Rabla 2025 începe luni. Producătorii de mașini critică programul și cer mai mulți bani pentru electrice

Rabla 2025 începe luni. Producătorii de mașini critică programul și cer mai mulți bani pentru electrice
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Guvernul a aprobat, joi, bugetul Programului Rabla Auto 2025 și lista proiectelor prioritare finanțate din Fondul pentru Mediu. Startul programului se dă luni, 15 septembrie, cu validarea producătorilor auto.

Reprezentanții producătorilor și importatorilor de mașini s-au arătat, însă, nemulțumiți de valoarea voucherelor, în special cele pentru autovehiculele electrice, care au fost reduse la jumătate.

Etapa de validare a producătorilor

Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) organizează între 15 septembrie, ora 10:00, și 17 septembrie, ora 23:59, sesiunea de validare a producătorilor și dealerilor auto. Aceștia trebuie să depună documentele prevăzute în ghidul de finanțare. Noul ghid de finanțare a fost publicat în Monitorul Oficial și este disponibil pe site-ul www.afm.ro.

Producătorii validați anterior își păstrează statutul, dar trebuie să semneze un nou contract cu AFM. Contractul va fi transmis prin aplicație, se semnează electronic și trebuie încărcat în termen de două zile lucrătoare de la primirea notificării. Neîncărcarea în termen echivalează cu refuzul de participare.

Valoarea ecotichetelor

Programul are un buget de 200 milioane de lei, iar valoarea ecotichetelor este următoarea:

  • 18.500 lei - pentru autovehicule noi 100% electrice sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
  • 15.000 lei - pentru plug-in hibride sau motociclete electrice;
  • 12.000 lei - pentru autovehicule noi hibride;
  • 10.000 lei - pentru autovehicule cu motor termic (inclusiv GPL/GNC) sau motociclete.

Lansarea sesiunii pentru persoane fizice

La finalul lunii septembrie va fi lansată sesiunea dedicată persoanelor fizice care vor putea accesa fondurile pentru achiziția de autovehicule noi, mai puțin poluante.

„Prin alocarea unui buget de 200 de milioane de lei, se pot aduce pe piață aproximativ 15.000 autovehicule noi, reducând emisiile poluante și îmbunătățind calitatea vieții”, a declarat Florin Bănică, președintele AFM.

Industria auto critică noul Rabla

Forma finală a Programului Rabla 2025 a stârnit nemulțumirea membrilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), care și-au arătat nemulțumirea profundă față de modul în care Ministerul Mediului a gestionat dezbaterea publică pentru program.

„România are nevoie de un program Rabla care să fie un instrument real de transformare, nu o schemă care repetă greşelile trecutului”, subliniază APIA. Asociația cere un program eficient și curajos, „care să pună electromobilitatea acolo unde îi este locul: în centrul politicilor de mediu şi de transport ale României”.

Consultarea publică, „un exercițiu formal”

Potrivit APIA, procesul de consultare s-a dovedit a fi „doar un exerciţiu formal, fără consecinţe practice”.
„În ciuda numeroaselor observaţii transmise în scris, a documentelor tehnice fundamentate şi a discuţiilor purtate în cadrul consultării oficiale, niciuna dintre propunerile de fond nu a fost preluată”, se arată în comunicatul transmis.

Reprezentanții industriei auto afirmă că au avut și o întâlnire directă cu ministrul Mediului, Diana Buzoianu, unde au prezentat „argumente detaliate şi soluţii concrete, inclusiv necesitatea majorării ecotichetului pentru vehicule electrice la 27.500 lei”.

„Am apreciat deschiderea şi tonul constructiv al dialogului, însă ghidul final publicat dovedeşte că aceste argumente au fost în cele din urmă ignorate. Practic, documentul rămâne neschimbat faţă de versiunea iniţială, ceea ce transmite un semnal îngrijorător: vocea specialiştilor şi a pieţei auto nu contează în procesul decizional”, precizează APIA.

Asociaţia menționează că nivelul ecotichetului pentru mașinile electrice a fost redus drastic, ajungând la 18.500 de lei, deși cererea slabă din anul precedent arată că această sumă nu stimulează piața.

„Pe hârtie, asta ar însemna că, din cele 120 milioane lei alocate, s-ar putea finanţa un număr mai mare de maşini. În realitate, însă, experienţa ultimului an este clară: cererea a fost slabă, bugetul a rămas neconsumat, iar electromobilitatea a stagnat”, spun cei de la APIA.

Propunerea APIA: sprijin mai mare pentru electrice

Industria auto a propus majorarea ecotichetului la 27.500 lei pentru vehicule electrice și pe hidrogen, alocând 70% din buget către acestea și plug-in hibride. Restul ar fi urmat să fie distribuit către alte tehnologii.

„Suntem conştienţi că nici în acest scenariu nu s-ar fi consumat integral bugetul. Însă diferenţa majoră este că, printr-un sprijin mai puternic, penetrarea pieţei ar fi fost net superioară, iar electromobilitatea ar fi primit şansa de a intra pe o traiectorie de creştere”, se arată în comunicat.

Programul Rabla pornește în sfârşit

Guvernul a aprobat joi, la propunerea Ministerului Mediului, noul Program Rabla Auto pentru persoane fizice, cu un buget de 200 de milioane de lei.

Înscrierile încep săptămâna viitoare, iar procesul rămâne neschimbat, la fel și valoarea voucherelor pentru mașinile cu motor termic, hibrid și plug-in hybrid.

Singura modificare este reducerea voucherului pentru mașinile electrice, de la 37.000 lei la 18.500 lei. „Fondurile alocate pentru Programul Rabla 2025 se ridică la 200 de milioane de lei. O suplimentare a acestui fond nu este posibilă pentru acest an, dar pe viitor avem în vedere alte variante”, a declarat ministrul Mediului, Diana Buzoianu.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇