Cum s-a pregătit eMAG să livreze mai repede, de Black Friday, cu un sistem de roboți de 43 de milioane de euro: Sistemul nostru e peste cel pe care-l are Amazon (Foto&Video)

Cum s-a pregătit eMAG să livreze mai repede, de Black Friday, cu un sistem de roboți de 43 de milioane de euro: Sistemul nostru e peste cel pe care-l are Amazon (Foto&Video)

eMAG a investit 43 de milioane de euro într-un sistem de roboți care preia parte din munca acelor angajați care selectau – în hub-ul logistic de la Joița produsele comandate de clienți.

Cu ajutorul automatizării, capacitatea eMAG de a procesa comenzile crește de circa 4 ori. În consecință, mai mulți clienți își vor primi mai repede produsele comandate.

Spotmedia.ro a vizitat luni – cu 4 zile înainte de ediția din 2022 a Black Friday – unul dintre depozitele de la Joița. Iată cum merg pregătirile.

În depozitul pe care l-am vizitat (unul dintre cele două de la Joița, fiecare întins pe câte 12 hectare – n.red.) se lucrează acum cu mai multe tehnologii.

Există o secțiune a depozitului unde produsele sunt stocate în cutii, la rândul lor așezate pe rafturi supraetajate.

Printre aceste rafturi există culoare pe care trec angajații, numiți pickeri. Atunci când dați o comandă și ea este procesată de sistemele eMAG, unuia sau mai multor pickeri li se transmite – printr-un dispozitiv – ce produse să selecteze de pe rafturi.

emag-1
Zona în care angajații fac picking de produse, la raft. Foto: Alexandru Nistor

Spre exemplu, dacă ați comandat un telefon, un picker îl va găsi la raft și îl va așeza într-o lădiță colorată. Dacă, însă, odată cu telefonul ați mai comandat și un pix și o sticlă de vin, atunci e posibil – în funcție de zona din depozit în care se află fiecare produs – să fie nevoie de mai mulți pickeri care să colecteze de pe rafturi produsele pe care le așteptați.

ADVERTISING

Cert este că toate produsele pe care le-ați comandat ajung, în lădițe colorate, pe un conveior (o bandă care transportă lădițele).

conveior-
Conveiorul cu care produsele sunt transportate din zona de picking manual. Foto: Alexandru Nistor

Acest conveior duce lădițele colorate la un etaj superior, spre o zonă pe care eMAG o numește „de consolidare”.

eMAG-spre-consolidare-

La „consolidare”, toate produsele comandate de un client – în cazul nostru laptopul, pixul și sticla de vin – ajung într-un compartiment, pe rafturile unor corpuri de depozitare mobile (cele albe, din plan îndepărtat, în imaginea de mai jos - n.red.).

spre-consolidare
În plan îndepărtat, zona de consolidare a comenzilor, către care produsele sunt transportate în lădițe colorate, pe conveior. Foto: Alexandru Nistor

De aici, vor merge la ambalare și apoi la livrarea spre camionul de transport către easy-box sau către domiciliul clientului.

Un picker poate selecta, de la raft, în medie, 100 de articole pe oră, spune vicepreședintele de Operațiuni al eMAG, Alexandru Niculescu.

Recent, însă, eMAG a investit 43 de milioane de lei într-un sistem nou, complementar, adus și pus în funcțiune de Knapp.

ADVERTISING

Sistemul este alcătuit din 432 de roboți de tip shuttle care transportă marfa comandată din spațiul său de stocare către stații fixe la care așteaptă pickerii.

„În această zonă nu mai este nevoie să lăsăm coridoare de acces (între rafturi – n.red.). Crește, deci, densitatea de stocare a articolelor. Dar cel mai important este că nu se mai duce omul, pickerul, până la raft. Roboții aduc acum marfa la om, la biroul picker-ului.

Și, în acest fel, crește productivitatea în zona de recepționare și de picking de 4 - 4,5 ori”, ne-a spus directorul de Operațiuni al eMAG.

eMAG2
Vicepreședintele de Operațiuni al eMAG, Alexandru Niculescu

Iată cum funcționează, de fapt, sistemul.

„Haideți să mai parcurgem o dată întregul proces.

În zona de recepție, primim, în mod curent, circa 50 de camioane cu marfă. În perioada de pregătire pentru Black Friday, descărcăm 200 de camioane pe zi, ca să ne asigurăm stocul necesar.

Produsele ajung în zona de depozitare. Și devin vizibile pe site. Diferența – în zona automatizată – este că nu mai merge un picker după produs, ci robotul aduce produsul la o stație de picking (per total sunt 28 de astfel de stații, în depozit – n.red.).

ADVERTISING

La această stație se află un angajat de la picking.

Dacă vă uitați, la stația de lângă noi, chiar în acest moment, picker-ul ia articolele din două lădițe gri (aduse de roboți din spațiul de depozitare la stația de picking – n.red.) și le pune în una din cele 4 lădițe (colorate - n.red.) pentru preluarea comenzii clientului.

eMAG_Black_Friday
Stație de picking în zona automatizată a depozitului de la Joița. De la raft până la stație, produsele au fost aduse de roboții tip shuttle. Foto: eMAG

Lădițele pentru clienți nu pleacă până când nu conțin toate produsele comandate. Abia când s-au adunat toate produsele, ne asigurăm că le și consolidăm și le trimitem spre zona de colectare.

În felul acesta crește productivitatea foarte mult. Dacă un picker poate selecta 100 de unități pe oră, aici vorbim despre 400-450 de unități pe oră (...)

Ne propunem să creștem cu 10% numărul clienților din București care își primesc produsele comandate în aceeași zi, dar și al clienților din restul țării care își primesc a doua zi comanda”, precizează Alexandru Niculescu.

Odată cu roboții de tip shuttle, Knapp a livrat și un braț robotic, pe care eMAG încearcă acum să îl pregătească pentru operațiuni de picking.

Brațul nu poate ridica încă obiecte grele sau de dimensiuni mari și nici obiecte cu consistență redusă. Spre exemplu, nu poate ridica o șosetă. Dar poate, fără probleme, să ridice o șosetă care este înfoliată, pentru că reușește să aibă priza necesară.

Robotul pe care eMAG îl pregătește pentru a lucra cu produsele comandate de clienți
Cum lucrează brațul robotizat pe care eMAG îl pregătește să devină picker al viitorului. Video: Alexandru Nistor

Depozitul pe care l-am vizitat la Joița va permite eMAG să își majoreze capacitatea de stocare, procesare și livrare pentru a face față creșterii pe care și-a propus-o pentru următorii 2 ani.

La acest moment, în mod curent, în hub-ul logistic sunt prelucrate circa 100.000 de articole pe zi. În perioada de Black Friday, se prelucrează 300.000 de articole pe zi, dintr-o capacitate maximă curentă de circa 400.000 de articole pe zi.

Livrările ar trebui să fie mai rapide în acest an și datorită faptului că rețeaua de easybox-uri s-a extins mult, de la circa 2.000 (câte erau anul trecut, pe vremea asta) la 3.600.

Deși inflația scade puterea de cumpărare, eMAG se așteaptă la vânzări record, de Black Friday

eMAG a făcut studii cu privire la comportamentul de cumpărare pe care îl vor avea românii, în acest an, de Black Friday, a explicat luni – în cadrul unei conferințe de presă - directorul general al companiei, Tudor Manea.

Acesta a precizat că acei români care se pregătesc pentru cumpărături de Black Friday s-au arătat dispuși să cheltuiască, în acest an, aproape 2.500 de lei, cu 13% mai mult decât anul trecut.

Tudor-Manea-si-Iulan-Stanciu-
Directorul general al eMAG, Tudor Manea (stânga) și președintele executiv al eMAG, Iulian Stanciu (dreapta). Foto: Alexandru Nistor

Cei mai mulți (adică 39,1%) vor să își cumpere produse electrocasnice mici, 33,5% vor televizoare, 22,6% vor telefoane mobile, 22,4% vor haine și 20,7% vor frigidere.

Mai multe despre ofertele eMAG puteți afla din comunicatul companiei.

eMAG estimează că va reuși să încaseze de Black Friday circa 639 de milioane de lei, față de 600 de milioane - cât a încasat anul trecut, în aceeași zi.

"Sistemul nostru e peste cel pe care-l are Amazon. Dar mai avem lucruri de îmbunătățit și lucrăm la ele"

„Noi am studiat toate soluțiile logistice disponibile în piață. Iar sistemul implementat de noi aș spune că este peste cel pe care-l are Amazon (cea mai cunoscută companie de comerț online cu amănuntul din lume, deținută de Jeff Bezos - n.red.)

iulian-stanciu-eMAG-1
Președintele executiv al eMAG, Iulian Stanciu. Foto: Alexandru Nistor

Ce facem mai departe? Ne uităm la alte soluții. Ne-am făcut matematica costurilor din depozit. Și avem un cost per unitate care este compus din diverse operațiuni.

Și am luat toate lucrurile alea să lucrăm la ele, ca să vedem ce merită să automatizăm și ce nu. Și lucrăm în continuare. Ați văzut acel braț robotic, la care omul stă lângă și îl supraveghează. Și el – când va fi foarte foarte bine calibrat – de la 400 de articole câte poate selecta un om acum (cu ajutorul sistemului robotizat -n.red.), brațul va ajunge la 700 de articole.

De asemenea, stații de împachetare automată care să taie cartonul fix pe dimensiunea produselor. Ca să reducem volumul de aer din colete. Am început să ne uităm la asta.

Este relevant pentru că mașinile transportă volume. Foarte, foarte rar atingem limita de greutate a unui camion. În mod curent, le umplem cu volume. Așa că putem optimiza mult reducând dimensiunea coletelor.

Când ne-am uitat la asta, am observat că aveam 70% aer în colete. Am redus dimensiunea. Dar se poate face mai mult cu niște mașinării care taie cartonul fix pe dimensiunea articolelor. Deci se mai pot face lucruri. Lucrăm la ele”, a declarat președintele executiv al eMAG, Iulian Stanciu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇