Adaptarea dronelor pentru orașe

Vehiculele aeriene fără pilot își vor face loc pe cerul orașelor numai dacă se poate garanta siguranța oamenilor de sub ele.
Adaptarea dronelor pentru orașe

Orașul-stațiune Benidorm din Spania este cunoscut pentru plajele sale cu nisip fin și ape limpezi, pentru linia orizontului dominată de hoteluri impozante și pentru turiștii care vin aici din nordul Europei. Într-o zi de februarie, a servit însă și ca teren de testare pentru viitorul cu drone al societății europene.

Întrucât economia locală depinde de turism pe timpul verii, Benidorm este relativ pustiu iarna, iar acest lucru este un avantaj când vine vorba de garantarea siguranței în timpul testării vehiculelor aeriene fără pilot (UAV). În plus, clădirile înalte care domină linia orizontului sunt un bun substitut pentru cele pe care le regăsim în marile orașe.

Soare, mare și... semnale prin satelit

Pe scurt, este un loc ideal pentru a testa o nouă tehnologie a dronelor. Este exact ce a făcut, pe 9 februarie, un nou proiect finanțat de UE, denumit DELOREAN: testarea unor noi modalități de monitorizare prin satelit pentru drone.

ADVERTISING

„Linia orizontului din Benidorm se aseamănă destul de mult cu cea pe care o regăsim în orașe mai mari precum New York”, a spus Santiago Soley, coordonatorul proiectului și director general al societății spaniole de inginerie aeronautică Pildo Labs.

„În general, reglementările limitează zborurile dronelor deasupra zonelor urbane dense. Este pentru prima dată în Europa când am efectuat aceste teste intense într-un mediu urban plin de provocări.”

Dronele sunt o tehnologie intens promovată de ani de zile, iar în tot acest timp, mass-media a popularizat predicții potrivit cărora astfel de vehicule aeriene vor fi utilizate în curând pentru tot soiul de servicii de zi cu zi, inclusiv pentru livrarea de colete la ușile oamenilor. Până acum, însă, utilizarea pe scară largă în scopuri civile nu a reușit să ia avânt.

Blocajul îl reprezintă siguranța și nevoia de a demonstra administrațiilor orașelor că dronele pot fi utilizate în număr mare în zonele populate, fără a reprezenta un risc. Dacă un UAV se prăbușește pe o stradă aglomerată sau se izbește de un avion care aterizează sau decolează, ar putea provoca daune grave sau chiar decese.

ADVERTISING

Oamenii de știință și companiile abordează acum aceste probleme, iar experimentele din Benidorm ar putea fi cheia succesului viitor al dronelor.

„Tehnologia dronelor progresează – aceasta este cea mai mică problemă a noastră”, a spus Soley. „Mai important este să demonstrăm cum vor putea fi folosite dronele în siguranță deasupra orașelor.”

Proiectul DELOREAN se încheie după trei ani. Principalul său obiectiv a fost să elaboreze cerințe de navigare și poziționare pentru serviciile aeriene urbane și să arăte modul în care poate ajuta Sistemul global de navigație prin satelit european (EGNSS). 

Opțiuni fără GPS

Dronele trebuie să știe în permanență unde se află. În acest scop, vehiculele aeriene fără pilot se bazează în prezent pe sateliți, în principal pe Sistemul de poziționale globală (GPS) dezvoltat de SUA. O alternativă la sistemul GPS este rețeaua europeană Galileo.

ADVERTISING

DELOREAN testează și potențialul Galileo pentru drone.

Proiectul, coordonat de Pildo Labs, a inclus un consorțiu internațional din care au făcut parte constructorul francez de aeronave Airbus, furnizorul spaniol de servicii poștale Correos și Organizația Europeană pentru Siguranța Navigației Aeriene (Eurocontrol) din Belgia. 

O provocare pentru monitorizarea prin satelit în zonele urbane este posibila deviere sau obstrucționare a semnalelor de către clădiri. Potrivit lui Soley, Galileo va ajuta la evitarea unor astfel de perturbări datorită formei de undă și structurii semnalelor sale.

În plus, Galileo inițiază noi servicii care ar putea indica cu mai mare precizie locurile în care se află dronele – ceva ce DELOREAN a testat în Benidrom.

Mai mult, Galileo adaugă un nivel suplimentar de securitate. Potrivit lui Soley, un serviciu de autentificare care să îi permită dronei să verifice dacă semnalul prin satelit este real ar contracara orice eforturi viitoare ale grupurilor infracționale de a direcționa greșit un UAV și de a-i fura conținutul prin semnale false.

Livrări de colete pe cale aeriană

Dacă experimentele precum cele efectuate de DELOREAN se dovedesc a fi un succes, s-ar putea deschide calea către numeroase aplicații.

Se folosesc deja drone deasupra orașelor, însă adesea în operațiuni de mică amploare ale autorităților locale. Departamentele de poliție le utilizează pentru a monitoriza mulțimile sau pentru a urmări mașinile care merg cu viteză.

„Există restricționări ale zborurilor dronelor și trebuie să se închidă zona”, a spus Soley. „La nivel tehnic, însă, zborurile sunt destul de ușor de gestionat.”

Următorul pas ar putea fi reprezentat de livrările aeriene în masă în mediul urban. Nu vom mai avea furgonete care să străbată în zigzag străzile orașului, cu toată congestionarea traficului și poluarea.

În schimb, flotele de drone ar putea livra coletele în întreg orașul. Companii precum Amazon implementează deja astfel de servicii în zone restrânse.

„Cred că logistica va fi unul dintre cele mai promițătoare domenii de utilizare a dronelor”, a spus Soley.

Vehicule aeriene autonome

Un proiect finanțat de UE și denumit LABYRINTH abordează problema asigurării monitorizării reciproce a dronelor autonome.

Dronele autonome nu necesită piloți umani la sol, care, în general, sunt necesari pentru generația actuală de UAV-uri. 

„În viitor, dronele vor funcționa autonom – se vor pilota singure’”, a spus Luis Moreno Lorente, coordonatorul proiectului și profesor de ingineria și automatizarea sistemelor la Universitatea Carlos III din Madrid (Spania). „Însă pentru a face acest lucru în siguranță, trebuie să știm exact unde se află fiecare dintre ele.”

LABYRINTH, care urmează să se încheie în luna mai, după trei ani, dezvoltă un software care acționează ca un sistem de control al traficului aerian pentru drone. Poziția 3D a fiecărei drone este monitorizată, iar apoi vehiculul aerian transmite aceste informații altor drone din vecinătate, astfel încât să nu se ciocnească între ele.

În mod similar, dacă o dronă întâmpină probleme tehnice – de exemplu, unul dintre motoarele sale se defectează – trebuie să poată direcționa alte UAV-uri departe de ea.

„Înainte să putem dezvolta activități comerciale precum livrarea aeriană în mediul urban, avem nevoie mai întâi de siguranță”, a spus Moreno Lorente. „Este ceea ce construim acum.”

Împreună, LABYRINTH și DELOREAN ajută la netezirea căii către un viitor în care un număr mare de drone vor zbura deasupra orașelor. „Este doar o chestiune de timp până când o vor face”, a spus Moreno Lorente.

Articol de Tom Cassauwers

Cercetările menționate în acest articol au fost finanțate de UE. Articolul a fost publicat inițial în Horizon, revista de cercetare și inovare a UE. 

Mai multe informații


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇