Înregistrările video de la camerele de bord nu pot fi acceptate ca probe în cazul unui incident în trafic, dacă nu există și un polițist care să fi fost martor.
Parlamentul a respins definitiv un proiect care ar fi permis agenților să dea amenzi în baza filmărilor din trafic. Iar motivele sunt acelea că un polițist nu are competența de a stabili autenticitatea unei asemenea filmări, iar, cum ”nivelul actual al tehnologiei informatice ar permite cu ușurință alterarea unor înregistrări video”, pot fi cazuri în care să fie făcute diverse montaje și trucaje doar pentru a se ”răzbuna” pe cel pe care îl reclamă, potrivit Digi24.
În prezent, polițiștii se folosesc de filmări doar în cazul în care ele au fost făcute cu dispozitive omologate.
Astfel, Lucian Diniță, fost șef al Poliției Rutiere, spune că schimbarea Codului Rutier, care va intra în vigoare pe 27 februarie și are sancțiuni speciale pentru comportamentul agresiv în trafic, e doar de formă.
”Schimbarea succesivă a benzii. Asta dacă observă polițistul, dar nu există polițist pentru toate miile de kilometri care sunt în România. După mine, senzația mea este că (schimbarea Codului Rutier - n.red.) a fost să dea bine.
Vă dau încă un exemplu, cu flashurile. Cum o probezi pe asta? Circulația aproape de o mașină. Cum o probezi? Nu ai cum. Deci vedeți? Doar dacă e polițistul acolo. Ce faci, te duci și îi spui, a circulat ăsta în spatele meu, la distanță foarte mică? Cine îl ia în seamă și cum poate să aplice sancțiunea polițistul?”, a spus Diniță, pentru televiziunea citată.
Cum se schimbă Codul Rutier
Guvernul a adoptat pe 27 ianuarie o ordonanță de urgență prin care modifică o serie de prevederi importante din legislația rutieră. Astfel, apar pedepse pentru șoferii agresivi și noi limite de viteză.
Ministrul de Interne, Lucian Bode, a subliniat că principalele modificări au fost stabilite pentru a opri ”carnagiul de pe șoselele României”.
Actul normativ definește comportamentul agresiv în conducere pe drumurile publice și impune amenzi cuprinse între 580 de lei de 725 de lei, plus suspendarea dreptului de a conduce pentru o perioadă de 30 de zile.
Documentul înăsprește pedepsele pentru încălcarea regulilor pe autostradă. Astfel, circulația nejustificată pe banda de urgență se pedepsește cu amendă cuprinsă între 1.305 de lei și 2.900 lei. În plus, se reține permisul de conducere pentru 90 zile sau chiar 120 de zile dacă șoferul întoarce sau merge înapoi pe autostradă.
De asemenea, se majorează de la 30 de zile la 60 de zile pedeapsa pentru cei care fac depășiri ilegale și nu acordă prioritate, și de la 90 de zile la 120 de zile pedeapsa pentru șoferii care nu respectă regulile impuse la trecerea peste calea ferată.
Ordonanța de urgență impune și un nou prag de viteză. Este vorba despre depășirea vitezei maxime admise cu peste 70 kilometri la oră care se pedepsește cu reținerea permisului de conducere pentru 120 de zile. Totodată apare o nouă contravenție pentru șoferii care circulă cu mașini cu luneta și farurile murdare.