Industria mondială de armament a avut pierderi de miliarde de dolari anul trecut, în ciuda creșterii cererii ca urmare a războiului din Ucraina. Cel mai rău o duc producătorii americani.
Primii 100 de producători de armament din lume au avut anul trecut încasări totale de 597 miliarde de dolari, în scădere cu 3,5% față de anul 2021, arată un raport publicat luni de Stockholm International Peace Research Institute (SIPRI).
"Salvarea" vine, însă, din Ucraina. Invazia declanșată de Vladimir Putin pe 24 februarie 2022 a creat "o creștere puternică a cererii de arme și echipament militar", menționează documentul citat de Newsweek.
Potrivit SIPRI, scăderea generală a veniturilor vine în principal din evoluția celor 42 de producători de armament din Statele Unite, ale căror încasări s-au redus cu 7,9% între 2021 și 2022.
Astfel, deși veniturile au crescut în alte părți ale lumii, precum Asia și Orientul Mijlociu, producătorii americani nu au reușit să urmeze aceeași tendință din cauza dificultăților de producție legate de problemele de aprovizionare și de deficitul de forță de muncă generate de pandemia de Covid-19.
Cu toate acestea, cererea continuă de armament cauzată de războiul dintre Rusia și Ucraina și comenzile restante existente vor avea ca rezultat o creștere a veniturilor globale în următorii ani, preconizează raportul.
"Multe companii de armament s-au confruntat cu obstacole în adaptarea la producția pentru un război de mare intensitate. Cu toate acestea, au fost semnate noi contracte, în special pentru muniție, care ar fi de așteptat să se transpună în venituri mai mari în 2023 și ulterior", a transmis dr. Lucie Béraud-Sudreau, director al programului de cheltuieli militare și producție de arme la SIPRI, într-un comunicat.
Americanii arată cât pierd, rușii nu sunt transparenți
Marii producători americani Lockheed Martin și Raytheon Technologies au avut venituri mai mici cu 8,9%, respectiv 12% în 2022, însă ambele companii au început să aibă un val de comenzi noi legate de războiul din Ucraina.
"Totuși, din cauza stocurilor de comenzi existente ale acestor companii și a dificultăților în creșterea capacității de producție, veniturile din aceste comenzi se vor reflecta probabil în conturi doar peste doi-trei ani", a precizat Nan Tian, cercetător principal la SIPRI.
Întrucât nu este clar când anume se va reflecta în date creșterea estimată a veniturilor globale, SIPRI intenționează să lanseze la jumătatea lui 2024 un "anuar" care ar putea include noi cifre.
În timp ce producătorii americani au înregistrat venituri în scădere, producătorii de arme din Rusia au suferit probabil mai mult din cauza unor factori care includ sancțiuni internaționale stimulate de războiul din Ucraina și creșterea vertiginoasă a inflației.
Raportul include datele a doar două companii de profil din Rusia - Rostec și United Shipbuilding Corporation. Împreună acești producători au înregistrat o scădere cu 12% a veniturilor în 2022.
SIPRI precizează că datele referitoare la alte firme de top din industria militară a Rusiei, precum Almaz-Antey și Korporația Takticeskoie Raketnoie Voorujenie - KTRV (Corporația de rachete tactice - n.red.), nu au fost incluse în raport "din cauza transparenței reduse".
US Army se înarmează
Ambele tabere care se confruntă în războiul din Ucraina au aruncat în luptă cantități imense de muniție, ceea ce a determinat conducerea Pentagonului să-și revizuiască producția și stocurile. Douglas R. Bush, secretar adjunct al armatei americane pentru achiziții, logistică și tehnologii, a spus la începutul lunii noiembrie că Statele Unite își măresc și modernizează muniția cu o varietate de noi tipuri.
La începutul războiului, Statele Unite aveau un ritm de producție de 14.000 de obuze pe lună și au ajuns la nivelul actual de 28.000 pe lună, a spus Bush.
US Army își propune să ajungă la 36.000 de obuze pe lună la începutul lui 2024 și apoi să ridice producția la 60.000 pe lună până la încheierea anului fiscal. Spre sfârșitul anului 2025, armata americană preconizează un ritm de 100.000 de obuze pe lună.
Potrivit oficialului citat de Business Insider, armata americană a început să facă investiții în muniție în urmă cu un an pentru a accelera producția și a îmbunătăți capacitatea de furnizare a proiectilelor de 155 mm și de alte tipuri ca să poată acoperi cererile Ucrainei, ale partenerilor Statelor Unite și stocurile interne.