BYD și Tesla au avut rezultate în scădere în primul trimestru al anului, aliniindu-se la tendința de încetinire a vânzărilor care se conturează pe plan mondial. Faptul că piața chineză începe să înghețe reprezintă o problemă pentru compania lui Elon Musk.
China, cea mai mare piață de mașini electrice din lume, nu a rămas imună la tendința globală de încetinire.
Asociația producătorilor de autoturisme din această țară se așteaptă ca vânzările să crească cu 25%, până la 11 milioane în acest an, potrivit cifrelor publicate de Bloomberg. Este o creștere sănătoasă, dar cu mult sub rata de creștere de anul trecut, de 36%.
Orice semn de slăbiciune al cererii din China reprezintă un avertisment pentru Tesla, "hărțuită" deja de atacurile tot mai îndrăznețe ale rivalilor din această țară, consideră experții consultați de Business Insider.
"Cred că o mare parte din livrările făcute de Tesla în primul trimestru au venit din China", a spus Seth Goldstein, expert la firma americană de servicii financiare Morningstar. "Există multă concurență în ceea ce privește prețurile și vedem clienții îndreptându-se spre alte mărci cu oferte mai ieftine", a adăugat el.
Războiul pe care Tesla nu-l poate câștiga
Anul trecut, compania lui Elon Musk a redus prețurile mașinilor Model 3, S, X și Y în China, încercând să concureze cu rivalii locali, inclusiv cu liderul pieței chineze, BYD, care a adus pe piață modele mult mai ieftine, precum Seagull, la un preț de numai 11.000 de dolari.
Reducerile au ajutat Tesla să înregistreze un număr record de unități vândute și să-și conserve cota mare de piață, dar nu au împiedicat BYD să obțină titlul de lider mondial al sectorului mașinilor electrice în 2023.
Anul acesta, Elon Musk pare să fi schimbat strategia și a renunțat la reducerea prețurilor, un semn că el înțelege faptul că Tesla nu poate câștiga războiul prețurilor și să rămână profitabilă, explică Goldstein.
"Anul trecut a fost unul al reducerii prețurilor pentru a crește volumurile de vânzări și a funcționat. Dar Tesla pare acum să fi decis că, pentru moment, e mulțumită cu profitul pe care îl are", a spus el.
Menținerea prețurilor în China nu a rămas, însă, fără urmări. Tesla a ratat complet previziunile făcute pe Wall Street în materie de livrări, iar cota sa de piață în a doua economie a lumii a scăzut la aproximativ 7%, conform estimărilor Bloomberg, de la 11% la începutul lui 2023.
Și chinezii au probleme
În timp ce americanii evită mașinile electrice din cauza preocupărilor legate de încărcare și apariția unor hibride mai ieftine, motivele încetinirii din China sunt mai complexe, notează Business Insider.
China are numeroase stații de încărcare, aproximativ 2,7 milioane la sfârșitul lui 2023, potrivit Alianței chineze de promovare a infrastructurii de încărcare a vehiculelor electrice. Iar versiunile hatchback din segmentul mediu al pieței pe care le oferă BYD se numără printre cele mai vândute în China.
Cu toate acestea, unii potențiali cumpărători au devenit mai circumspecți după reducerile constante ale prețurilor aplicate de companiile locale. Anul trecut, BYD a redus costul unui model cu 15.000 de yuani (2.100 de dolari) în câteva luni, reducându-i valoarea pe piața second-hand, iar clienții au început să ezite să-l mai cumpere.
În plus, economia Chinei s-a luptat, de la sfârșitul pandemiei, cu presiunile deflaționiste și cu o criză continuă pe piața imobiliară care alimentează scăderea cheltuielilor de consum.
Tesla asamblează mașinile Model 3 și Model Y în fabrica sa din Shanghai, iar recent a redus ritmul de producție de la șase zile și jumătate pe săptămână la cinci, un semn al scăderii cererii pe piața chineză.
Dacă China urmează linia mai rezervată a pieței auto americane față de electrice, atât Tesla cât și BYD ar putea avea un an 2024 dificil, conchide publicația citată.
T.D.