România se află pe locul al doilea în topul celor mai ieftini carburanți din Uniunea Europeană (UE), însă prețurile au crescut substanțial față de acum un an.
Potrivit datelor Oil Bulletin, compilate de Comisia Europeană, șoferii din țara noastră alimentau mașinile cu un preț mediu de 1,144 euro/litrul de benzină și 1,119 euro/litrul de motorină, la mijlocul acestei luni. Astfel, dintre statele membre UE, doar Bulgaria are carburanți mai ieftini ca noi.
Topul țărilor cu cea mai ieftină benzină - iunie 2021
- Bulgaria - 1,044 euro/litru
- România - 1,144 euro/litru
- Polonia - 1,183 euro/litru
Topul țărilor cu cea mai scumpă benzină - iunie 2021
- Danemarca - 1,676 euro/litru
- Finlanda - 1,625 euro/litru
- Portugalia - 1,620 euro/litru
Topul țărilor cu cea mai ieftină motorină - iunie 2021
- Bulgaria - 1,026 euro/litru
- România - 1,119 euro/litru
- Polonia - 1,165 euro/litru
Topul țărilor cu cea mai scumpă motorină - iunie 2021
- Suedia - 1,623 euro/litru
- Finlanda - 1,47 euro/litru
- Italia - 1,464 euro/litru
Chiar dacă suntem în top 3 în ceea ce privește cei mai ieftini carburanți din UE, prețurile au crescut semnificativ față de aceeași perioadă a anului trecut, când circumstanțele au fost unele extraordinare (prima lună după lockdown, barilul de petrol era ieftin).
Astfel, față de acum un an, în România benzina s-a scumpit cu 28,5%, de la 0,89 euro/litru, iar motorina s-a scumpit cu 20,3%, de la 0,93 euro/litru.
Scumpirile la pompă pot fi puse, în parte, pe seama scumpirii materiei prime. Mai exact, prețul petrolului Brent, tranzaționat pe piața din Londra și de referință pentru întreaga piață europeană, a crescut într-un an de la 44 la 74 de dolari!
De asemenea, un alt factor important ține de taxe: în țara noastră au crescut accizele la început de an. Astfel, de la 1 ianuarie 2021, acciza pentru benzina fără plumb are o valoare de 1.827,13 lei pe mia de litri, în creştere de la 1.773,46 pe mia de litri, potrivit Ministerului Finanţelor. De asemenea, pentru motorină, acciza s-a mărit la 1.674,55/mia de litri, de la 1.625,37 lei pe mia de litri.
Ce plătim, de fapt, la pompă?
* TVA, accize și alte taxe (care merg direct în buzunarul statului);
* Costuri logistice (distribuție primară și secundară – salarii, întreținere, amortizări);
* Costuri de operare rețea de distribuție (salarii, taxe, impozite locale, utilități, investiții obligatorii);
* Costul materiei prime (inclusiv costurile aferente aprovizionării și prelucrării acesteia);
* Costuri financiare (dobânzi – credite investiții, curs valutar etc.);
* Adaos comercial.