Comisia Europeană deschide o investigație privind ajutoarele de stat acordate Blue Air de statul român

Comisia Europeană deschide o investigație privind ajutoarele de stat acordate Blue Air de statul român

Comisia Europeană a inițiat o investigație detaliată pentru a evalua dacă anumite măsuri de sprijin adoptate de România în favoarea companiei aeriene Blue Air respectă normele UE privind ajutoarele de stat.

Un comunicat al CE precizează că Blue Air este o companie care se confrunta cu dificultăți financiare încă din 2019, iar din martie 2020, la fel ca alte întreprinderi active în sectorul aviației, a fost grav afectată de pandemia de coronavirus.

Din noiembrie 2022, Blue Air a încetat să funcționeze, deoarece autoritățile române i-au suspendat temporar licența de operare, din cauza situației financiare.

ADVERTISING

În august 2020, Comisia a aprobat două măsuri în favoarea Blue Air, și anume:

  1. o garanție publică în valoare de aproximativ 28 de milioane de euro, pentru a compensa daunele suferite în contextul pandemiei și restricțiilor de călătorie
  2. o garanție publică de aproximativ 34 de milioane de euro aferentă unui împrumut de salvare, destinat să acopere parțial nevoile de lichidități ale Blue Air în următoarele șase luni.

România s-a angajat să se asigure că garanția publică aferentă împrumutului pentru salvare va înceta după șase luni sau că va comunica Comisiei fie un plan de lichidare, fie un plan cuprinzător de restructurare a Blue Air în vederea evaluării ajutorului de stat.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

În aprilie 2021, România a comunicat pentru prima dată Comisiei un plan de restructurare a Blue Air pentru perioada august 2020 - septembrie 2025. Planul, actualizat de mai multe ori, include o prelungire a garanției aferente împrumutului pentru salvare la șase ani (perioadă în care sunt incluse cele șase luni inițiale ale ajutorului de salvare), permițându-se astfel rambursarea ajutorului până în 2026, prevede măsuri de restructurare și preconizează o finanțare privată.

În noiembrie 2022, statul român a rambursat împrumutul și a preluat o participație de 75% în societatea Blue Air.

ADVERTISING

În această etapă, Comisia este preocupată că planul de restructurare și măsurile de ajutor puse în aplicare pentru a sprijini acest plan nu sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat, în special cu orientările privind ajutoarele pentru salvare și restructurare.

Comisia va efectua o investigație detaliată pentru a stabili dacă preocupările sale inițiale sunt confirmate. În special, Comisia va examina dacă:

  • planul de restructurare poate restabili viabilitatea pe termen lung a Blue Air, fără ajutor de stat suplimentar sau continuu;
  • contribuția proprie a Blue Air sau contribuțiile de pe piață la costurile de restructurare sunt reale, efective, suficiente și nu implică acordarea de ajutor, astfel încât să se asigure faptul că ajutorul de restructurare este proporțional;
  • există măsuri adecvate pentru a se limita denaturările concurenței create de ajutorul de restructurare pe piața internă a serviciilor de transport aerian.

Inițierea unei investigații aprofundate oferă României și părților terțe interesate, inclusiv beneficiarului ajutorului, posibilitatea de a prezenta observații, adaugă comunicatul CE.

În luna martie 2023, Blue Air a intrat în insolvenţă, la propria cerere. Pe lista creditorilor sunt circa 90 de nume, persoane fizice, foşti angajaţi, şi instituţii precum ROMATSA. Asta după ce în ianuarie Blue Air figura în evidențe cu datorii de peste 400 milioane de lei. ANAF a pus sechestru pe 6 aeronave.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇