Cine are transportul public gratuit în Europa şi la ce i-a ajutat

Cine are transportul public gratuit în Europa şi la ce i-a ajutat

Mobilitatea în Europa este în schimbare. Protecţia mediului și prețurile ridicate la combustibili au modificat comportamentul consumatorilor. Unele țări oferă deja gratuitate pentru transportul în comun.

Experții și politicienii pledează de mai mulți ani pentru o schimbare a mobilității oamenilor, promovând transportul în comun în locul celui privat. Dacă, până acum, în prim-plan s-au aflat aspecte de mediu, revoluționarea transporturilor este discutată în prezent și pe fundalul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei.

Pentru a reduce dependența de Rusia, cetățenii sunt îndemnați să economisească energie.

În reacție la creșterea prețurilor la energie, Bundestagul german a decis, între altele, un "bilet lunar de 9 euro", care poate fi cumpărat din iunie până în august inclusiv. Acesta este menit să ușureze povara financiară a cetățenilor și să îi motiveze să folosească transportul public în locul automobilelor personale. 

ADVERTISING

Numărul mediu de aproximativ opt milioane de pasageri pe zi, înregistrat anul trecut de Deutsche Bahn, este așteptat să crească și în acest an, fie și numai din cauza evoluției pandemiei. Va alimenta "biletul de 9 euro" în continuare creșterea numărului de pasageri? 

Alte țări din UE au deja experiență în folosirea unor stimulente similare:

Luxemburg

"Luxemburg este prima țară din lume care a făcut mobilitatea gratuită", anunță guvernul luxemburghez pe site-ul său. Micul ducat a eliminat biletele cu plată pe transportul public la 1 martie 2020.

Spre deosebire de alte modele, în Luxemburg, chiar și navetiștii și turiștii internaționali pot utiliza gratuit mijloacele de transport. Cu o pondere de 45 la sută din forța de muncă, Luxemburgul are un număr record de navetiști din străinătate. 

Introducerea gratuității pe transportul în comun este o măsură socială importantă, a explicat ministrul luxemburghez al Transporturilor, François Bausch. Astfel, Guvernul vrea să transforme țara într-un "laborator de mobilitate", în contextul creşterii populaţiei cu 40% în decurs de 20 de ani. 

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

În ceea ce privește evoluția numărului de pasageri de la introducerea transportului public gratuit, nu există până în prezent statistici fiabile din partea Ministerului Mobilității.

Măsurile luate în pandemie, cum ar fi lockdown-urile, care au fost impuse imediat după introducerea transportului public gratuit, denaturează statisticile din primele luni. Transportul public gratuit este finanțat de la buget - adică din banii contribuabililor.

Malta 

Malta intenționează să introducă transportul public gratuit pentru toți cetățenii începând cu 1 octombrie, devenind astfel a doua țară europeană care nu va mai vinde bilete cetățenilor și vizitatorilor săi.

Ofensiva gratuității pe transportul în comun nu a fost însă o reacție la războiul din Ucraina. Guvernul a anunțat planul în octombrie 2021, în timpul dezbaterii bugetului. Scopul este între altele să reducă dependența cetățenilor de mașini, a declarat Bertrand Borg, editor al importantului ziar maltez "Times of Malta", într-un interviu acordat DW.

ADVERTISING

Proiectul din Malta este finanțat tot din banii contribuabililor. Cifrele exacte nu sunt încă disponibile.

Toți rezidenții care vor solicita un bilet special vor putea folosi transportul public gratuit în viitor. Dacă solicită biletul înainte de sosire, nici turiștii nu vor trebui să plătească pentru transportul public în Malta.

Hasselt, Belgia

Există nu numai țări întregi, ci și orașe și municipalități individuale care îndrăznesc să facă un astfel de pas.

Orașul belgian Hasselt își datorează faima internațională actuală în rândul experților în transporturi în principal sistemului său de transport public. Orașul a devenit cunoscut dincolo de granițele sale când a introdus utilizarea gratuită a transportului public în 1997.

Până în 2013, cetățenii au putut călători gratuit cu autobuzele și trenurile. Cu toate acestea, administrația locală a revenit asupra conceptului în 2013, deoarece costurile erau prea mari pe termen lung. 

Tallinn, Estonia 

În capitala estoniană Tallinn, toți cetățenii înregistrați în oraș pot folosi gratuit autobuzele și trenurile încă din 2013. Administrația orașului a decis să ia această măsură și pentru că mulți oameni nu-și mai puteau permite bilete în timpul crizei financiare. Cu toate acestea, proiectul a trebuit să fie subvenționat prin venituri fiscale suplimentare.

Până în prezent, modelul a funcționat fără probleme majore în capitală. Cu toate acestea, transportul public gratuit este un subiect controversat în Estonia, spune jurnalista estoniană Evelyn Kaldoja. Oamenii se plâng că există prea puține legături de transport în comun. Or, acest lucru face ca sistemul să nu fie foarte util pentru lucrători, precizează Kaldoja pentru DW. 

Jurnalista afirmă că proiectul nu a redus numărul de mașini pe șosea.

"În ciuda transportului public gratuit, oamenii care obișnuiau să conducă mașini continuă să conducă mașini", spune Kaldoja. Dacă traficul auto a scăzut, acest lucru se datorează mai degrabă prețurilor ridicate la carburanți, adaugă ea. Nu numai în capitală, ci și în majoritatea districtelor din Estonia, autobuzele și trenurile sunt acum gratuite. 

Dunkerque, Franța

Există însă un oraș european în care măsuri similare au dus, totuși, la o reducere a traficului auto. La fel ca la Tallinn, cetățenii din orașul francez Dunkerque pot și ei folosi gratuit transportul public. Orașul de pe coasta Canalului Mânecii a introdus transportul public gratuit în 2018. Obiectivul oficial a fost acela de a "readuce oamenii în autobuze". 

Orașul pare să-și fi atins obiectivul. Potrivit unui studiu realizat la câteva luni după introducerea transportului public gratuit, proiectul a dus la o reducere a călătoriilor cu mașina. Dacă înainte, două treimi dintre respondenți păreau dependenți de mașini, acum jumătate dintre ei declară că folosesc autobuzul mult mai des decât înainte.

Aproximativ 5% dintre persoanele intervievate au declarat chiar că și-au vândut mașina sau au renunțat la achiziționarea unei a doua mașini datorită gratuității biletelor de autobuz. 

Insulele daneze 

O țară din nord, Danemarca, a introdus transportul local gratuit în principal din motive economice. Pe unele insule daneze, oamenii au avut voie să călătorească gratuit cu mijloacele de transport locale pentru o perioadă de timp. 

Lina Holm-Jacobsen, coordonator de presă și marketing al ”Visit Denmark”, a declarat pentru DW că gratuitatea este parte a programului de sprijin al guvernului danez pentru a stimula turismul după sistarea generală a vieții socio-economice în pandemie.

În vara anului 2020 și 2021, traversarea spre insulele daneze a fost gratuită pentru pasagerii fără mașină. În plus, prețurile biletelor au fost reduse semnificativ în timpul sezonului estival danez.

Totuși, din acest an, feribotul nu mai este gratuit. Însă vizitatorii pot beneficia în continuare de prețuri reduse pentru transportul public. 

Burak Ünveren


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇