Ministrul Energiei, Virgil Popescu, anunță că a fost stabilită procedura prin care clienții își pot recupera banii în cazul facturilor calculate greșit de distribuitori.
„Există procedură regulament special pentru aceste diferende între client și furnizor, procedură stabilită de ANRE. Dacă diferența de sumă este mai mare de 100 de lei, atunci la cererea clientului, în termen de 5 zile, furnizorul are obligația de a efectua plata. Dacă diferența e mai mică de 100 de lei atunci se recuperează din factura următoare”, a explicat ministrul Virgil Popescu.
Guvernul a mai decis că furnizorii au obligația să recalculeze facturile fără a impune penalități în termen de 15 zile. De asemenea, în perioada de 15 zile, se suspendă inclusiv o eventuală plată a acestora, a mai spus ministrul Energiei.
În plus, pentru a preîntâmpina posibile eventuale abuzuri ale companiilor față de clienți pe perioada aplicării ordonanței de urgență de plafonare și compensare sunt interzise debranșările, a precizat Virgil Popescu.
Milioane de facturi de la un singur operator se recalculează
Între timp, ANPC a anunțat un nou bilanț al controalelor la furnizorii de energie electrică și gaze. A făcut aproape 100 de controale, alte 100 sunt în curs. Mai mulți operatori au emis facturi fără compensarea prețurilor sau nu răspund la timp solicitărilor. Peste 2.000.000 de facturi s-au stornat de la un singur operator.
Până acum, au fost aplicate sancțiuni contravenționale în valoare de 645.000 lei, la care s-au adăugat 4 propuneri de încetare a practicilor comerciale incorecte în raport cu consumatorii și măsura recalculării tuturor facturilor care nu respectă prevederile legii.
De exemplu, la Electrica Furnizare, prin procesul verbal de constatare a contravenției, s-au stornat 2.232.224 de facturi la care nu sunt cuprinse conceptele de compensare/plafonare de la 1 noiembrie 2021, informează ANPC.
Dintre cele mai importante abateri constatate de către comisarii ANPC:
• nu a fost aplicată plafonarea și compensarea prețurilor.
• tabelul privind consumul de energie electrică de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referință, inclusiv marja de 10%.
• informările privind compensarea facturilor de energie electrica și gaze naturale, transmise clienților, nu conțin elementele din care este compus prețul la care se aplică compensarea.
• nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor.
• nerespectarea termenului de răspuns la solicitarile petenților de încheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrică și gaze naturale, punând consumatorii în situația de a nu cunoaște statusul contractului o perioadă de până la 60 de zile.
• contractele emise nu conțin prețul serviciilor din prețul gazului, doar prețul total, astfel încât consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensării acordate.
• diferențe de preț între 2 notificări privind prețul emis de operatorul economic unui consumator.
• împiedicarea, sub orice formă, a comisarilor ANPC de a exercita atribuțiile de serviciu: nerespectarea termenului de răspuns.
• procedură nesigură: operatorul economic nu s-a asigurat că notificările privind majorările de preț au fost primite de consumatori.
• practică comercială incorectă: majorările succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificări legislative
• furnizarea de energie electrică, fără licență.
• nerespectarea termenului de facturare și facturarea comasată pe două luni.
Dacă vă regăsiți în situațiile menționate de ANPC sau altele, puteți depune o reclamație online sau în scris (prin poștă sau predare personală la sediile Comisariatelor Județene pentru Protecția Consumatorilor, ale căror adrese sunt stipulate pe site-ul www.anpc.gov.ro).
Totodată, pentru sesizări, ANPC a pus la dispoziția consumatorilor din toată țara un număr de telefon și o adresă de e-mail dedicate: numărul de telefon, cu tarif normal, 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 08:00-16:00 sau adresa de e-mail energie@anpc.ro .
ANPC înfiinţează şi Comandamentul pentru Energie, care va verifica neregulile din facturi