Programul Rabla 2025 este preconizat să înceapă abia în luna mai, cu două luni mai târziu decât în mod obișnuit, arată surse din industria auto care se bazează în estimarea lor pe întârzierile de până acum și pe nevoia de timp pentru pregătirea noilor ghiduri și condiții de acordare.
„Ministerul Mediului nu va putea demara Programul Rabla mai devreme de luna mai”, au declarat surse pentru Profit.ro.
Ministerul Mediului a decis o serie de modificări ale programului, printre ele numărându-se eliminarea de la finanțare a mașinilor cu motoare diesel, modificarea condițiilor și limitelor de emisii pentru care se vor acorda tichete, dar și unificarea celor două programe, Clasic și Plus, într-un singur program. În plus, se schimbă și condițiile și limitele de emisii pentru care se vor acorda tichete.
Vestea bună este că va crește valoarea tichetelor pentru vehiculele hibride și electrice. „Suma agreată în discuțiile de până acum este undeva între 7.000 – 7.500 de euro, ceva mai redusă față de propunerea făcută de industria auto, de 8.500 de euro, dar decizia finală va fi a celor de la minister”, a declarat reprezentantul unui importator auto pentru Profit.ro.
În 2024, subvenția pentru autoturismele full electrice a fost de 5.100 euro., iar pentru cele electrice hibrid, de 2.600 de euro.
În 2024, beneficiarii Programului Rabla au încasat tichete în valoare de 7.000 lei (aproximativ 1.400 de euro) pentru o mașină veche casată, sau 10.000 lei (aproximativ 2.000 de euro) pentru casarea a două vehicule uzate.
Procedura actelor normative care vor reglementa Programul Rabla 2025 este una de durată, astfel că, potrivit calculelor, abia în luna mai sunt șanse ca acestea să fie aprobate de Guvern și să intre în vigoare.
Piaţa generală de autovehicule noi înmatriculate, în scădere
La începutul lunii februarie, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) a transmis că susţine implementarea unui nou Program “Rabla” cu subvenţii eficiente, de 8.500 de euro pentru maşinile electrice (EV), care să ofere predictibilitate cel puţin până în anul 2030.
Conform Prognozei Pieţei Auto, realizată de APIA, în 2025, piaţa generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creştere ca în ultimii trei ani, fiind estimată o uşoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unităţi comercializate.
În acelaşi timp, autovehiculele “electrificate” vor avea o creştere de 34,6% faţă de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenţi, tendinţă ce va direct influenţată de viitoarele condiţii de subvenţionare ce vor fi stabilite prin Programul “Rabla 2025”, potrivit unei analize enonomedia.ro.