Cum convingi oamenii să își lase mașinile acasă? Experimentul „bilete pentru climă” în Europa

Cum convingi oamenii să își lase mașinile acasă? Experimentul „bilete pentru climă” în Europa

Transportul public este una dintre modalitățile de călătorie cu cel mai scăzut nivel de emisii de carbon, dar nu este întotdeauna ușor de folosit.

Austria a decis să ofere, gratuit, timp de un an, abonamentul KlimaTicket pentru toți tinerii de 18 ani începând cu 1 iulie, scrie Euronews.

Oricine a împlinit vârsta de 18 ani de la 1 ianuarie 2024 va putea obține un abonament gratuit. Tinerii vor putea alege perioada în care să îl utilizeze. Aproximativ 88.000 de persoane vor fi eligibile în fiecare an.

„Vrem să facem și mai mulți tineri entuziasmați de transportul public pe termen lung. Pentru că, odată ce vei observa cât de bun este transportul public, îl vei folosi mereu”, a declarat ministrul austriac al Climei, Leonore Gewessler, pe reţeaua de socializare X.

„Biletele pentru climă” au devenit un subiect fierbinte în Europa. Odată cu creșterea costului vieții și preocupările continue cu privire la emisiile de carbon, aceste abonamente naționale de transport public au devenit populare în rândul publicului.

Dar există semnale contradictorii despre cât de eficiente au fost diferitele scheme de încurajare a oamenilor să folosească trenurile sau autobuzele.

ADVERTISING

Supraaglomerarea, costurile și distribuţia prea rară a transportului public s-au dovedit problematice în unele locuri.

Se pare că a face oamenii să renunțe la mașini și avioane este mai complicat decât asigurarea biletelor gratuite sau low cost.

Cel mai ieftin și mai accesibil transport public, din Europa

Anul trecut, un raport Greenpeace a dezvăluit situația transportului public în 30 de țări europene.

Țările au fost clasate pe baza a patru criterii:

  • simplitatea sistemelor lor de eliberare a biletelor,
  • accesibilitatea biletelor pe termen lung,
  • reduceri pentru grupurile dezavantajate social
  • cotele de TVA.

Raportul a analizat, de asemenea, capitalele individual, evaluându-le pe baza acelorași categorii.

Fiecare capitală și țară a primit un punctaj din 100 de puncte posibile.

Luxemburg, Malta, Austria, Germania, Cipru și Spania s-au clasat pe primul loc cu scoruri mari pentru bilete și reduceri ușor de utilizat. Tallinn din Estonia, Luxemburg și Valletta din Malta s-au clasat pe primele trei locuri în clasamentul orașelor.

Bulgaria nu a obținut niciun punct în niciuna dintre cele patru categorii.

ADVERTISING

Când vine vorba de orașe individual, Amsterdam în Țările de Jos, Londra în Marea Britanie și Dublin în Irlanda au obținut cel mai slab punctaj la cost și accesibilitate.

Cât de eficiente sunt biletele pentru climă ale Europei?

Mai multe țări și orașe au stabilit o tendință la nivel european, recurgând la aşa-numitele bilete climatice.

„Definiția noastră a unui bilet pentru climă este un bilet de transport public care este valabil pentru toate sau majoritatea mijloacelor de transport public pentru o anumită perioadă”, a explicat Herwig Schuster, expert în transport pentru campania Mobility for All de la Greenpeace.

„Cred că singurul model care este destul de aproape de recomandarea noastră este modelul austriac, deoarece acoperă toate mijloacele de transport. Deci puteți folosi biletul atât în ​​mediul rural, cât și în metroul din Viena”, a spus el.

În 2023, Germania, Ungaria, Slovenia și Portugalia s-au numărat printre țările europene care au introdus biletul pentru climă. De asemenea, Franța urmărea o schemă similară cu abonamentul feroviar de 49 de euro al Germaniei.

ADVERTISING

Acesta a fost acum redus la bilet, care permite călătorii nelimitate cu trenurile TER și Intercity, dar va exclude trenurile TGV de mare viteză.

Greenpeace spune că toate țările europene care nu au redus încă costul transportului public ar trebui să introducă un bilet pentru climă.

Iar cei care au introdus deja aceste tipuri de bilete trebuie să le îmbunătățească.

Analiza arată că „biletul pentru climă” ideal nu există încă în Europa. Schuster spune că, deși modelul austriac este bun, este prea scump. Dar abonamentul gratuit pentru un an pentru tinerii de 18 ani poate fi de folos.

Numărul de persoane care folosesc efectiv KlimaTicket din Austria a fost pus sub semnul întrebării.

Biletul Germaniei este mai ieftin, dar nu este valabil pe unele rețele de transport urbane. Au existat îndoieli cu privire la cât de eficientă este această schemă de transport la nivel de țară.

O prognoză a Agenției Federale de Mediu, publicată împreună cu un raport al Consiliului German de Experți în Schimbările Climatice de anul trecut, a sugerat că Deutschlandticket-ul face puțin pentru a reduce emisiile.

Calculele de la Ministerul Transporturilor privind o reducere de 22,6 milioane de tone până în 2030 „par supraestimate”. Raportul arată că este mai probabilă o reducere de doar 4,2 milioane de tone.

Deci care este problema cu biletul de 49 de euro al Germaniei?

Perspectiva unei călătorii incomode nu îi încurajează pe oameni să-și abandoneze mașinile.

Și, pentru o mare parte din cei aproximativ 83 de milioane de locuitori ai Germaniei, serviciile de transport public nu sunt ideale.

Think tank Agora Verkehrswende estimează că aproximativ 27 de milioane de oameni „fie nu au nicio legătură cu transportul public în zona lor, fie doar de câteva ori pe zi”.

Chiar dacă costurile sunt reduse și eliberarea biletelor este mai simplă, serviciile feroviare și cu autobuzul trebuie să se îmbunătățească pentru ca oamenii să dorească să le folosească.

Poate transportul public gratuit să convingă oamenii să nu-și folosească mașinile?

Tallinn a fost unul dintre primele orașe care a făcut transportul public gratuit pentru rezidenți în 2013 și a dus la o creștere cu 1,2% a cererii de când a fost introdus. Luxemburg a fost atunci prima țară europeană care a oferit bilete gratuite atât pentru navetiști, cât și pentru turiștii străini. Inițial, nu a reușit să încurajeze oamenii să renunţe la mașini.

Greenpeace a remarcat că acest lucru a fost cauzat, probabil, de faptul că peste 200.000 de persoane fac naveta în Luxemburg, ceea ce înseamnă că ar trebui să cumpere un bilet pentru o țară vecină.

„Oamenii merg de obicei din Germania în Luxemburg, din Belgia în Luxemburg și folosesc în continuare mașina pentru că nu este cu adevărat util, dacă nu plătesc pentru secțiunea Luxemburg”, spune Schuster.

O nouă schemă pilot a făcut ca țara să își extindă transportul public gratuit pentru navetiștii care locuiesc în municipalitățile franceze de la graniță, într-un efort de a aborda această problemă.

Montpellier din Franța a făcut, de asemenea, gratuit transportul public în decembrie anul trecut, iar cifrele inițiale sugerează că este posibil să fi avut mai mult succes decât alte scheme. Oficialii spun că în primele cinci luni călătoriile cu transportul public au crescut cu peste 20%.

Ce va încuraja mai mulți oameni să folosească transportul public?

Greenpeace spune că reducerea costului transportului public este încă una dintre cele mai „ușoare și mai rapide” modalități de a muta oamenii din mașini în trenuri și autobuze.

Costul transportului public trebuie să fie mai mic decât cel al condusului unei mașini și să merite prețul, altfel oamenii nu îl vor folosi.

Deși finanțarea este o problemă, există „un potențial uriaș”, de a transfera bani din subvențiile pentru combustibilii fosili sau de a introduce taxe pe biletele de avion și pe kerosen pentru a plăti prețurile reduse ale biletelor, adaugă Schuster.

Una dintre cele mai ușoare modalități de a reduce costurile ar fi eliminarea TVA-ului, unele țări din Europa de Est având cote de până la 20%.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇