Guvernul propune suspendarea unor investiții din PNRR și Anghel Saligny, pe fondul supracontractării și al presiunilor bugetare, dar măsura provoacă tensiuni majore în coaliția de guvernare.
PSD respinge forma actuală a ordonanței de urgență și acuză lipsa consensului politic, cerând protejarea proiectelor aflate în faze avansate, inclusiv segmente esențiale de autostradă. În replică, ministrul Dragoș Pîslaru susține că este nevoie de prioritizare și de o concentrare a fondurilor pe lucrările cu șanse reale de finalizare până în 2026. Guvernul promite soluții pentru continuarea tronsoanelor A7 și A8, dar soarta unor proiecte importante rămâne incertă.
PSD nu acceptă renunțarea la unele proiecte
Social-democrații spun că proiectul, prezentat în primă lectură în ședința de guvern de joi, nu a fost agreat între partidele din coaliție și nu a primit avizul miniștrilor PSD.
”Propunerea de ordonanţă de urgenţă introdusă în primă lectură pe ordinea de zi a şedinţei de guvern nu se bazează pe un consens între partidele aflate la guvernare şi, prin urmare, nu a primit avizul miniştrilor PSD.
PSD nu va mai susține nicio decizie majoră a Guvernului promovată fără consens politic între partidele din arcul guvernamental”, a transmis, joi, PSD, într-un comunicat de presă.
Conducerea partidului va prezenta luni, în Biroul Permanent Național, propuneri de amendare a ordonanței.
„Ca atare, conducerea PSD va stabili în cadrul şedinţei Biroului Permanent Naţional de luni, 18 august, un set de propuneri pentru amendarea actualului proiect de ordonanţă de urgenţă. Vocea aleşilor locali ai PSD care reprezintă mai mult de jumătate din comunităţile locale din România trebuie ascultată.
Vom ține cont de constrângerile bugetare, dar nu putem accepta ca investițiile avansate din PNRR să depindă de o decizie arbitrară a unui ministru. Sunt necesare criterii clare și obiective pentru a preveni blocajele nejustificate”, mai transmite PSD.
Pîslaru spune că măsura e necesară
Ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, explică însă că măsura este necesară din cauza supracontractării masive.
”Pe un PNRR care avea o valoare totală de 28,5 miliarde de euro s-au pus contracte de finanţare de 47,4 miliarde de euro. Cumva prin acest mecanism de fracţionare şi supracontractare, România a încercat să acopere foarte, foarte multe proiecte benefice pentru dezvoltarea ţării, dar cumva peste capacitatea, posibilităţile de finanţare pe care România le-a avut”, a transmis ministrul, explicând că atenţia se va concentra pe proiectele care au şanse de a fi finalizate.
„Problema e că rămânem nemâncați”
Potrivit ministrului, ordonanța vizează renunțarea la proiectele care nu au ordin de începere a lucrărilor și suspendarea celor cu progres fizic sub 30%, pentru a concentra resursele pe investițiile avansate.
„Nu se renunță la ele, dar se suspendă. Ne concentrăm pe cele cu șantiere și lucrări avansate, pe care trebuie să le finalizăm și să găsim surse alternative de finanțare. Nu putem termina tot, e ca și când vrei să pregătești 10 feluri de mâncare și nu termini niciunul. Problema e că rămânem nemâncați”, a explicat Pîslaru.
Acesta a subliniat că obiectivul este „să punem ordine” și să obținem rezultate concrete într-un an, urmând ca proiectele aflate la început să fie reluate ulterior, dacă se vor identifica alte surse de finanțare.
Ce se întâmplă cu segmentele de autostradă scoase din PNRR
Ministrul Dezvoltării a prezentat și situația autostrăzilor incluse în PNRR, clarificând ce proiecte au fost scoase, cum se gestionează întârzierile și ce măsuri se iau pentru finalizarea lucrărilor până în august 2026.
„Unul din lucrurile pe care le veți regăsi în această ordonanță este un articol pregătit de Ministerul Transporturilor în acord cu Ministerul Finanțelor Publice, tocmai pe procedura de plată accelerată pentru zona de autostrăzi. Cu alte cuvinte, acele suspendări temporare din lipsă de lichidități pe care le-am mai văzut în spațiul public vor înceta, în condițiile în care s-au găsit aceste norme care să accelereze acest tip de finanțare.
Pentru segmentele de autostradă Focșani-Bacău și două loturi din Bacău-Pașcani, am dat deja vestea bună, că 2,1 miliarde de euro din componenta de granturi, deci fonduri nerambursabile, vor fi alocate pentru aceste componente”, a declarat Pîslaru.
Potrivit acestuia, segmentelor scoase din PNRR, din cauza achizițiilor publice, li se caută soluții prin programul SAFE, inclusiv capetele A8 și alte elemente ale autostrăzii Unirii.
În paralel, proiectele rămase de infrastructură feroviară și rutieră vor fi finanțate prin programul de transport din Coeziune, în așteptarea răspunsului Comisiei Europene, potrivit ministrului.
„Punem cap la cap toate sursele pe care le avem de finanțare ca să ne asigurăm continuitatea proiectelor pe A7, pe A8, iar vestea cea mai bună a zilei de astăzi este că am găsit soluția, la nivel legislativ, pentru accelerarea plăților care rămăseseră oarecum restante sau întârziate pe partea de A7, iar despre alocare tocmai v-am confirmat că o avem pe fonduri nerambursabile”, a mai spus Ministrul Dezvoltării.