Un SUV nou poluează mai mult decât o mașină veche de 10 ani. Studiul care vrea să schimbe calcularea unei taxe de mediu

Un SUV nou poluează mai mult decât o mașină veche de 10 ani. Studiul care vrea să schimbe calcularea unei taxe de mediu
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Un studiu recent arată că SUV-urile, din ce în ce mai populare, sunt mai poluante decât mașinile mai vechi și că se impune calcularea taxei de mediu în funcție de dimensiunile autovehiculelor.

Creșterea în popularitate a mașinilor ultra-grele a dus la o situație paradoxală: o mașină cu motor obișnuit fabricată în 2013 poate să emită, în medie, mai puține gaze cu efect de seră decât una produsă anul acesta, arată un studiu citat de The Guardian.

Potrivit cercetării realizate de grupul ecologist britanic Possible, este o legătură strânsă între nivelul venitului și decizia de cumpărare a unui SUV, ceea ce înseamnă că există un argument solid pentru ca taxa de tip „poluatorul plătește" să fie calculată în funcție de dimensiunea maşinii.

ADVERTISING

Mașini de teren folosite în oraș

Datele despre parcul auto din Anglia au arătat că gospodăriile din segmentul de 20% cu venituri mari sunt cu 80% mai predispuse să dețină o mașină care poluează mai mult decât proprietarii auto din restul de 80% de gospodării. Astfel, șoferii din grupul de 20% cu venituri mari conduc de trei ori mai mulți kilometri pe an decât cei din marea masă cu venituri mai mici.

Studiul a descoperit că amprenta de carbon generată de obiceiurile de condus auto ale persoanelor cu venituri mari este mai nocivă pentru mediu decât cea a persoanelor „mai sărace".

Datele despre proprietarii de mașini din cartierele londoneze Kensington și Chelsea arată că deținerea unui SUV e asociată cu locuirea într-o zonă mai bogată, unde o mașină masivă, precum Land Rover Defender, este o prezență obișnuită. Aproape un sfert dintre mașinile din zonele mai înstărire ale cartierelor menționate sunt SUV-uri, față de 5% din zonele mai defavorizate.

ADVERTISING

Cercetarea survine pe fondul creșterii preocupării pentru efectele asupra mediului, sănătății și siguranței în urma creșterii popularității SUV-urilor, a căror greutate poate depăși două tone.

SUV-urile sunt prezentate ca mașini care pot circula pe teren accidentat sau în mediul rural, însă cercetări anterioare au arătat că în Marea Britanie trei sferturi dintre ele sunt cumpărate de locuitori din orașe.

Își permit o mașină electrică, dar preferă SUV

Vânzările de SUV-uri în Marea Britanie au crescut de la 5% la o treime în ultimii ani.

„Invazia" acestor vehicule pe șosele și faptul că sunt mult mai grele decât celelalte modele auto înseamnă că o mașină cu motor convențional cumpărată în 2023 are emisii de carbon mai mari decât una din 2013, au calculat autorii studiului.

ADVERTISING

Aceștia consideră că se impune o distincție între șoferii care sunt taxați pe baza emisiilor de gaze cu efect de seră, mai degrabă decât pentru emisiile cu efecte directe asupra sănătății, cum ar fi oxizii de azot (NOx).

Cu alte cuvinte, un șofer care circulă mai des cu mașini foarte grele, chiar dacă moderne, poluează mai mult decât un șofer care circulă mai rar cu o mașină mai veche care emite anumite noxe foarte dăunătoare.

În ultima perioadă, dezbaterea cu privire la zona extinsă de reducere a emisiilor din centrul Londrei s-a concentrat pe îngrijorarea că mașinile care emit mai mult NOx sunt aproape întotdeauna mai vechi și sunt folosite în mod disproporționat de oameni cu venituri mai mici.

În schimb, susține raportul, emisiile mari cu efect de seră sunt adesea un produs al oamenilor mai bogați, care cumpără SUV-uri uriașe la un preț care dovedește că își pot permite o mașină electrică.

În unele zone, proprietarii sunt taxați în funcție de dimensiunile mașinii: în Lambeth, în sudul Londrei, un permis de parcare pentru vehiculele cele mai grele e de patru ori mai scump decât cel pentru mașinile mai mici. O schemă similară se aplică și în Kensington și Chelsea, unde o mașină mare poate fi taxată chiar de 10 ori mai scump.

Vânzările de SUV-uri au crescut și în alte țări, în Statele Unite ajungând la jumătate din totalul volumului. Potrivit Agenției Internaționale de Energie, anul acesta SUV-urile au produs la nivel global emisii poluante echivalente cu volumurile totale combinate ale Marii Britanii și Germanii.

În Statele Unite, SUV-urile au atras o atenție specială asupra siguranței la impact a pietonilor și cicliștilor. După decenii de scădere, numărul de decese produse de SUV-uri în rândurile pietonilor a început să crească din nou în America, ajungând la 7.500 pe an, cel mai ridicat nivel din 1981.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇