Majoritatea românilor alocă mai puțin de jumătate de oră pentru a citi un contract înainte de a-l semna

Majoritatea românilor alocă mai puțin de jumătate de oră pentru a citi un contract înainte de a-l semna

Aproape toți adulții din România spun că au semnat de-a lungul timpului cel puțin un contract (peste 95%), însă majoritatea declară că alocă puțin timp pentru a le studia înainte de a semna, potrivit unui sondaj realizat de iVox la comanda Provident.

Mai mult de 7 din 10 români recunosc că s-a întâmplat să nu citească toate clauzele contractului înainte de a-l semna.

Începând de astăzi, clienții Provident Financial România, dar și potențialii clienți și orice altă persoană interesată vor putea parcurge contractul de creditare și vor avea acces la acest document online, pe website-ul companiei.

Aproape 40% dintre clienții noi din 2021 au avut prima interacțiune cu piața de creditare prin colaborarea cu Provident.

ADVERTISING

1 din 2 români alocă mai puțin de jumătate de oră pentru a citi un contract înainte de semnare

Timp_studiere_contract

Deși contractele se încheie, de obicei, pe termen mai lung, mai mult de jumătate dintre români acordă mai puțin de 30 de minute pentru a citi și înțelege termenii și condițiile asumate în momentul semnării, iar majoritatea (70%) recunosc că nu își alocă suficient timp pentru a înțelege toate clauzele.

În același timp, aproape o treime dintre respondenți spun că nu solicită un model de contract acasă pentru a-l studia, deși această opțiune este de regulă prezentată de consultanții financiari - bancari.  

ADVERTISING

„Semnarea unui contract reprezintă un angajament care trebuie asumat cu multă responsabilitate, iar decizia de a lua un credit trebuie cântărită cu foarte mare grijă. 40% dintre clienții noi pe care i-am avut în anul 2021 nu au mai avut anterior niciun contact cu o instituție financiară și aveau cunoștințe limitate despre creditare, iar din feedbackul pe care l-am primit de la reprezentanții noștri de vânzări am înțeles că este nevoie să ne intensificăm eforturile de a-i ajuta să ia cea mai bună decizie și să înțeleagă ce presupune un astfel de angajament.

Creditarea responsabilă înseamnă, în primul rând, luarea unei decizii financiare informate, care să răspundă nevoilor individuale, iar noi ne-am asumat misiunea de a le oferi acces la toate informațiile de care au nevoie și de a-i ajuta să înțeleagă drepturile și responsabilitățile lor,” a declarat Florin Bâlcan, director general Provident Financial România.

ADVERTISING

Educația financiară: învățată direct în practică

Educatie_financiara

7 din 10 respondenți au declarat că s-a întâmplat să întâlnească în contracte cel puțin un cuvânt pe care să nu îl înțeleagă.

Dacă sunt într-o astfel de situație, peste 47% solicită clarificări de la instituția cu care urmează să semneze contractul, însă 21% consideră că oricum sunt niște clauze standard, deci nu trebuie să depună un efort suplimentar pentru a le înțelege.

Mai mult, 65% dintre respondenți spun că au dobândit cunoștințe de educație financiară învățând direct din situațiile în care au fost puși, dar cred că ar fi de ajutor ca aceste noțiuni să fie predate la școală sau să fie oferite de instituțiile din domeniul financiar. 

4 din 10 respondenți nu știu ce este DAE

Cunotinte_domeniul_financiar

7 din 10 respondenți au luat cel puțin un împrumut de la o instituție financiară bancară sau non-bancară, dar mai mult de 40% dintre aceștia nu au noțiuni importante legate de creditare: nu știu ce reprezintă Dobânda Anuală Efectivă (respectiv exprimarea procentuală anuală a costului total al unui împrumut, un indicator menit să ajute clienții să compare mai multe oferte de credit cu aceleași condiții de sumă, perioadă de rambursare și tip de dobândă) sau care este rolul Biroului de Credit (instituția care o bază de date care conține informații referitoare la creditele acordate persoanelor fizice de către instituţiile financiare bancare şi non-bancare din România, precum suma împrumutată, perioada de rambursare sau întârzierile la plată mai mari de 30 de zile, astfel încât să se prevină îndatorarea excesivă a clienților).

De asemenea, 4 din 10 români nu știu că toate raportările către biroul de credit rămân în baza de date a instituției timp de 4 ani, chiar dacă datoria este achitată.

Studiul a fost realizat de iVOX Research, pe un eșantion de 1.141 de respondenți, preponderent din mediul urban, în perioada 23.06.2022 – 01.07.2022, și a avut scopul de a afla cât de multă atenție acordă românii pentru semnarea contractelor, dar și de a evalua nivelul de cunoștințe al acestora în materie de educație financiară.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇