Tinerii de până în 34 de ani sunt singurul grup de vârstă dintre respondenții din România care declară că rămân cu o sumă rezonabilă de bani în fiecare lună (35%), după luarea în considerare a cheltuielilor și a veniturilor lunare.
În comparație, în situația aceasta fericită se declară 17% dintre respondenții din grupa 35-54 ani și 13,2% din grupa 55-75 ani, potrivit unui sondaj realizat de Kantar Polonia și comandat de grupul britanic International Personal Finance (IPF), prezent în șapte țări europene, precum și în Mexic și Australia și care operează și Provident Financial România.
Per ansamblu, majoritatea respondenților din România (63%) susțin că le rămâne o sumă mică de bani la sfârșitul lunii, după luarea în considerare a cheltuielilor și a veniturilor lunare. Acest nivel este cu 2pp în creștere față de anul trecut. În același timp, 13% dintre respondenți au afirmat că nu rămân cu nimic (același procent ca anul trecut). Mai puțin de 3% dintre respondenți au declarat că rămân cu o sumă mare de bani.
Situația este similară și în țările europene care au participat la sondaj – 51% dintre respondenții europeni (inclusiv cei din România) spun că rămân lunar cu o sumă mică de bani, în timp ce 15% cheltuie întregul venit și nu rămân cu niciun leu la sfârșit de lună.
Câți români reușesc să facă economii?
În ceea ce privește economisirea, 36% dintre respondenții români au declarat că nu au pus niciun ban deoparte în ultimele 12 luni, în creștere față de anul trecut (34%). Doar 30% dintre respondenți susțin că pot economisi cel puțin o mică sumă de bani în fiecare lună.
Acest procent nu variază foarte mult în funcție de vârsta sau genul respondenților. La fel ca anul trecut, în ultimele 12 luni, bărbații (34%) au economisit bani într-o măsură mai mare decât femeile (28%).
Pe ce cheltuie românii cei mai mulți bani?
Deși cele mai importante cheltuieli lunare ale românilor sunt cele legate de utilități, alimente, servicii de telecomunicații și servicii de streaming și TV, în ultimele 12 luni oamenii au alocat un buget recurent și pentru produse de asigurare (cum ar fi asigurarea de locuință sau de sănătate).
În același timp, românii sunt preocupați și de aspectul fizic, astfel că, în fiecare lună, aproximativ jumătate dintre români își cumpără haine sau încălțări, dar investesc și în servicii și produse de îngrijire personală, precum tratamente cosmetice sau tunsori.
Numărul celor care nu au luat împrumuturi a crescut
Majoritatea românilor (66%) au avut nevoie să împrumute bani anul trecut, însă procentul celor care nu au împrumutat niciun leu a crescut de la 42% la 44%. Persoanele care au vârsta între 55 și 75 de ani au fost cele mai rezervate în a lua împrumuturi, iar 56% dintre cei care sunt în această categorie de vârstă au spus că nu au luat bani cu împrumut de nicăieri.
Studiul a fost realizat de Kantar Polonia, la comanda IPF, în luna mai 2022, prin metoda CAWI/interviu online, pe un eșantion de 4.519 persoane cu vârste cuprinse între 18-75 de ani din Cehia, Ungaria, Polonia, România, Lituania, Letonia, Estonia, Australia și Mexic. 500 de respondenți au fost din România.
Notă tehnică:
Kantar Polonia a derulat, la comanda IPF, un sondaj online în rândul populației adulte cu vârste cuprinse între 18-75 de ani din Australia, Republica Cehă, Ungaria, Mexic, Polonia, România, Lituania, Estonia și Letonia. Kantar a intervievat un eșantion total de 4.519 persoane (câte 500 în Polonia și România, 501 în Lituania, Letonia și Estonia, 502 în Cehia, 504 în Ungaria, 505 în Mexic și Australia).
Sondajul s-a desfășurat în luna mai 2022, prin metoda CAWI/interviu online. Eșantionul intervievat a fost filtrat în funcție de vârstă, gen, regiune geografică și status de muncă/studii. Datele studiului au fost ponderate la proporțiile reale ale populației corespunzătoare audienței, în fiecare țară.
Pe lângă furnizarea individuală a rezultatelor pentru fiecare dintre cele nouă țări incluse în sondaj, a fost generat un total pe baza „mediilor de țară”. Aici rezultatele din fiecare țară au aceeași pondere, mai degrabă decât proporția reală a populației.
Despre Provident Financial România
Provident Financial România face parte din grupul britanic International Personal Finance (IPF), cel mai mare furnizor de credite la domiciliu din lume. Grupul are 1,7 milioane de clienți în 7 țări din Europa, precum şi în Mexic și Australia. IPF este unul dintre cei mai mari angajatori britanici din Europa Centrală și de Sud-Est și companie internaţională listată la Bursa din Londra. Din 2006, Provident a investit în România peste 376 de milioane de euro și a contribuit la bugetul de stat cu taxe în valoare de peste 114 milioane de euro. Cu aproape 2.000 de angajaţi, compania este al doilea cel mai mare angajator britanic din România. Provident dezvoltă și susține diverse proiecte de responsabilitate socială - programe de educație financiară, dezvoltarea tinerelor talente, sprijinirea grupurilor defavorizate - în care a investit până acum peste 1,2 milioane de euro.