Made-to-measure a supraviețuit în pandemie. De la costume la patru ace, pasionații de ținute impecabile au trecut la jeans pe comandă și tricouri polo, dar nimic nu i-a putut ține departe de a-și etala unicitatea chiar și la întâlnirile pe Zoom.
De fapt, aceasta a fost și strategia salvatoare pentru un business românesc care de zece ani promovează stilul made-to-measure bărbătesc.
SARTO bespoke este primul atelier din România care a introdus costumele bespoke la standarde vest-europene și singurul care oferă toate cele trei servicii etalon în vestimentația masculină: bespoke, ready-to-wear și made-to-measure, iar despre evoluția business-ului și adaptarea sa în contextul pandemiei am vorbit cu Matei Ladea, Managing Partner SARTO.
De formare este politolog și jurist, iar în trecut a absolvit Universitatea din București și Humboldt zu Berlin. Și-a început cariera profesională în consultanță politică.
După o perioadă de lucru în Bundestag – Parlamentul Germaniei, s-a alăturat în România unei corporații multinaționale germane în care timp de doi ani de zile a activat ca Junior Manager pe Europa de Sud-Est.
Din 2014 este Managing Partner SARTO, după o bună perioadă în care a fost client fidel al brand-ului românesc de costume bărbătești bespoke dezvoltat de Alex Drăgan.
Ce te-a determinat să te alături, în 2014, echipei SARTO?
La SARTO bespoke am venit în noiembrie 2014 pentru a duce business-ul la nivelul următor, pentru a-mi aprofunda cunoștințele despre business și management, dar și pentru a învăța cum se obține performanța când nu ai în spatele tău resursele unei corporații cu o cifră de afaceri de peste 100 de miliarde de euro.
M-a determinat dorința de a învăța, performa și mirajul frumosului.
SARTO este un business de retail, producție și servicii deopotrivă, ceea ce-l face atipic pentru piață.
Noi oferim un serviciu premium personalizat, retail de produse RTW și producție de bunuri pe comandă. Această intersecție complexă este un loc extraordinar în care poți învăța enorm despre relația cu clientul, performanța în management, cum se negociază cu fabrici și branduri de 1.000 de ori mai mari și despre cum poți obține performanță financiară într-o industrie care intrinsec nu tolerează standardizarea proceselor.
Fiind client al SARTO încă de la începuturi, am remarcat clientela selectă care apreciază produsele și serviciile brandului și mi-a fost clar că în acest mediu mă pot dezvolta, pot descoperi noi oportunități și pot porni noi proiecte minunate.
Acest parcurs este pe cale să se concretizeze în 2021, când avem oferte de achiziție și fuziune lansate în piață, transformând un atelier de croitorie pe comandă într-un brand internațional care are propriile fabrici.
Anul acesta brandul SARTO împlinește 10 ani. Care este povestea lui și cum au decurs acești ani?
SARTO este un business care a pornit din pasiunea pentru vestimentația impecabilă într-o perioadă când bărbații aveau extrem de puține repere și surse de informare în acest domeniu, în România.
Alex Drăgan, partenerul meu și unul dintre fondatorii SARTO, a avut în 2011 viziunea unui loc în care bărbații să poată primi consilierea, vestimentația și serviciile necesare garderobei masculine, într-un singur loc.
La început, SARTO oferea serviciul made to measure și se adresa, în special, publicului de ceremonie.
În timp, relația cu furnizorii a fost foarte bine consolidată, echipa a avut parte de restructurări, iar eu m-am alăturat cu propria viziune și cu experiența de comunicare din mediul politic și de management corporate.
Astfel, în 2016, SARTO a început să deservească preponderent segmentul de business, a pus bazele unor parteneriate strategice de durată și a introdus serviciul bespoke, cel mai elocvent procedeu de construcție a unui costum.
În prezent, clienții SARTO bespoke au parte de toate cele trei servicii-etalon în vestimentația masculină: bespoke, made to measure și ready to wear.
În plus, varietatea de produse este pusă în valoare de un set de servicii complementare de îngrijire a hainelor și de cei peste 10 ani de experiență în consiliere vestimentară și styling.
Povestea SARTO se împletește și cu un eveniment ce va rămâne în istorie, pandemia. Oamenii au început să lucreze de acasă, întâlnirile one to one au fost anulate mult timp, ședințele și evenimentele s-au reorganizat și s-au mutat în online. Cum s-a reflectat noua realitate în activitatea businessului SARTO?
Într-adevăr, industria noastră a fost una dintre cele care au resimțit efectele pandemiei, deoarece evenimentele au fost aproape inexistente, iar profesioniștii au lucrat o bună perioadă de acasă.
În plus, în timpul izolării, întâlnirile la showroom pentru măsurători, personalizări și probe s-au redus drastic.
Totuși, această nouă stare, de fapt, ne-a motivat să gândim dincolo de aparentele limitări și să găsim noi abordări și soluții.
Pentru a le putea oferi clienților serviciile noastre principale și pentru ca fluxul în atelierul de croitorie să nu fie afectat, am mutat întâlnirile în mediul online (pe Skype, WhatsApp, Zoom etc.), iar clienților care aveau deja coordonatele corporale în baza noastră de date le-am putut confecționa hainele de la distanță.
Totodată, ne-am adaptat la noile nevoi ale clienților noștri - confort, mobilitate și relaxare – printr-o serie de produse inovative menite să le completeze garderoba casual.
În 2020, am pus accentul pe jeans realizați pe comandă și cămăși casual cu efect super stretch și am introdus produse complet noi cum sunt puloverele și bluzele polo din materiale superfine.
Toate acestea au contribuit nu doar la o relaxare a stilului vestimentar al clienților noștri, ci și la o relaxare mentală deoarece la noi au găsit cu ușurință adaptabilitatea care în 2020 a fost esențială pe toate planurile.
Acum, odată cu relaxarea măsurilor, se resimte o revenire a cererii pentru produse personalizate?
În cazul nostru și în timpul restricțiilor personalizarea a fost un element cheie.
Blugii, pantalonii scurți și cămășile de vară, de exemplu, sunt haine cât se poate de casual, al căror confort este sporit tocmai de faptul că personalizările sunt aplicate în cel mai mic detaliu pentru a se adapta la corpul și stilul purtătorului.
Dincolo de aceste aspecte, relaxarea a venit cu o schimbare de perspectivă deoarece oamenii întrevăd din nou evenimente și posibile ocazii de socializare. Acest lucru îi face mai dornici să lucreze la imaginea lor și să aducă diverse completări în garderobă.
Dacă tot am ajuns la subiect, putem explica publicului diferența între bespoke, made to measure și ready to wear?
Este o întrebare foarte bună, care continuă să apară în discuții, iar pe noi ne bucură interesul publicului pentru aceste aspecte deoarece informarea stă la baza unui stil vestimentar asumat, impecabil.
Vestimentația bespoke presupune cel mai înalt nivel de personalizare al produsului, fiind creată de la zero, conform coordonatelor corporale și preferințelor clientului.
Costumele bespoke sunt realizate prin tehnici tradiționale de croitorie, ceea ce presupune de la 60 de ore de manoperă pentru fiecare costum și minim o probă intermediară cu clientul.
Întregul proces durează până la 35 de zile, iar produsul rezultat este o investiție pe termen lung.
Vestimentația made-to-measure se poziționează ca echilibru între personalizarea și producția tehnologizată și industrială a produsului.
Clientul poate alege majoritatea detaliilor costumului, care, însă, va fi realizat după un tipar de serie cu ajustări limitate în termeni de mărimi și proporții. Execuția costumului durează până la 25 de zile, raportul preț-calitate fiind unul excelent.
Vestimentația ready-to-wear este cea mai simplă modalitate de a obține un costum pe loc, fără deplasări sau costuri de personalizare. Produsele sunt realizate după un tipar standard, iar asupra lor nu se realizează nicio intervenție. Pot fi cumpărate imediat, în showroom sau online și sunt soluția ideală în situațiile de timp și buget limitat.
Care este publicul vostru și ce preferințe are el?
Publicul nostru se împarte în două segmente principale: publicul de business și publicul de ceremonie.
Bărbații din prima categorie sunt profesioniști ce activează în domenii în care se impune o anumită conduită la nivelul vestimentației – vorbim despre bărbați cu funcții de conducere, antreprenori și bărbați care lucrează în mediul de afaceri, financiar, legal, politic și chiar vânzări sau comunicare.
Al doilea segment vizează bărbații care poartă costum ocazional, prin prisma unui eveniment ce impune purtarea unei ținute deosebite: nuntă, gală, festivitate de premiere etc.
În ambele situații, oamenii pe care îi vizăm noi sunt cei care, pe lângă nevoia pe care o au, conștientizează importanța vestimentației și au o deschidere pentru a înțelege cum produsele și serviciile potrivite îi pot pune în valoare și le pot simplifica și îmbunătăți anumite aspecte ale vieții.
Cum estimați că va fi anul 2021 din punct de vedere al business-ului SARTO?
În 2021, ne așteptăm ca business-ul să continue pe trendul ascendent și să înregistreze o creștere de aproximativ 30% a cifrei de afaceri, lucru pe care l-am preconizat încă de la începutul anului.
Din punct de vedere al evoluției brandului, 2021 este anul în care sărbătorim un deceniu de la înființare, iar acest lucru va fi marcat de noutate, inovație și surprize plăcute pentru clienții noștri.
Dar al industriei: Care sunt tendințele anul acesta?
Revenirea la normal este în trend anul acesta. Un accent deosebit se pune pe confort și lejeritate, cu puternice influențe de show-off și bunăstare, întrucât ne dorim să consumăm, să purtăm, să ne întâlnim și să ne răsfățăm, cum nu am facut-o de peste un an.
Vara se anunță a fi plină de evenimente și joie de vivre, în culori și în contraste.
Ce planuri aveți pentru următorii ani?
Planul nostru este să facem experiența SARTO bespoke accesibilă în afara perimetrului actual, iar în acest scop dorim să extindem business-ul.
În prezent, căutăm activ soluții pentru a ne deschide propria linie de producție și luăm în calcul oportunitățile de fuziune sau achiziție.
Suntem, de asemenea, conștienți că în următorii ani este posibil ca piața să aibă noi standarde, iar publicul să își dorească lucruri pe care acum de abia le testează.
De aceea, mizăm pe tehnologizare și o abordare modernă a vestimentației, care să ne permită să fim mereu de actualitate, mereu relevanți pentru industria noastră.
Citește și: