De la 1 ianuarie, companiile de asigurări vor trebui să raporteze către ANAF datele despre persoanele fizice din România care au încheiat asigurări de viață sau alte produse financiare similare.
Conform Ordonanței de Urgență 125 din 2024, această raportare se va face de două ori pe an. Noile măsuri au fost aprobate printr-o decizie de guvern și vor fi aplicate pentru toate persoanele rezidente care au aceste tipuri de polițe de asigurare, relatează TVR Info.
Companiile de asigurări care nu raportează datele riscă amenzi cuprinse între 20.000 și 100.000 de lei.
Scopul măsurii este de a ajuta ANAF să colecteze date esențiale în scopuri fiscale și să asigure conformitatea cu Directiva Europeană 2010/24/UE care vizează o mai bună asistență reciprocă în colectarea creanțelor și a taxelor.
Potrivit specialiștilor citați de HotNews, există multe cazuri în care românii primesc amenzi de circulație în afara țării, dar nu le plătesc. Când autoritățile de acolo fac demersuri pentru recuperarea sumelor, constată că nu au ce recupera, astfel că vor să afle dacă persoanele amendate dețin asigurări de viață.
Codul civil din România interzice poprirea pe asigurările de viață. Cu toate acestea, întrucât banii ajung într-un cont bancar, ANAF poate impune poprire. Dacă la salariu angajatorul poate fi obligat să pună poprire pe o treime, pe contul bancar nu există această limitare, întrucât se consideră că acolo pot intra sume de bani din orice sursă.
Comisia Europeană a cerut, așadar, clarificări detaliate cu privire la accesul la informațiile referitoare la asigurările de viață și alte produse financiare și la posibilitatea furnizării unor astfel de informații care ar putea să facă obiectul asistenței la recuperare.
În prezent, în cazul în care sunt solicitate astfel de informații, ANAF ar trebui să se adreseze ASF pentru a intra în posesia datelor cerute, însă acest proces durează prea mult, a transmis Ministerul Finanțelor pentru sursa citată.