinăriile nu fac faţă cererii. O scumpire e iminentă

Rezervele globale de motorină sunt în scădere, în contextul în care rafinăriile se luptă să țină pasul cu redresarea economiilor post-pandemie, ceea ce sporește penuria globală acută de energie care a dus deja la majorarea accelerată a prețurilor la gaze, cărbune și țiței, arată o analiză publicată de Reuters.

Conform sursei citate, într-un moment în care băncile centrale sunt și așa îngrijorate de ratele inflației nemaivăzute de mulți ani, deficitul de motorină ar crește și mai mult costurile la transport și ar adăuga și mai multă presiune asupra prețurilor.

ADVERTISING

Importurile de motorină din SUA și Asia, pe care se bazează Europa, au fost limitate în ultimele săptămâni, iar stocurile de motorină deținute în depozite independente din zona Amsterdam-Rotterdam-Anvers (ARA) au scăzut săptămâna trecută cu 2,5%, arată datele companiei de consultanță olandeză Insights Global, citate de Reuters.

Stocurile regionale au coborât la cel mai scăzut nivel din 2008, potrivit sursei citate.

Cererea de motorină pare să crească în nord-vestul Europei, dar ”capacitatea de rafinare mai scăzută în comparație cu perioada pre-Covid și nivelurile scăzute de import țin piața sub o presiune severă”, a declarat Lars van Wageningen de la Insights Global.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

De asemenea, analiștii de la Morgan Stanley notează că prețurile la motorină ”au urmărit îndeaproape trendul din perioada 2007-2008, în ultimele luni”, adăugând că se așteptau ca prețurile țițeiului să ajungă la 100 de dolari barilul în a doua jumătate a acestui an.

Oferta redusă a împins în sus prețurile motorinei asiatice, la prețul de referință cel mai ridicat din septembrie 2014.

O creștere a producției de motorină ar necesita rate de procesare mai rapide decât cele normale în rafinării, cu echipamente special configurate pentru a maximiza randamentele, în contextul în care închiderile au depășit numărul celor nou create, din cauza pandemiei, mai arată analiza Reuters.

ADVERTISING

„Având în vedere că cererea de combustibil va crește probabil în următorii 10-15 ani și oferta nu poate ține pasul, m-aș aștepta la mai multă volatilitate (a prețului combustibilului) în viitor”, a comentat analistul UBS Giovanni Staunovo, menționând și deciziile privind reducerea folosirii combustibililor fosili, pentru reducerea poluării.

Reducerea livrărilor europene a ridicat luni prețul mediu al motorinei la șase luni dincolo de 100 de dolari pe tonă, cel mai mare nivel înregistrat, informează Reuters.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇