
8 martie este un prilej de sărbătoare, dar și o oportunitate de a reflecta asupra unor aspecte care țin de siguranța financiară a femeilor și comportamentul investițional. Un studiu realizat de Raiffeisen Bank, în parteneriat cu Appinio, companie globală de cercetare a pieței, arată că, dincolo de tradiționalele flori și cadouri, femeile din România își doresc mai mult timp pentru ele, stabilitate și independență financiară.
8 martie – o zi de bucurie alături de cei dragi
Pentru 6 din 10 femei, această zi este una dedicată familiei, iar cele care nu se află într-o relație aleg să petreacă timpul cu familia extinsă sau cu prietenele. Doar 4% dintre femei sărbătoresc singure, iar 3% nu sărbătoresc deloc, procentul ajungând la 8% în mediul rural.
Atunci când sunt întrebate ce cadou și-ar dori de 8 martie, multe femei aleg experiențele și momentele de relaxare – o vacanță sau o excursie sunt în topul preferințelor, urmate de flori și bijuterii. 1 din 10 femei își dorește o mașină drept cadou ideal.
90% dintre femeile intervievate cred că este important sa aibă un plan financiar pentru viitor.
În viața de zi cu zi, gestionarea finanțelor este un aspect important pentru femeile din România. Cheltuielile pentru nevoile de bază din gospodărie reprezintă 65% din totalul cheltuielilor, astfel încât femeile alocă maxim 15% din buget pentru îngrijirea personală, divertisment sau dezvoltarea personală, relevă studiul Raiffeisen. Principalele destinații ale cheltuielilor unei gospodării sunt produsele de larg consum (20%) și locuință (18%).
În ciuda acestor priorități, 6 din 10 femei reușesc să economisească 20% din veniturile proprii, iar 20% nu pun deloc bani deoparte, principalul motiv fiind lipsa resurselor financiare. Plata ratelor este un alt factor important pentru 36% dintre femei, în timp ce 10% declară că nu economisesc din lipsă de încredere și din cauza lipsei de educație financiară.
În același timp, 90% dintre femeile intervievate menționează că este important sa aibă un plan financiar pentru viitor.
”Este remarcabil procentul ridicat de femei care conștientizează importanța planificării financiare, instrument ce poate contribui la stabilitatea financiară personală și a familiei lor, precum și la atingerea altor obiective importante.
Când ai claritate asupra finanțelor tale personale pe termen mai lung, prin construirea unui plan financiar, atunci privești cu încredere în viitor - ești mai încrezător că ai șanse să îți atingi obiectivele și că ești pregătit pentru eventuale situații neprevăzute.
Început din timp și adaptat bugetului disponibil, un astfel de plan reprezintă o resursă valoroasă pentru un viitor mai sigur și poate reduce distanța dintre “doar” aspirații și ”chiar” realizarea obiectivelor financiare.
Ce am mai observat, în peste 20 de ani de lucru cu clienții pe subiectul administrării veniturilor sau economiilor personale, este că femeile sunt foarte disciplinate atunci când își setează un obiectiv financiar și încep primii pași în procesul de economisire și/sau investiție pentru atingerea respectivului obiectiv. Iar disciplina este al doilea pas esențial în succesul planificării financiare.
Primul pas este să începi chiar acum și să nu amâni pentru mâine! Nu contează dacă începi cu pași mici, medii sau mari, important este să începi. Pentru că planificarea financiară chiar este la îndemâna oricui. Iar timpul este aliatul nostru, dacă începem azi!”, declară Andra Ion, Director Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România.
Comportament de economisire și investiții
Studiul arată că, pentru 7 din 10 femei, lipsa resurselor este principala piedică în calea economisirii, iar reprezentantele Gen Z cred că lipsa educației financiare le limitează posibilitățile de economisire.
Pentru femei, cele mai populare instrumente de economisire sunt pensiile private Pilonul II, depozitele bancare și asigurările de viață. Alte instrumente financiare la care apelează acestea sunt pensiile Pilon III, fondurile de investiții, titlurile de stat.
Studiul evidențiază o reticență generală față de produsele cu grad ridicat de risc, majoritatea femeilor preferând opțiuni cu risc foarte scăzut ori evitând complet produsele financiare riscante. Femeile cu venituri mai mari și educație superioară utilizează, în medie, două produse de economisire, în timp ce 5 din 10 femei refuză produsele cu risc ridicat.
Un viitor mai sigur începe cu pași mici și decizii inspirate
Fie că este vorba despre gestionarea cheltuielilor zilnice, pregătirea pentru evenimente importante sau siguranță în momentul pensionării, femeile din România caută soluții care să le ofere stabilitate și independență. Planificarea financiară, fie că începe cu pași mici (un cont de economii, un fond de urgență), fie cu un plan de investiții, le poate ajuta să-și transforme dorințele în realitate.
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion reprezentativ la nivel național, alcătuit din 600 de femei, cu studii medii și superioare și cu o medie de venit de aproximativ 4.500 lei pe lună. Cercetarea a fost realizata în perioada februarie – martie 2025.
Acesta este al treilea studiu din seria DESPRE BANI 1:1, pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte care țin de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
Despre Raiffeisen Bank România
Raiffeisen Bank, bancă universală de top, cu capitalizare și lichiditate solide activează pe piața bancară din România deservind peste 2,3 milioane de clienți, persoane fizice și juridice. De mai bine de 25 de ani, Raiffeisen Bank susține mediul economic din România, oferind produse și servicii financiare dezvoltate pentru a acoperi nevoile clienților. Având ca principiu fundamental responsabilitatea, contribuim la dezvoltarea societății prin finanțarea economiei reale și sustenabile. Totodată, suntem implicați în comunitate, prin susținerea a 5 piloni de dezvoltare: educație, ecologie urbană, sport ca stil de viață sănătos, inovație și nu în ultimul rând, artă și cultură. www.raiffeisen.ro