Din păcate, România nu are un sistem care să poată garanta libertatea, pluralismul și democrația. Dimpotrivă.
Mulți oameni politici sunt mediocrii, ajunși în Parlament prin tot felul de coterii, aranjamente și afiliații cu lideri mai vechi, care i-au propulsat pentru a-și păstra, credeau ei, controlul.
Dar asta nu înseamnă că încă nu șochează lipsa de abilitate, intențiile ascunse și continua erodare a statului de drept pe care unii oameni politici le scot din arsenalul secret pentru a crea o și mai mare polarizare socială și protecție pentru privilegiați.
Propunerea lui Cătălin Predoiu de a impune un prag de 50.000 de euro pentru prejudiciul cauzat de un abuz în serviciu până la care nu se merge la închisoare face parte din șocul descris mai sus.
Ministrul Justiției, într-o intervenție tardivă, venită abia după ce Nicolae Ciucă și Marcel Ciolacu s-au speriat de reacția opinie publice și de sprânceana ridicată de Codruța Kovesi din Luxemburg, sediul Parchetului European, a explicat că a fost obligat să pună o sumă oarecare pentru că așa a decis Curtea Constituțională.
Mă întreb, dacă e adevărat ce spune, de ce n-a pus un leu? Sau de ce, după ce frații Petreuș de la PSD și PNL (Ciucă și Ciolacu) s-au băgat cu capul în nisip, a propus ca pragul să fie de 9.000 de lei, un pic sub 2.000 de euro? Cum s-a ajuns la această cifră? De ce nu e și mai mică?
Ministrul, până la această oră, nu a explicat cum s-a ajuns la 50.000 de euro. Care a fost raționamentul? Studiul de caz sau analiza pentru ca proiectul de lege să se conformeze deciziei CCR?
Domnul Predoiu spune că și sub această limită funcționează contravenții severe. Adică, un funcționar public, un ales sau un primar, face evaziune, fură sau produce o pagubă de 45.000 de euro pentru ca, apoi, să plătească o amendă contravențională uriașă de, să zicem, 5.000 de euro. Profitul, 40 de „bătrâne”. Să tot faci abuz în serviciu. Merită!
În realitate, pragul impus a fost o crimă cu premeditare. În spatele cifrei au existat calcule, analize și strategii dar nu orientate spre interesul cetățeanului, ci spre cel al elitei politice, astfel încât furtul să poată continua fără să ca reprezentanții ei să ajungă la închisoare.
Astfel s-a ajuns în situația în care Cătălin Predoiu i-a oferit oportunitatea doamnei Alina Gorghiu, președinta interimară a Senatului, să treacă proiectul de lege.
După doar cinci ani, societatea românească s-a întors sub zodia Ponta și Dragnea, atunci când nu trecea o zi fără să apară o catastrofă legislativă, ce avea rolul să mai dea o lovitură Justiției, să mai scape niște corupți sau să mai restrângă din drepturile și libertățile cetățenilor.
Prin pragul propus pentru abuz în serviciu avem în față încă o dovada clară că oamenii politici din România nu învață nimic din experiențele trecute, nu înțeleg ce se întâmplă în jurul lor și nici măcar nu au un minim instinct de conservare astfel încât să arunce o privire peste graniță, în Israel sau în Franța.
Mulți dintre ei au în cap numai teorii conspiraționiste, cred cu convingere că omenirea e condusă de o mână de oameni cu puteri nelimitate, nu au nici cea mai mică încredere în democrație, în afară de momentul în care ajung să aibă nevoie de ea, în general, când se îmbolnăvesc subit după ce au fost condamnați la închisoare. Atunci democrația și drepturile fundamentale sunt bune pentru că-și pot ușura pedepsele.
Între ei și chiaunii de pe rețele sociale care cred că pământul e plat și că Putin va câștiga războiul din Ucraina nu e o mare diferență.
Sunt foarte curios cum și-a imaginat domnul Ciolacu sau domnul Ciucă faptul că oamenii nu vor reacționa la proiect ticălos, votat în Senat?
A venit timpul ca și cei care-și doresc un sistem legislativ format dintr-o singură cameră să realizeze că, într-o astfel de situație, limita de 50.000 de euro era astăzi adoptată și pleca la Iohannis pentru promulgare.
Cum au crezut liderii PSD și PNL că sute de mii de oameni au uitat ce s-a întâmplat în 2017 și 2018?
Da, e adevărat, după doi ani de pandemie, după un an de război care se desfășoară la granița noastră, instinctul civic pare adormit, vlăguit, dar nu a dispărut.
Reacția opiniei publice, după ce știrea votului din Senat a făcut ocolul țării, a fost înspăimântătoare pentru PSD și PNL, care s-au bulucit seara pe ecranele televizoarelor și pe conturile de Facebook să anunțe că pragul va fi remediat, căutând un țap ispășitor.
Guvernarea a ajuns o catastrofă în desfășurare. Relația cu Comisia Europeană e tensionată, deja există documente prin care executivul se pregătește să renunța la banii din PNRR, reforma pensiilor speciale e o glumă, care nu respectă nimic din ce s-a angajat România în fața Uniunii pentru a primi miliardele pentru redresare.
Iar acesta e doar începutul. În opinia mea, asistăm la un dezastru politic care va accelera cu cât ne apropiem de 2024, anul alegerilor.
După cum merg lucrurile, cred că alianța PSD-PNL va face implozie, iar liberalii vor avea o mare problemă în lipsa unui lider capabil să relanseze partidul.
Klaus Iohannis, disperat că-și pierde influența, a ajuns un critic al instituțiilor europene.
Subiectele de pe agenda publică sunt mai degrabă impuse de Moscova, a se vedea scandalul Bâstroe, minoritățile naționale din Ucraina și poziția ambiguă a Bucureștiului în ce privește presiunea Kremlinului asupra Moldovei.
Iar toate acestea se dezvoltă pe neîncrederea publică generată de o secretomanie tâmpită și unică printre țările din regiune cu privire la ce face țara noastră din punct de vedere militar pentru a ajuta Ucraina.
În opinia mea, asta arată indecizie la nivel executiv, o mare vulnerabilitate în materie de securitate națională și faptul că agenții Kremlinului sunt infiltrați la un nivel greu de imaginat în structurile statului român.
În realitate, după preluarea puterii de către Ion Iliescu în 1989, aceștia s-au reactivat și n-au mai plecat niciodată pentru că nimeni nu i-a deranjat.
Astăzi, în România există o mare nemulțumire printre oameni. Corupția n-a dispărut, polarizarea socială e la cote fără precedent, elita politică își consolidează puterea și privilegiile în ritm accelerat, prețurile au crescut într-o așa măsură încât au ajuns mai mari decât în multe state europene, iar guvernul e blocat de confruntările dintre PSD și PNL, ai căror lideri speră într-o minune, cum că după alegeri pot reface alianța și continua guvernarea.