Franța, una dintre țările europene cel mai bine echipate cu terminale de gaz natural lichefiat (GNL), și-a crescut importurile de GNL rusesc cu 81% între 2023 și 2024 și a plătit Rusiei 2,68 miliarde de euro, a informat marți think tank-ul Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA).
Franța are o greutate atât de mare în privința importurilor de GNL deoarece operează cinci terminale de regazificare, explică Ana Maria Jaller-Makarewicz, analistă la IEEFA, conform AFP.
”Nu știm unde se duce GNL, posibil să fie exportat în Germania”, țară care nu avea niciun terminal până în 2022 și a cărei capacitate de import rămâne la jumătate față de Franța, a adăugat ea.
Terminalul Dunkerque, de exemplu, a primit anul trecut 27% din importurile europene de GNL rusesc. Un procent de 85% din importurile rusești de GNL în Europa ajung prin Franța, Spania și Belgia.
Uniunea Europeană a apelat la GNL ca înlocuitor al gazului care era transportat prin conducte, dintre care majoritatea au fost închise după războiul din Ucraina. Transportat de nave sub formă lichidă, trebuie descărcat în porturi, regazificat și apoi injectat în rețeaua europeană de gaze.
Ana Maria Jaller-Makarewicz a agregat mai multe date cu acces deschis și a reconstruit originile livrărilor din Franța de GNL: o treime sunt rusești, o treime sunt americane și 17% provin din Algeria.
Dependența puternică de GNL rusesc complică obiectivul Comisiei Europene de a obține o deconectare de la gazul rusesc pe continent până în 2027.
”De aceea, trebuie să continuăm să reducem cererea de gaz”, susține analista.
Dar această reducere, inițiată în timpul crizei inflaționiste din 2022, bate pasul pe loc. Franța și-a redus consumul cu 20%, dar din 2024 cererea nu a mai scăzut.
”Au fost relaxate unele măsuri de eficiență energetică”, precum izolarea clădirilor pentru a limita consumul de gaze în această iarnă rece, explică Ana Maria Jaller-Makarewicz.
În orice caz, companiile din industrie se pregătesc să poată primi din ce în ce mai mult GNL. Terminalele GNL decise din momentul crizei încă se construiesc, în special în Germania.