Mii de piese pentru motoare de avioane au fost vândute fără a fi verificate, cu documente false. Sunt folosite la Airbus și Boeing

Mii de piese pentru motoare de avioane au fost vândute fără a fi verificate, cu documente false. Sunt folosite la Airbus și Boeing

Producătorul de motoare cu reacţie CFM International a anunţat că mii de componente pentru motoare de avioane ar fi putut fi vândute cu documente false de către un distribuitor britanic (AOG).

Matthew Reeve, avocat pentru CFM şi coproprietarii companiei, General Electric şi Safran, susţine că AOG Technics s-a angajat într-o „schemă deliberată, necinstită şi sofisticată de a înşela piaţa cu documente falsificate pe o scară industrială”.

Autorităţile europene de reglementare investighează dacă unele piese furnizate de firma din Londra, fără certificate valabile, au fost găsite în motoarele CFM56, care alimentează unele avioane Airbus şi Boeing, transmite Reuters.

ADVERTISING

Descoperirea a determinat companiile aeriene să schimbe piese la unele avioane şi până acum doar o fracţiune din cele 23.000 de motoare CFM56 existente au fost afectate.

Dar Reeve a spus în documentele din instanţă că CFM şi partenerii săi „au dovezi documentare convingătoare că mii de piese de motoare cu reacţie au fost vândute de către AOG companiilor aeriene care operează avioane comerciale echipate cu motoarele cu reacţie ale reclamanţilor”.

Surse din industrie precizează că majoritatea pieselor de schimb vândute de distribuitori precum AOG implică articole mici, care nu sunt fabricate de producătorii de motoare înşişi şi nu sunt considerate critice.

ADVERTISING

Chiar şi aşa, numărul de avioane care ar putea fi scoase din funcţiune pentru verificări se apropie de 100 şi analiştii spun că orice întrerupere a sistemului de control strict monitorizat care stă la baza siguranţei călătoriilor aeriene trebuie abordată rapid.

Până luni, numărul motoarelor suspectate a avea piese cu documente falsificate a crescut la 96.

„Potenţial, asta înseamnă că între 48 şi 96 de aeronave sunt scoase din funcţiune în timp ce companiile aeriene aranjează ca piesele să fie îndepărtate”, a adăugat Reeve.

ADVERTISING

Vânzarea de piese cu certificate false sau lipsă „ar putea pune în pericol siguranţa aeronavei” şi face imposibilă verificarea navigabilităţii, a spus CFM într-un document.

Un certificat de eliberare este asemănător cu un certificat de naştere pentru o piesă de motor, garantând că este autentică.

Motoarele CFM56 alimentează generaţia anterioară de Boeing 737 şi aproximativ jumătate din generaţia anterioară de Airbus A320. Acestea sunt treptat modernizate, dar mii rămân în serviciu.

CFM56 este folosit şi pe avioanele de patrulare maritimă Boeing P-8 vândute în Statele Unite şi Marea Britanie, în timp ce CF6, construit de GE, alimentează tancurile Boeing KC-767A vândute Italiei şi Japoniei. Nu s-au raportat piese suspecte ale aeronavelor militare.

Boeing şi Airbus nu au făcut niciun comentariu imediat.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇