Kievul vrea avioane de luptă americane cât mai repede posibil, dar primii piloţi care urmează să fie instruiţi pentru a le manevra probabil că nu vor fi pregătiţi să le piloteze mai devreme de vara anului viitor, scrie The Washington Post. În articol este menționat inclusiv centrul de pregătire din România, ce urmează să fie pus la punct împreună cu Olanda, dar care, estimează oficialii americani, va mai dura până să fie gata.
Un prim grup de şase piloţi ucraineni ar urma să finalizeze antrenamentul pe avioanele F-16 fabricate în SUA nu mai devreme de vara anului viitor, au declarat oficiali cu rang înalt din guvernul şi armata Ucrainei. Asta se întâmplă din cauza unui şir de întârzieri din partea partenerilor occidentali în implementarea unui program de instruire pentru avionul de luptă sofisticat.
Danemarca şi Ţările de Jos s-au oferit să conducă efortul de pregătire a piloţilor ucraineni, ceea ce a dat speranţe oficialilor de la Kiev că avioanele vor apăra spaţiul aerian ucrainean încă din septembrie.
Dar, după ce începerea antrenamentelor a fost amânată de mai multe ori, Ucraina va trebui probabil să mai stea încă un an fără avioanele de luptă, deşi, pe fondul unei contraofensive lente, oficialii de la Kiev spun că acestea ar oferi un avantaj militar semnificativ şi ar ajuta la o mai bună protecţie a civililor împotriva atacurilor frecvente ale Rusiei cu rachete şi drone.
La summitul NATO din iulie, oficialii danezi şi olandezi au anunţat că alte nouă ţări - Marea Britanie, Belgia, Canada, Luxemburg, Norvegia, Polonia, Portugalia, România şi Suedia - s-au alăturat iniţiativei şi că antrenamentele vor începe în august. Deşi am intrat deja bine în luna august, este clar că planurile încă se conturează, mai notează The Washington Post.
Cum stau lucrurile în acest moment
- În acest moment, Danemarca şi Ţările de Jos se feresc să intre în detalii pe subiect. Ministerul danez al Apărării a refuzat să comenteze despre posibile întârzieri.
- Guvernul olandez colaborează cu Bucureştiul pentru înfiinţarea unui centru de pregătire în România. Un purtător de cuvânt al Ministerului olandez al Apărării a declarat că detaliile sunt încă în curs de definitivare, dar o provocare cheie este lipsa de instructori pentru F-16 în Europa. În plus, este un lucru scump și este o capacitate pe care ţările mai mici nu prea o mai au.
- Antrenamentele încep cu lecții de engleză - doar şase piloţi, adică jumătate de escadrilă, vor trece prin prima rundă de pregătire, potrivit unor oficiali ucraineni, care au vorbit sub protecţia anonimatului. Alţi doi piloţi sunt candidaţi de rezervă. Deşi piloţii vorbesc deja fluent engleza, ei trebuie să urmeze mai întâi patru luni de cursuri de engleză în Marea Britanie pentru a învăţa terminologia asociată cu avioanele.
- Instruirea va avea loc împreună cu personalul de la sol, deşi nu ar fi nevoie ca acesta să fie foarte bun cunoscător al limbii engleze. Însă, potrivit oficialilor ucraineni, Danemarca a solicitat să instruiască împreună echipaje întregi, mai degrabă decât doar piloţii mai întâi. Astfel, antrenamentul de luptă, care ar urma să dureze şase luni, este amânat până în ianuarie. Un al doilea grup de aceeaşi mărime ar urma să fie gata la şase luni după aceea, adică spre sfârşitul anului viitor.
- Alţi 20 de piloţi ucraineni sunt gata să înceapă instrucţia pentru limba engleză, au declarat oficialii americani, adăugând că se aşteaptă însă ca majoritatea celor mai buni piloţi ucraineni să rămână în Ucraina, unde efectuează zboruri cu avioane de concepţie sovietică şi trag cu rachete franceze SCALP şi britanice Storm Shadow.
- Marea Britanie, care nu are F-16 în dotare, intenţionează să ofere pregătire la sol şi pregătire elementară de zbor pentru piloţii ucraineni, punând bazele pentru pregătirea mai specializată condusă de guvernele olandez şi danez. Un oficial britanic a declarat că guvernul britanic s-a oferit să instruiască piloţii ucraineni pe Typhoon, un avion de luptă bimotor pilotat de Royal Air Force, dar Kievul a optat pentru F-16.
- Deşi se preconizează că antrenamentul de luptă pentru cei mai experimentaţi piloţi ucraineni va dura şase luni, aliaţii occidentali au propus un program separat pentru începători, care ar necesita mai mult de doi ani de pregătire, inclusiv lecţii de limba engleză.Autor:Luana Păvălucă
Tensiuni între Kiev și susținătorii săi
În timp ce administraţia Biden a promis un sprijin continuu pentru iniţiativa condusă de Europa, oficialii spun că efortul de pregătire va începe treptat. La jumătatea lunii iulie, consilierul pentru securitate naţională Jake Sullivan a declarat că Statele Unite îşi vor oferi sprijinul "de îndată ce europenii sunt pregătiţi".
Preşedintele Biden, după ce a refuzat apelurile ucrainene pentru F-16 timp de mai bine de un an, a revenit asupra poziţiei sale în luna mai şi a declarat că susţine ideea antrenării piloţilor ucraineni pe avioanele de luptă, sprijinind transferul avioanelor de către alte ţări.
Temerile oficialilor ucraineni subliniază tensiunile actuale dintre Kiev şi susţinătorii săi cu privire la cea mai bună modalitate de a poziţiona Ucraina pentru a avea succes împotriva unei forţe ruseşti mult mai mari şi mai bine înarmate. De asemenea, evidenţiază diviziunile care există în rândul susţinătorilor înşişi, pentru că un număr mic de aliaţi europeni fac presiuni pentru a oferi Ucrainei capacităţi maxime pentru apărare, în timp ce administraţia Biden, de departe cel mai mare donator de echipament militar, cântăreşte cu prudenţă următorii paşi, notează The Washington Post.
Comandantul suprem al Ucrainei, generalul Valeri Zalujni, i-a criticat pe partenerii occidentali pentru că se aşteaptă ca forţele ucrainene să desfăşoare o contraofensivă pe scară largă fără o putere aeriană modernă. Fără avioane de vânătoare precum F-16, spun oficialii ucraineni, nu pot concura cu ruşii pe cer. Soldaţii ucraineni de pe linia frontului au declarat că elicopterele ruseşti care zboară la joasă înălţime au reuşit să le atace forţele terestre în parte pentru că Ucraina nu este în măsură să le ameninţe în acelaşi fel.
"Asta se numeşte a trage de timp", a declarat un oficial ucrainean, deşi ambii oficiali ucraineni cu care Washington Post a stat de vorbă au spus că sunt reticenţi în a fi prea critici faţă de binefăcătorii lor americani şi europeni, de teamă să nu pară nerecunoscători.
De ce sunt importante F-16 pentru ucraineni
- Generalul de brigadă Serhii Holubţov, şeful aviaţiei ucrainene, spune că avioanele F-16 vin cu un radar puternic, care ar permite Ucrainei să identifice mai multe ţinte şi să contracareze mai bine avioanele, rachetele şi dronele inamice decât actuala flotă de avioane de luptă a Ucrainei, care include aeronave MiG-29 şi Su-27 din epoca sovietică.
- Ucraina ar putea, de asemenea, să desfăşoare rachete anti-navă Harpoon furnizate de Regatul Unit de pe F-16 - o capacitate pe care Kievul nu o are în prezent, pentru a ţinti marina Rusiei, care lansează în mod regulat rachete din Marea Neagră.
- Rachetele de mare viteză, anti-radiaţii HARM, pe care Statele Unite le-au trimis Ucrainei anul trecut, ar putea fi, de asemenea, lansate de pe F-16. "Ele sunt deja adaptate pentru a fi folosite pe avioanele de vânătoare MiG-29, dar din cauza lipsei unui sistem de ochire, eficacitatea lor este semnificativ limitată", a explicat Holuţsov.
- Avioanele sovietice existente ale Ucrainei au, de asemenea, focoase de urmărire semiactivă, ceea ce înseamnă că trebuie să continue să zboare direct spre ţintă până când racheta loveşte. Acest lucru face ca misiunea să fie foarte periculoasă pentru pilot, a mai spus generalul Holubţov.
Viziunea americanilor - F-16 pentru viitor
În timp ce guvernul Zelenski cere asistenţă imediată pentru a stimula puterea aeriană a Ucrainei, oficialii din SUA au o viziune foarte diferită în ceea ce priveşte F-16. Aceştia descriu aeronava ca fiind un instrument care, mai degrabă decât să modifice calculele pe câmpul de luptă în actuala operaţiune a Ucrainei din estul şi sudul ţării, va juca un rol important în transformarea Kievului într-o putere regională bine înarmată care poate descuraja eficient Rusia.
"F-16 se referă la angajamentul nostru pe termen lung faţă de Ucraina şi reprezintă o capacitate care nu va fi relevantă pentru actuala contraofensivă", a declarat generalul de brigadă Patrick Ryder, secretarul de presă al Pentagonului. El a menţionat ajutorul de securitate pe care SUA îl oferă de la invazia Rusiei - care depăşeşte acum 40 de miliarde de dolari, inclusiv rachete, echipamente de deminare şi apărare aeriană - şi a declarat că Statele Unite îşi vor sprijini aliaţii în încercarea de a începe cât mai repede posibil antrenamentele pe F-16.
"Întotdeauna le-am dat ceea ce aveau nevoie la timpul potrivit", a declarat Michael Clarke, profesor invitat la departamentul de studii de război de la King's College din Londra. "Acum s-ar putea să le dăm ceea ce au nevoie, dar ar putea fi un pic prea târziu", a adăugat el.