Dintre instituțiile autonome unde premierul Bolojan a promis temperarea cheltuielilor cu personalul, Agenția Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) are cei mai puțini angajați. Dar și cele mai mari salarii. Mai exact, de 3 ori mai mari decât media națională.
În principiu, această autoritate este necesară. Problema este că, în ultimii ani, ajunge mai des în atenția publicului pentru sinecurile pe care le oferă decât pentru măsurile pe care le ia pe piețele de energie electrică și gaze naturale.
Așa cum nici ANCOM și nici ASF nu se finanțează direct de la bugetul de stat, nici ANRE nu o face.
Își ia banii din taxe și contribuții percepute operatorilor din energie (producători, transportatori, distribuitori și furnizori).
Dar operatorii ne bagă în facturi costurile pe care le au cu ANRE. Mai simplu spus: banii ANRE vin, de fapt, de la noi. Așa că avem tot dreptul să ne interesăm de felul în care Autoritatea își gestionează veniturile.
Câți angajați are ANRE. Comparația cu celelalte autorități
Față de ANCOM și ASF, ANRE are mult mai puțini angajați. Iată schemele de personal, potrivit informațiilor comunicate – la solicitarea Spotmedia.ro – de aceste autorități:
- ANCOM: 659 angajați
- ASF: 551 angajați
- ANRE: 310 angajați
Salariul mediu net e detașat mai mare
Angajații ANRE iau, însă, salarii considerabil mai mari decât colegii lor din celelalte autorități.
Iată nivelul salariului mediu net, în fiecare autoritate, în 2024, potrivit datelor comunicate la solicitarea Spotmedia:
- ANCOM: 12.934 lei
- ASF: 13.562 lei
- ANRE: 18.635 lei
Salariul mediu, în ANRE, este deci cu 44% mai mare decât cel de la ANCOM și cu 37% mai mare decât cel de la ASF.
La nivel național, angajații ANRE au fost plătiți de peste 3 ori mai bine, în comparație cu media.
Mai exact, în 2024, când la ANRE salariul mediu net a fost de 18.635 de lei, salariul mediu net, la nivel național, a ajuns abia la 5.645 lei.
La salariile șefilor, tot ANRE câștigă
Președintele ANRE primește lunar o indemnizație de 75.073 lei net (echivalentul a 14.836 euro, la cursul zilei).
La acest moment, funcția este ocupată de George Niculescu. E liberal, avocat, a fost director la multe firme cu profil divers de activitate, dar și consilier județean și prefect la Constanța.
Vicepreședinții iau fiecare câte 66.240 de lei net (echivalentul a 13.090 euro).
Pe 23 iunie, ANRE avea ambele funcții de vicepreședinte ocupate. Ulterior, Mircea Man (din partea PNL) și-a eliberat funcția. Și a rămas un singur vicepreședinte: Gabriel Andronache.
Comparativ, la celelalte autorități, indemnizațiile șefilor sunt mai mici.
Spre exemplu, indemnizația președintelui ASF este cu 22,8% mai mică decât cea a președintelui ANRE.
Câți bani încasează membrii Comitetului de reglementare
Pe lângă președinte și vicepreședinți, ANRE este condus și de un Comitet de Reglementare. Acesta are 7 posturi. Dintre ele, 3 sunt ocupare de președintele și vicepreședinții ANRE, care nu primesc bani în plus pentru că ocupă și aceste funcții.
Ocupanții a 4 posturi din Comitetul de Reglementare au primit, în 2024, indemnizații de câte 53.650 de lei net/lună.
În 2025, indemnizația le-a crescut cu puțin peste 7%, la 57.408 lei net/lună.
Dar au rămas în funcție doar 2 dintre cei 4 membri ai Comitetului de Reglementare (adică și-au finalizat mandatele și au lăsat locurile vacante Iulian Iancu și Valeriu Streiu, ambii susținuți de PSD).
ANRE estimează că își va reduce cheltuielile, în 2025
Autoritatea a transmis, la solicitarea Spotmedia.ro, că proiectul de buget pentru anul 2025 prevede o reducere a cheltuielilor salariale brute cu circa 23%, de la 128.977.071,72 lei (în 2024), la doar 99.000.000 lei.
Asta ar însemna și o scădere a salariului mediu net, în instituție, cu puțin peste 15%, de la 18.635 lei, la 15.726 lei. Salariile ar rămâne, însă, chiar și așa, peste nivelul celor de la ASF și ANCOM.
O economie face ANRE și funcționând cu doar 2 dintre cei 4 membri au comitetului de reglementare. Pentru că nu mai plătește indemnizațiile nete de 57.408 lei net/lună pentru locurile rămase vacante.
Rămâne să vedem dacă aceste economii vor fi suficiente, din punctul de vedere al Cabinetului Bolojan. Sau dacă acesta va cere noi reduceri.
Sinecurile
ANRE trebuie să existe. Rolul ei este important, în condițiile în care - în domeniul energiei - piețele nu funcționează ca unele libere, în sensul clasic. Sunt, de fapt, niște semi-piețe. În parte funcționează după regulile cererii și ofertei, în parte rămân reglementate.
Spre exemplu, producția de energie nu se poate orienta doar după cerere și ofertă. Producătorii trebuie să fie incluși într-un plan național. Iar ANRE ia parte - alături de operatorii de sistem - la coordonarea producției.
Prețurile nu pot fi nici ele complet libere, din cauză că - în perioadele de cerere mare - prețurile riscă să explodeze. Orice defecțiune majoră la rețele riscă să lase fără curent instituții critice, cum ar fi spitalele.
Cu alte cuvinte, statul nu poate lăsa complet la mâna pieței toate serviciile. Așa că are nevoie de autoritate de reglementare: ANRE.
Problema este că ANRE ajunge mult mai des în atenția publicului pentru sinecurile pe care le oferă, la toate nivelurile. Câteva exemple:
- Valeriu Steriu. Este fost parlamentar și purtător de cuvânt al PSD. Din CV-ul public accesibil aici, a absolvit Mașini - Unelte și a lucrat mai degrabă în zona de management și politici agricole. Nu-l recomanda ceva anume pentru a face parte din Comitetul de Reglementare al ANRE. Dar a fost numit în această funcție bine plătită
- Alexandru Stănescu (PSD). E fratele lui Paul Stănescu (PSD) și fost șef al Comisiei de Agricultură din Camera Deputaților. A fost numit la finalul lui 2021 în Comitetul de Reglementare al ANRE, deși nu avea absolut nicio legătură cu domeniul. A demisionat în martie 2022.
- Alexandra Dinulescu, o tânără absolventă de Drept, fără experiență, a fost angajată ca expert, la cabinetul președintelui ANRE, în 2022 (pe atunci ANRE era condusă de Dumitru Chiriță), potrivit G4Media.
- Fostul senator PSD Radu Prea a fost numit director în cadrul ANRE, în 2024, fără o experiență anterioară în domeniul Energiei
Cu alte cuvinte, salariile și indemnizațiile mari de la ANRE pot fi explicate prin rolul esenţial jucat de această autoritate. Deranjant este însă că partidele politice folosesc această instituție cu rol vital pentru a-și „adăposti” membrii și apropiații și a-i plăti cu sume mari de bani publici, fără ca ei să aibă vreo pregătire în domeniu.
Se poate reforma ANRE astfel încât să nu mai fie loc de sinecuri? Cu foarte mare greutate, probabil. Rămâne să vedem.