Producătorul francez de automobile Renault a anunţat miercuri seară că va suspenda imediat „activităţile de la uzina Renault din Moscova” şi va evalua „posibilele opţiuni cu privire la participaţia” la filiala sa rusă AvtoVAZ, pe măsură ce creşte presiunea asupra prezenţei sale semnificative în Rusia.
Consiliul de administraţie al Grupului Renault s-a întrunit miercuri şi a decis că „activităţile fabricii Renault din Moscova sunt suspendate din această zi”, transmite AFP.
Această fabrică produce SUV-uri Duster, Kaptur, Arkana şi Nissan Terrano.
Cea mai mare parte a prezenţei grupului în Rusia trece prin subsidiara AvtoVAZ, care a ajutat-o să vândă aproape 500.000 de vehicule în Rusia în 2021, făcând din această ţară a doua piaţă ca mărime după Europa.
Cu toate acestea, grupul, căruia preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski i s-a adresat alături de alte câteva companii franceze, în timpul unui discurs în Parlamentul francez, şi vizat miercuri seara de un apel la un boicot global lansat de şeful diplomaţiei ucrainene, nu a anunţat că părăseşte Rusia, dar a început să ia în considerare un astfel de scenariu.
"Grupul evaluează posibilele opţiuni privind participaţia sa în AvtoVAZ", deţinută în proporţie de 69% de Renault de la sfârşitul anului 2016 şi lider pe piaţa rusă cu marca Lada, a adăugat el, spunând că doreşte să acţioneze "responsabil faţă de cei 45.000 de angajaţi ai săi din Rusia".
Ucraina a cerut boicotarea Renault
Nu se cunoaşte ora la care s-a reunit miercuri consiliul de administraţie al grupului Renault, dar anunţul vine la scurt timp după apelul la boicotarea mărcii de către şeful diplomaţiei ucrainene Dmitro Kuleba în faţa "refuzului său de a părăsi Rusia" în urma invadării Ucrainei de către forţele ruse.
Într-o postare pe Twitter, Kuleba a acuzat Renault că "sprijină un război brutal de agresiune". Prin urmare, a făcut apel la "clienţii şi companiile din întreaga lume să boicoteze grupul Renault".
În comunicatul său de presă, Renault "aminteşte că implementează deja măsurile necesare pentru a respecta sancţiunile internaţionale".
Indiferent ce va decide în legătura cu prezenţa pe termen lung în Rusia, grupul prevede deja că vor fi costuri.
"În consecinţă, Grupul Renault este nevoit să îşi revizuiască perspectivele financiare pentru anul 2022", anticipând o scădere a marjei operaţionale,"aproximativ 3%", faţă de marja de peste 4%, prognozată anterior.