CEO-ul Sodexo România: Un tichet de masă nu mai acoperă contravaloarea unui prânz, din cauza scumpirilor. Voucherele de vacanță încep să aibă succes și la privat

CEO-ul Sodexo România: Un tichet de masă nu mai acoperă contravaloarea unui prânz, din cauza scumpirilor. Voucherele de vacanță încep să aibă succes și la privat

Din cauza scumpirilor din ultima vreme, valoarea unui tichet de masă nu mai acoperă contravaloarea unui prânz, potrivit lui Manuel Fernandez Amezaga, Country CEO la Sodexo BRS România. Totuși, acest stimulent a fost și este apreciat de angajații români, având numeroase beneficii în timpul pandemiei.

„În domeniul nostru de activitate știm, de mai bine de 60 de ani, că angajații trebuie să mănânce la prânz, deoarece acesta este un factor foarte important pentru starea lor de bine și pentru performanța lor la locul de muncă.

Cardurile de masă sunt un mare stimulent pentru ca angajații să mănânce la prânz și le arată grija angajatorului pentru sănătatea lor. Noi ne desfășurăm activitatea în 56 de țări și constatăm că un factor important legat de voucherele de masă este acela că suma oferită pentru un prânz nu mai acoperă contravaloarea acestuia.

Din păcate, criza economică/pandemia/situația curentă au determinat și creșterea prețurilor la produsele alimentare (ca urmare a variației prețurilor la energie și a altor factori economici). Astfel, dacă e să vorbim despre schimbări benefice pentru angajatori și angajați, o astfel de schimbare ar fi ca valoarea unui bon de masă să acopere un prânz, iar fiecare angajat să poată într-adevăr să-și cumpere o masă de prânz în fiecare zi de lucru”, spune Manuel Fernandez Amezaga, Country CEO la compania emitentă de tichete Sodexo BRS România, pentru SpotMedia.ro.  

ADVERTISING

Amintim că, până la finalul lunii martie, valoarea maximă pentru un tichet de masă este de 20,09 lei. Iar din aprilie va urca la 20,17 lei, potrivit unui proiect al Ministerului Muncii. Asta în condițiile în care rata anuală a inflaţiei a urcat la 8,35% în ianuarie 2022, de la 8,19% în decembrie 2021, iar alimentele s-au scumpit cu 7,24%.

Ce ne va ajuta să trecem peste perioadele dificile?

Flexibilitatea, agilitatea și învățarea continuă – acestea crede Manuel Fernandez Amezaga că sunt cuvintele-cheie pentru perioada prin care trecem.

„Dar cei mai importanți sunt oamenii și grija pe care angajatorii lor le-o arată în fiecare zi. Oamenii sunt ADN-ul unei companii, sunt cel mai important atu.

Companiile care au reușit cu adevărat să-și motiveze oamenii și să-i facă să se simtă apreciați și importanți, conferindu-le sentimentul de apartenență la o comunitate, la o companie căreia îi pasă cu adevărat de ei, sunt cele mai pregătite pentru viitor.

În piramida nevoilor umane, la bază se află nevoile fiziologice, apoi cele de siguranță. Pe măsură ce crește nivelul de trai, crește și nivelul nevoilor pe care oamenii pun accent. Odată ce nevoile de bază sunt îndeplinite, se cer îndeplinite nevoile psihologice: la nivelul următor se manifestă nevoia de respect, de grijă și apartenență”, susține Manuel Fernandez Amezaga.    

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Dar cum suntem noi, românii, ca angajați, prin ochii CEO-ului Sodexo BRS România?

„Românii sunt profesioniști talentați, competenți, ambițioși și pasionați de munca lor. Când am venit în România, am fost impresionat de firea lor veselă, de umorul lor, dar și de ambiția și tenacitatea cu privire la atingerea scopurilor.

Pe parcursul carierei mele am observat cât de important este ca oamenii să aibă încredere în liderii lor și să simtă că sunt importanți și apreciați. Și nu cred că acest lucru s-ar schimba pentru viitoarele generații de angajați”, consideră acesta. 

Cum i-au ajutat tichetele de masă pe români în timpul pandemiei

Tichetele de masă primite de la angajatori au reprezentat un real sprijin pentru români în contextul pandemiei de Covid-19.

„Încă de la lansare, tichetele și voucherele și-au dovedit utilitatea atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Acesta este și motivul pentru care acest tip de beneficii a evoluat mult de-a lungul anilor, iar acum dispunem de un model operațional complet digitizat, bazat pe carduri și aplicații mobile, similar cu ceea ce oferă companiile fintech.

ADVERTISING

Dacă ne referim doar la ultimii doi ani, care au fost în principal marcați de contextul pandemic cu implicații serioase cu privire la sănătate, și care a afectat inclusiv sănătatea financiară a mai multor sectoare de afaceri și stabilitatea financiară a multor oameni, bonurile de masă sau voucherele cadou le-au oferit angajatorilor posibilitatea de a crește sumele oferite angajaților (a fost majorată suma alocată pentru masa de prânz), beneficiind în același timp de stimulente fiscale”, menționează CEO-ul emitentului de tichete pentru SpotMedia.ro.

În luna septembrie, Asociația Profesională a Emitenților de Tichete (APET) a realizat un studiu care a arătat că, pentru 52% dintre angajați, tichetele primite de la angajatori au reprezentat un real sprijin în contextul pandemiei.

Pe lângă rolul pe care îl joacă în asigurarea prânzului, tichetele de masă oferite pe card au fost deosebit de apreciate pentru că permiteau plăți online sau contactless, ajutau la evitarea plăților în numerar și facilitau contactul minim cu casierii.

Acest tip de beneficii i-a ajutat pe angajați să-și completeze veniturile, cardurile de masă fiind cel mai adesea primite și percepute ca bonus sau recompensă.

De fapt, pentru mai mult de jumătate dintre respondenți, cardul de masă asigură siguranța hranei și este perceput ca fiind un instrument motivant pentru desfășurarea activității profesionale, urmat de creșterea puterii de cumpărare.

Pentru jumătate dintre respondenți, cardurile de masă reprezintă un beneficiu pe care îl apreciază și pe care pun preț.

Sumele primite pe cardul de masă reprezintă, de asemenea, o componentă importantă a câștigurilor lunare ale respondenților. 5 din 10 respondenți consideră că acest beneficiu extrasalarial este o componentă indispensabilă a pachetului salarial și este luat în considerare de candidați atunci când aceștia aplică pentru un loc de muncă.

O schimbare în comportamentul clienților este că aproape un sfert dintre repondenții care lucrează la birou/în sistem hibrid spun că ies la masă mai des cu colegii de când primesc tichete de masă. 

Voucherele de vacanță au succes și la privat?

Starea de bine a angajaților este o prioritate pentru angajatorii din sectorul privat, iar voucherele de vacanță pot fi folosite pentru recreere în familie, astfel încât acestea aduc o contribuție importantă la odihnă și refacerea energiei, mai ales după un an de efort intelectual sau fizic prelungit.

„Astfel, am observat că interesul angajatorilor privați pentru acest beneficiu este în creștere, mai ales că acesta este un instrument suplimentar care poate motiva echipele”, punctează Manuel Fernandez Amezaga.

Studiul citat anterior arată că, mai ales în rândul companiilor cu peste 250 de angajați, există tendința de a acorda vouchere de vacanță: peste 40% dintre acestea au declarat că includ aceste beneficii în pachetul de beneficii extrasalariale.

În ceea ce privește companiile cu un număr mai mic de angajați, doar 19% dintre acestea declară că acordă vouchere de vacanță - dar și aici se vede și o tendință de creștere accelerată a integrării acestui tip de beneficiu.

Din studiu putem observa că, pentru angajați, voucherele de vacanță joacă un rol din ce în ce mai important: dacă până acum doar voucherele de masă erau considerate esențiale, în prezent, 28% dintre aceștia consideră că şi cardurile de vacanță sunt esențiale pentru odihnă.

„În contextul în care industria HoReCa este grav afectată de restricțiile de mobilitate, voucherele de vacanță au avut o contribuție semnificativă la echilibrarea cererii de servicii turistice interne. Utilizatorii au la dispoziție multe destinații, iar numărul românilor care redescoperă locuri frumoase din țară este în creștere, generând efecte pozitive asupra economiei locale”, adaugă Manuel Fernandez Amezaga. 

Work from home ne dă sentimente ambivalente

Lucrul de la distanță impus de pandemie a fost ceva nou pentru multe companii. Atât angajatorii, cât și angajații au fost nevoiți să se adapteze noilor condiții. Așadar, am asistat la o mare schimbare în viața noastră și, chiar dacă considerăm că lucrurile au mers bine, acum, după doi ani, vedem că lucrurile nu sunt chiar atât de simple.

„Chiar dacă lucrul de acasă este mai confortabil din multe puncte de vedere, iar acum angajații preferă să lucreze astfel, în timp, observăm că lucrurile sunt mai complicate decât par la prima vedere. A început să ne lipsească interacțiunea cu colegii, atmosfera din birou, ne e dor să împărtășim idei cu oamenii și să socializăm, pur și simplu.

Rolurile multiple pe care trebuie să le gestionăm și lipsa de separare clară între spațiul personal și profesional au dus la suprapunerea activităților (de exemplu: supravegherea copiilor în timp ce aceștia participă la cursurile online se suprapune cu participarea noastră la întâlnirile online ale echipei). În plus, și lipsa conexiunii fizice cu ceilalți pune la grea încercare starea noastră de bine”, punctează Manuel Fernandez Amezaga.

El consideră că este cazul să trecem la fapte și să luăm măsuri concrete pentru wellbeing-ul angajaților, deoarece starea de bine a oamenilor este mult prea importantă pentru a fi trecută cu vederea.

"Iar când vine vorba despre starea noastră de bine și despre ce trebuie să facem, concret, pentru a ne simți bine, totul începe de la viața noastră de zi cu zi  - It all starts with the everyday , după cum spunem noi, la Sodexo. Diferența pe termen lung se face pas cu pas.

Trebuie să începem prin a conștientiza care sunt problemele cu care ne confruntăm și să stăm de vorbă despre acestea cu specialiști, chiar dacă e vorba despre faptul că nu ne odihnim sau nu mâncăm bine, că nu mai facem la fel de multă mișcare sau că trebuie să aplicăm tactici de gestionare a stresului, după care trebuie să urmăm sfaturile specialiștilor”, încheie Manuel Fernandez Amezaga. 


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇