Un sat de vacanță cu case maramureșene din stejar a răsărit în Sighetu Marmației, la 2 kilometri de Muzeul Satului. Apărut în 2020, în plină pandemie, Sunrai Village oferă cazare tradițională, centru de echitație, loc de joacă în exterior și de anul viitor chiar și o piscină.
Ce poți face aici? Cei mici se pot bucura de facepainting, tiroliană, panou de cățărat, zorbing, tobogane gonflabile, trambuline, căsuțe montessori, bucătărie kinestezică pentru copii, petreceri/onomastici cu tematică, mascote Disney, colțișor foto, iar cei mari de bucătăria tradițională maramureșeană și cea internațională reinterpretată sau o cafenea cu o istorie.
Proiectul a fost conceput cu puțin timp înainte de venirea pandemiei, dar schimbarea de paradigmă de pe piața turistică le-a dat un imbold antreprenorilor să își pună ideile în practică încă din iulie 2020. A fost momentul ideal, în care românii au început să redescopere România.
Cu o investiție inițială de o jumătate de milion de euro și planuri de investiții de până la 2 milioane de euro pe următorii cinci ani, proiectul s-a dovedit pe placul turiștilor, povestește Lucian Valea, CEO Sunrai Village, pentru SpotMedia.ro.
Pentru început, aș vrea să ne spui mai multe despre voi și despre proiectul Sunrai Village.
Proiectul era încă din 2019, preconizat să-l lansăm în 2021, adică anul ăsta. Dar, având în vedere că a venit pandemia, eu sunt clujean, soția e din Maramureș, sora soției e din SUA, am luat o decizie rapidă, am vândut afacerile din Cluj-Napoca, proprietățile, și ne-am hotărât, anul trecut, în 2020 să-l începem mult mai accelerat și nu etapizat. E vorba de un sat de vacanță pe care l-am construit cu case din lemn de stejar care au fost relocate.
În același timp, am dat drumul și la un centru de echitație pentru adulți și copii și un spațiu de joacă în aer liber, o zonă de golf. Toate sunt întinse pe 15 hectare. Bineînțeles, proiectul are o bază mult mai amplă, cu o strategie pe 5 ani, în care să oferim un turism complet ca și facilități. Va fi și o piscină închisă, va fi o zonă de golf, vor fi mai multe.
Pe scurt, Sunrai Village e un sat de vacanță specific maramureșean cu servicii și activități complete și complementare care cumva, chiar dacă pandemia a venit și a adus evenimente negative, ne-am reinventat ca să aducem valoare celor care ne trec pragul.
Ce v-a inspirat? Cum s-a născut ideea de a face un sat de vacanță cu specific maramureșean?
Noi veneam aici în zona asta de Paști și de Crăciun, e o zonă pe care chiar vă invităm să veniți și să o explorați și să vedeți, nemaipomenită din Maramureș, cu o priveliște superbă, suntem aici la 2 kilometri de Muzeul Satului Maramureșean.
Și am spus că ar fi păcat să nu o putem împărtăși cu mai multă lume. Și atunci ne-am propus să o valorificăm atât prin salvarea unor case vechi relocate, valorificate din nou pentru turism și în același timp să punem în valoare brandul românesc de arhitectură a caselor.
Se cunoaște foarte bine brandul Maramureș în țară și în străinătate și am vrut să punem umărul la ceea ce înseamnă probabil un brand de succes românesc.
Care a fost investiția în acest proiect?
Destul de mare, față de ceea ce ne așteptam. Față de ceea ce ne așteaptă în următorii 5 ani (60 de luni) suntem în prima etapă. În momentul de față investiția a ajuns la aproape o jumătate de milion de euro, am și vândut business-uri din Cluj Napoca și proprietăți, ce am avut noi din familie.
Și mai avem parteneriatul cu Patria Bank, pe care în acest moment l-aș numi ”cireașa de pe tort” pentru ceea ce ne-a interesat în prima etapă. Această etapă a căsuțelor și a zonei de echitație a fost posibilă atât prin infuzii proprii de capital cât și prin partenerii de la Patria Bank.
Ne poți spune mai multe despre acest credit de la Patria Bank?
E un credit de investiții, a fost un credit ușor de luat, ceea ce cumva ne-a convenit. A fost și cu o analiză la fața locului, care mie mi-a plăcut, pentru că spune multe despre bancă, dacă vrea să cunoască business-ul, dacă vor să vadă din interior ce se întâmplă și spre ce vor merge investițiile.
Cel puțin noi am creat o relație de prietenie cu consultantul.
Ei au pus doar ”cireașa de pe tort”, au mers pe o anumită linie de care aveam nevoie, clar a fost nevoie de o personalizare, a fost ceva specific, calibrat pe ce nevoi aveam noi și ce puteau oferi ei ca linie de creditare, care să ducă la bun final până la urmă ce aveam noi planificat, nu doar să fie o investiție fără rezultat.
Depinde și de tipul de business. Noi suntem un business din zona ospitalității, clar că vorbim de case care există în realitate de pământ care există. Nu a fost o creditare cu el (pământul – n.red) drept garanție, dar a cântărit, probabil, în luarea deciziei pentu ei. Și există și niște garanții din partea Uniunii Europene pentru ei, pentru astfel de linii de creditare, dar au avut nevoie de o analiză să vadă că există atât o siguranță, cât și o activitate fizică.
Mai urmează și alte investiții?
Da, urmează. Pentru că trebuie să facem un manej pentru clienții care sunt pasionați de echitație. Și o zonă pentru cai iarna, o zonă de săniuș, de patinoar.
Și vara… ne așteaptă din primăvară construcția piscinei care va avea adresabilitate atât pentru sezonul cald cât și după aceea, adică anotimpul rece.
Ce înseamnă asta din punct de vedere financiar?
Noi în momentul de față analizăm investiția, plus că ce putem să spunem este că Sunrai Village este un proiect scalabil.
Și pe site-ul nostru noi avem o secțiune în care noi vrem să scalăm atât la nivel de franciză cât și prin co-parteneriate cu oameni care au valori apropiate cu ale noastre, în sensul în care avem atât de multe zone minunate și spectaculoase în România atât în rural cât și în apropierea urbanului care pot fi valorificate poate chiar prin mici sate de vacanță, poate nu de amploarea SunRai, ci doar una-două case, dar care să aibă în epicentrul lor zona de activități atât de mult căutate de turiști: să nu fie doar zona de cazare și masă ci să o punem în valoare cu zona de activități, atât pentru adulți, cât și pentru copii.
Așa că, pe termen scurt, va fi vorba de cel puțin 2 milioane de euro, dar pe termen mediu și lung, având în vedere că vrem să ne scalăm atât național cât și internațional, rămâne de văzut cum o să coordonăm totul.
Veți dezvolta acest proiect în sistem de franciză?
Va fi franciză, dar vor fi și co-parteneriate. Alături de consultanții noștri, cu care discutăm să punem bazele sănătoase ale unui model de business cu capital 100% românesc, oferim un model despre tot ce înseamnă bunele practici, de la partea de implementare, pregătiri pentru primirea primilor turiști, până la partea de brand awareness.
Pentru francizați, investiția în 4 case de vacanță, centrul de echitație, parcul de distracții Tărâmul FAMILIA31, Eden Gastronomy și Granell Darkoffee s-ar ridica la 250.000 de euro, la care se adaugă o taxă de franciză de 27.000 de euro și o redevență lunară de 7% din cifra de afaceri netă, iar Sunrai Village oferă tot ce ai nevoie și toată susținerea astfel încât investiția să se recupereze în maximum 5 ani.
sunraivillage.ro
Ce sfaturi aveți pentru cei care ar vrea să vi se alăture în proiect?
Ce vrem să vă spunem este că vă așteptăm cu drag să vedeți ce înseamnă experiența Sunrai Village în Maramureș. Asta e o primă invitație, care să cuprindă tot ce înseamnă experiența serviciilor, partea de cazare, partea de agrement și relaxare.
Pentru partea de business, pentru toți cei doritori de un business reușit cu case de vacanță cu specific maramureșean care au o arhitectură aparte, plus diferite activități care se pot profila pe zona respectivă, pentru că nu peste tot poți face toate activitățile pe care le avem, se va putea analiza locația lor. Îi așteptăm cu drag să adere cu succes la proiectul nostru.
Ce trebuie să facă persoanele interesate de franciză?
Ne pot contacta pe noi, pe site-ul nostru, pe Facebook, Instagram, Linkedin. Urmează o primă etapă de analiză reciprocă să vedem ce se poate face.
În primul rând, căutăm oameni să fie cu valori apropiate nouă și dacă au și experiență de business deja este un plus. Restul, tot ceea ce înseamnă teren, bani sau alte lucruri, sunt detalii pe care le luăm în particular.
Dar atâta timp cât găsim o chimie în valori și cu experiență antreprenorială, deja este un plus. Pentru că procesele și sistemele se facilitează mai ușor dacă există know-how, indiferent de domeniul de business.
Oricine își dorește un business de retreat, de relaxare, frumusețe, poate să fie în profil. Suntem deschiși să discutăm cu oricine.
Cum a fost vara aceasta pentru voi? Au venit oamenii în vacanță?
Cu siguranță. Ce e interesant este că eu până acum am activat în altă industrie, nu am activat în industria ospitalității. Și a fost o surpriză plăcută mai ales vara trecută, când a fost un an greu de analizat având în vedere situația pandemică.
Au fost foarte mulți români și străini. Și la noi anul acesta a contat și mai mult faptul că Maramureșul e un brand de țară foarte bun, dar, în același timp, nu toți au activități.
Sunt foarte multe pensiuni, locații absolut minunate, dar noi am putut să oferim o grămadă de activități și pentru cei care nu s-au cazat și au fost foarte încântați. Cred că feedback-ul ăsta a fost foarte plăcut, să vedem că viziunea și misiunea noastră să bucurăm atât de mulți oameni care ne-au trecut pragul, s-a îndeplinit.