Un director financiar modern trebuie să aibă un rol strategic și să contribuie la dezvoltarea businessului chiar și în perioade de incertitudine, precum perioada pe care o traversăm în acest moment. El trebuie să aibă claritatea în ceea ce privește zonele în care trebuie reduse costurile, cele în care trebuie făcute investiții, să conducă organizația spre inovație, având totodată în vedere scenariile de risk management. Acestea sunt doar câteva dintre concluziile specialiștilor invitați pe 20 septembrie 2023 la cea de-a IX-a ediție a evenimentului CFO Conference, organizat de BusinessMark la București.
Evenimentul a inclus o sesiune de prezentări și un panel, conferința fiind deschisă de Alexandru Bordea, CFO, Flip Technologies (eMAG Group), care a vorbit despre reziliență și creștere în organizații.
„Vorbesc despre reziliența față de creștere, menționând un concept: WACC – costul banilor. Citeam în 2020 despre dobânzile negative și despre anomalia acestuia. În lumea start-up-urilor, acest concept a creat o schismă între conceptul de reziliență și cel de creștere. La Flip, expansiunea a reprezentat un moment cheie pentru creștere – în momentul în care ești prezent pe o singură piață, competiția devine tot mai acerbă. În business-ul nostru, volumele și logistica reprezintă un cost foarte mic, iar profilul consumatorilor în regiunea Balcanilor a ajutat foarte mult. Este un ecosistem pe care sper că tot mai multe companii din România îl vor accesa. O altă strategie care a vizat creșterea a fost un concept care se referă la validarea modelului de business top-down. În departamentul financiar, trebuie să gândim mai departe, să înțelegem businessul end to end. Trebuie să devină un partener de business în adevăratul sens al cuvântului, să facă analize, să stea la masa deciziilor”, a spus el.
În continuare, Cristina Săulescu, Partener, Cabot Transfer Pricing, a adus în discuție provocările funcției de director financiar.
„CFO-ul, știți cu toții, are rol de planificare. El furnizează informații financiare atât pentru partenerul intern, cât și pentru clienții externi. Managementul operațional, de asemenea, este în foarte mare măsură în sarcina CFO-ului, pentru că banii sunt «sângele» fiecărei companii. Are rol de catalizator, de strateg, dar și de administrator și operator. Directorul financiar trebuie să fie cu un pas înaintea celorlalte departamente, iar toate celelalte departamente ar trebui să țină cont de opinia CFO-ului.
Legislația financiar-contabilă s-a tot schimbat în ultima perioadă, iar un director financiar trebuie să țină pasul cu ea. Directorul financiar este coordonatorul mișcării banilor în firmă.
Acum vorbim, din ce în ce mai mult, și despre digitalizare. Pe lângă eFactura, care devine obligatorie începând cu 1 ianuarie 2024. Digitalizarea este ceva care nu ne așteaptă. Mai nou, totul se face pe SPV – toate contestațiile se depun acolo, corespondența cu ANAF se face acolo, deci și noi trebuie să ținem pasul cu viteza pe care o au autoritățile în digitalizare. Astfel, din funcția de director financiar trebuie să avem grijă la respectarea cerințelor legislației contabile, fiscale, financiare. În calitate de CFO, trebuie să am grijă și la talentele din departament, pentru că rezultatele bune sunt aduse de oameni buni. CFO-ul ar trebui să fie partener cu CEO-ul, nu subaltern”, a punctat ea.
A urmat Mihaela Nae, CFO, evoMAG, care a vorbit despre importanța investițiilor în digitalizare, automatizare și data analytics.
„Încerc să mă gândesc constant la cum putem înlocui complexitatea task-urilor, să trecem de la munca manuală la eficientizarea activității. Astăzi, 66% din populație, la nivel global, folosește internetul, iar trei sferturi din populația globală are acces la un telefon. Orice companie are nevoie să crească. În online, raftul este nelimitat. Noi avem peste 150.000 de produse, însă atenția clientului este limitată, astfel încât trebuie să creăm o experiență plăcută. Noi ne uităm foarte atent la costuri și, pentru a le reduce, ne uităm la soluțiile care există în piață. Faptul că ne-am automatizat procesele interne ne-a ajutat foarte mult, pentru că am eficientizat munca oamenilor. În departamentul nostru, creșterea businessului vine cu o complexitate de procese și, automat, cu un risc mai mare de eroare. Însă prin automatizare fluxul devine mult mai ușor și riscul de a avea erori scade considerabil. Însă digitalizarea vine cu provocări, pentru că trebuie să alegem modelele potrivite. Ne uităm în piață și încercăm permanent să integrăm soluții care să ne permită să devenim mai rapizi, mai eficienți. Ne uităm și la securitatea datelor. Inteligența artificială va înlocui oamenii care nu știu să folosească inteligența artificială.”
CFO-ul are un rol cheie într-un proces de vânzare a businessului, a precizat, în continuare, Otilia Pețu, Founder & Managing Partner, NOA Group. „Noi am învățat din lucrul cu antreprenorii români, care interacționează cu acest mediu în continuă schimbare. CFO-ul este șeful din echipa de șoc în momentul în care apare prima intenție de a vinde un business. De regulă, CEO-ul vine la CFO, care trebuie să preia toată sarcina financiară, colaborarea cu externul si coordonarea, în general, a procesului de exit. Este foarte important, din poziția de CFO să împărtășești viziunea cu care vine antreprenorul. Ce se întâmplă între momentul în care își propun companiile să facă exit și momentul în care s-a întâmplat propriu-zis vânzarea parțială sau totală către un investitor strategic?
Mindset-ul și viziunea joacă cel mai important rol. Când vă pregătiți pentru un exit, vă încurajez să documentați orice. Trebuie, totodată, să ne uităm spre unghiurile moarte, să vedem dacă avem grade de risc. Cu această legislație în veșnică schimbare, nu am văzut pe nimeni care să nu aibă niciun blind spot în organizație. În contextul de exit, în care vindem un business evaluat la o anumită valoare, rolul vostru este să fiți foarte corecți cu voi, cu acționarul, cu board-ul”, a spus ea.
Sesiunea de prezentări din cadrul CFO Conference București a fost încheiată de Maria Niță, Sr FP&A Director, Amber, care a vorbit despre finanțele autonome și cum arată viitorul în acest sector.
„Vrem să gestionăm mult mai bine partea de management accounting, de exemplu. Dacă vorbim despre colaborarea dintre departamente și mediul online, acum se pot cumpăra produse cu un singur click. Vorbim despre facturi electronice. Toate acestea sunt schimbări la care trebuie să ne adaptăm.
Noi, ca oameni din departamentul financiar, trebuie să ne aliniem la raportările financiare. Vrem să aducem eficiență financiară, să venim cu informații valoroase. Sunt foarte mulți KPI valoroși la care un om din departamentul financiar trebuie să se uite – ne ajută să ne optimizăm, iar optimizarea este esențială, mai ales pentru că trebuie să rămânem aproape de cei din business, care au nevoie de perspectiva noastră. Avem nevoie de oameni care să gândească, în principiu, cum să mergem mai departe.
Suntem printre pionieri când vine vorba despre automatizare, pentru că avem o infrastructură și o viteză bună. Sistemele au început să devină tot mai accesibile – sunt ERP-uri care, cu puțină customizare, servesc foarte multe nevoi pentru business-urile noastre. Trebuie să avem și securitate cibernetică. Viitorul ne va aduce mult business intelligence, mult AI. Tehnologia blockchain va intra și în zona de accounting, dar până acolo știm că vrem să predăm cât mai multe din task-urile noastre, pentru a avea mai mult timp pentru a gândi viitorul”, a precizat ea.
Cea de-a doua sesiune a conferinței a fost dedicată unui panel de dezbatere moderat de Daniel Drăgan, Managing Partner, BusinessMark, la care au participat: Andrei Bica (Profi Rom Food), Claudiu Fuiorea (Hyperfy), Andreea Artenie (Artenie, Secrieru & Partners), Maria Niță (Amber) și Mihaela Nae (evoMAG).
Expansiunea și reinventarea sunt esențiale, chiar și în perioade de criză, pentru ca bussiness-ul să evolueze, a punctat Andrei Bica, CFO, Profi Rom Food.
„Ce faci când începe o criză? Noi avem un exemplu concret: când a venit pandemia, s-a schimbat întregul ecosistem din retail. Existau două opțiuni: cea negativă, în care să reducem costuri, să nu facem nimic, sau cea în care investești, te reinventezi. În 2020, noi ne-am pus la masă și am reinventat tot conceptul Profi; ne-am gândit cum să facem un sistem nou. Intern, l-am numit Monaco, pentru că este un loc unic. Am vrut să creăm în România un sistem de retail unic, ce nu copiază niciun alt model din retail. Expansiunea și reinventarea sunt cele care schimbă jocul; dacă nu reușești să aduci venituri noi, începe o perioadă critică pentru companie. Dacă nu updatăm modelul de business, putem să avem un picaj. Dacă nu mai generezi venituri, abia atunci începe perioada grea”, a completat el.
De aceeași părere a fost și Andreea Artenie, Managing Partner, Artenie, Secrieru & Partners, care a subliniat că răspunsul la vremurile de criză nu este să reducem costurile. „Acolo unde departamentul financiar a avut posibilitatea să tragă semnale de alarmă, inclusiv în zona financiară, organizația a putut să reacționeze, ceea ce a condus la eficiență.
Aș vrea să mă întorc în trecut și să vă spun lecția mea la criza din 2007 - 2008: companiile care au avut temerea să investească au avut de pierdut. Astăzi, observ că sunt companii care investesc, care țin oamenii alături de ei, nu au tăiat în pandemie din forța de muncă. Dacă ne uităm în spate, răspunsul la vremurile pe care le trăim nu este, în niciun caz, să tăiem costuri. Da, trebuie făcută curățenie acolo unde sunt costuri ce trebuie ajustate, însă din punct de vedere strategic, viitorul ține de investiții. Văd la unii clienți cum taie costuri fără să se uite cu atenție ce anume taie, fără să facă o analiză eficientă, taie peste tot pentru că este mai ușor să convingă. Cu bucurie, văd și partea cealaltă unde clienții își propun să investească, ceea ce este extrem de important.
CFO-ul are rol de inovație în orice înseamnă business, pentru că are instinctul pentru a înțelege ce vine. Fără analytics, nu poți face nicio prognoză de viitor. Este esențial să ai sistemele necesare care îți pot da o astfel de imagine”, a spus ea.
O altă abilitate a directorului financiar trebuie să fie aceea de a se uita strategic la orice se întâmplă, la toate transformările care se produc. Astfel, Mihaela Nae, CFO, evoMAG, a punctat că: „Trebuie să fim într-un permanent mindset de schimbare. În business, antreprenorul are o idee pe care vrea să o implementeze, iar noi, ca departament financiar, trebuie să optimizăm în permanență fluxuri, în timp ce păstrăm atenția asupra a ceea ce vine. Trebuie să ne uităm strategic la ce se întâmplă, să vedem în ce direcție ne duce businessul și să transpunem în cadrul departamentelor ideea că schimbarea e un proces continuu și că ADN-ul nostru de companie antreprenorială este acela de schimbare.
Investițiile sunt cheie, iar Evomag este un business de eficiență operațională. Dacă discutăm de tăieri de costuri, este aproape imposibil să tăiem din costurile cu personalul – resursa umană este foarte rară acum, resursa de developeri este și mai rară. Noi încercăm să monitorizăm permanent situația, iar dacă observăm un cost care nu are eficiența la care speram, nu ezităm să îl scoatem din plan. Ne uităm la cum ne putem crește veniturile, la ce produse mai putem aduce, să nu irosim atenția clientului.”
Claudiu Fuiorea, CFO, Hyperfy, a subliniat, la rândul său, că un CFO contribuie la direcția strategică a organizației. „Noi, în departamentul financiar, creăm valoare și știm cum funcționează business-ul. La capitolul reziliență aș adăuga două calități: răbdare și claritate. Într-o lume în care uneori ambiguitatea depășește doza de claritate pe care o avem, cred că e important să găsim acea doză de autocontrol în tot acest amalgam de lucruri. Și timpul joacă un rol – dacă vorbim de guvernanți, de schimbări - e bine să fim flexibili și să facem prognoze cu ce impact ar putea aduce respectivele modificări, pentru că ne ajută în scenariul în care putem anticipa anumite situații.
Chiar dacă organizațiile sunt diferite, în calitate de CFO tot acolo ești – contribui la direcția strategică a organizației. E necesar să înțelegi cum funcționează business-ul și să înțelegi că succesul de care ajungi să te bucuri împreună cu ceilalți nu e doar al tău, ci ajungi acolo contribuind la dezvoltarea echipei, a organizației, identificând punctele forte ale celor cu care lucrăm și bazându-ne pe ele, dar și ajutându-i să se dezvolte, gestionând inclusiv eșecuri. Un mindset pozitiv ajută, cu siguranță”, a spus el.
Nu în ultimul rând, abordarea strategică trebuie să fie aliniată cu partea de risk management, a fost de părere Maria Niță, Sr FP&A Director, Amber. „Este important să găsim întotdeauna o abordare mai eficientă și strategică, care să fie aliniată cu partea de risk management. Contează foarte mult în ce industrie ești, în ce țări funcționezi. Noi, ca oameni din departamentul financiar, trebuie să fim parteneri, să construim și rezultatul este frumos.
În zona de IT, provocările sunt diferite: 10 entități legale, 7 tipologii de business și departamentele de shared service – am cuantificat anul trecut cam 19 prezentări pentru annual presentation plan, pentru un singur buget consolidat. Pentru noi, tot ce presupune digitalizarea este diferit, pentru că ai entitiățile, ai business-urile. Este important ca oamenii să aibă acces la date; digitalizarea vine la pachet cu o deschidere către business. Având mai multe informații, oamenii pot lua diferit deciziile. Digitalizarea este foarte importantă, iar impactul este major. Sunt lucruri pe care le-am învățat și le-am învățat împreună. Digitalizarea este despre viitorul nostru și este foarte important cum îl construim”, a spus ea.
Evenimentul a fost organizat de: BusinessMark
Partenerii conferinței au fost: Cabot Transfer Pricing, NOA Group, Artenie, Secrieru & Partners, Hotspot Workhub
Partener de monitorizare al conferinței a fost: mediaTrust
Partenerii media ai CFO Conference au fost: spotmedia.ro, Financial Market, Ziarul Bursa, Revista Cariere, Contzilla, Juridice.ro, 1asig.ro, Debizz, MATEK, Jurnalul de Afaceri, administratie.ro, Global Manager, Events Max, Revista Piața, Transilvania Business, TopBusiness News, BusinessVoice, spatiulconstruit.ro, Digital Business, Ziarul 21, PRwave, Antreprenor în România, Clubul Economic, România Durabilă, Economistul, Curierul Fiscal, AngajatorulMeu.ro, Femei în Afaceri
BusinessMark – events designed to make an impression!
Din 2013 organizăm evenimente business, în principal „concept propriu”, gândite și planificate de noi, de la idee și concept, până la implementare. Avem o abordare „all-industries” și dedicăm proiecte unei arii largi de industrii și domenii profesionale. Ne dorim să ne punem „amprenta” în viețile profesionale ale participanților, să producem un impact concret. Ne propunem să creăm contexte pentru schimb de experiență și creare de idei, contexte pentru dezvoltare, pentru a fi inspirat și a găsi partenerii potriviți.
Dincolo de evenimentele „concept propriu”, organizăm evenimente construite pentru partenerii noștri, evenimente gândite împreună cu aceștia și adaptate obiectivelor lor. Dacă ești în căutarea unei echipe profesioniste care să organizeze evenimente B2B, suntem alături de tine, pas cu pas. Poți conta pe experiența noastră în consultanță, suport în crearea și implementarea conceptului de eveniment, în managementul evenimentului de la creație, logistică, producție și până la optimizarea eficientă a bugetului.