Benzina și motorina s-au scumpit galopant de la începutul anului

Benzina și motorina s-au scumpit galopant de la începutul anului

Carburanții s-au scumpit galopant de la începutul anului în România. Dar chiar și așa, ne menținem în topul țărilor care au cei mai ieftini carburanți din Uniunea Europeană (UE).

Potrivit datelor Oil Bulletin, publicate de Comisia Europeană pe 11 octombrie, șoferii din țara noastră alimentau mașinile cu un preț mediu de 6,222 de lei/litrul de benzină (echivalentul a 1,257 euro/l) și 6,103 de lei/litrul de motorină (1,233 euro/l). 

Astfel, ne aflăm pe locul al doilea în topul statelor membre UE cu cea mai ieftină benzină și pe poziția a treia la motorină.

Topul țărilor cu cea mai ieftină benzină - octombrie 2021

  • Bulgaria - 1,158 euro/l
  • România - 1,257 euro/l
  • Polonia - 1,276 euro/l

Topul țărilor cu cea mai scumpă benzină - iunie 2021

  • Olanda - 1,935 euro/l
  • Danemarca - 1,779 euro/l
  • Finlanda - 1,756 euro/l

Topul țărilor cu cea mai ieftină motorină - octombrie 2021

  • Bulgaria - 1,150 euro/l
  • Malta - 1,210 euro/l
  • România - 1,233 euro/l

Topul țărilor cu cea mai scumpă motorină - octombrie 2021

  • Suedia - 1,897 euro/l
  • Belgia - 1,593 euro/l
  • Finlanda - 1,590 euro/l

Chiar dacă prețul e mai mic față de alte state UE, scumpirea e semnificativă comparativ cu începutul anului. La 11 ianuarie, un litru de benzină costa, în medie, 4,860 de lei (echivalentul a 0,998 de euro/l), respectiv un litru de motorină - 4,905 lei (echivalentul a 1,007 euro/l)!

Scumpirile la pompă pot fi puse, în parte, pe seama scumpirii materiei prime. Mai exact, prețul petrolului Brent, tranzacționat pe piața din Londra și de referință pentru întreaga piață europeană, a crescut în perioada analizată de la 48 la 85 de dolari.

De asemenea, și valutele s-au scumpit în ultimele 10 luni în raport cu leul, conform datelor BNR:

  • Euro: de la 4,8691 lei/unitate la 4,9488 lei/unitate
  • Dolar: de la 3,9609 lei/unitate la 4,2570 lei/unitate

Ce plătim, de fapt, la pompă?

* TVA, accize și alte taxe (care merg direct în buzunarul statului);

* Costuri logistice (distribuție primară și secundară – salarii, întreținere, amortizări);

* Costuri de operare rețea de distribuție (salarii, taxe, impozite locale, utilități, investiții obligatorii);

* Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării și prelucrării acesteia);

* Costuri financiare (dobânzi – credite investiții, curs valutar etc.);

* Adaos comercial.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇