Notificările prin SMS ar fi cele mai eficiente metode de a-i încuraja pe oameni să se prezinte la vaccinare, arată un studiu publicat recent în revista Nature.
Mai mult decât atât, ele trebuie să fie simple și la obiect, dându-le oamenilor sentimentul că vaccinul este un bun la care au dreptul și acum au ocazia că se bucure de acest drept.
Notificările au fost numite ”nudges”, după Teoria Nudge - un concept în științele comportamentale care propune o consolidare pozitivă și sugestii indirecte ca modalități de a influența comportamentul și luarea deciziilor grupurilor sau indivizilor.
Studiul, desfășurat pe un eșantion de aproape 100.000 de pacienți, a arătat că rata de programare a crescut cu până la 18% după ce respondenții au fost notificați prin sms, spun cercetătorii.
”Cercetarea ne-a demonstrat că trebuie să facem mai multe eforturi ca să ajungem la cei care nu sunt încă vaccinați”, scrie co-autorul lucrării, dr. Daniel M. Croymans pentru publicația United Press International.
”Ar trebui să ne folosim mai intens de noile tehnologii ca să putem oferi informația potrivită la momentul potrivit și astfel să putem reduce gradul de ezitare”
Daniel M. Croymans, medic la UCLA Health din Los Angeles
Despre studiu
În cadrul studiului au fost înrolați aproape 100.000 de pacienți eligibili pentru vaccinare în februarie, majoritatea de 65+ și cu condiții medicale preexistente.
Toți pacienții puseseră la dispoziția spitalului UCLA Health din Los Angeles numărul lor de telefon.
După o notificare inițială, în care erau informați că sunt eligibili pentru vaccinare, cei incluși în studiu au fost împărțiți în cinci grupuri:
- Un grup a primit un sms de reamintire cu text simplu
- Un grup a primit o combinație de text simplu și link informativ
- Un grup a primit un text care folosește limbajul asumării. Ex: ”Rezervă-ți doza”
- Un grup a primit o combinație de text cu limbaj ce încurajează asumarea și link informativ
- Un grup nu a primit niciun mesaj de reamintire
Dintre cei care nu au primit niciun reminder, 13% au și făcut o programare în primele șase zile ale studiului, arată cercetarea.
Însă printe cei cărora li s-a trimis un reminder text rata de vaccinare a crescut la peste 17%. Iar din grupul celor care au primit un mesaj folosind un îndemn comportamental al asumării, rata a crescut la peste 18%.
Cel mai eficient, așadar, s-a dovedit a fi limbajul care încurajează asumarea, iar cercetătorii susțin că link-ul informativ nu a ajutat cu nimic la creșterea ratei de programare.
Un aspect interesant: abordarea a fost cu precădere eficientă la populația care își face programare anual pentru vaccinul antigripal, dar nu se limitează la aceasta, spun autorii cercetării.
Efecte nebănuite în rândul celor care ezită
Într-o analiză separată - tot parte a studiului - peste 67.000 de oameni care nu și-au programat prima doză după prima notificare au fost împărțiți în două grupuri.
În cea de-a opta zi după invitația inițială, un grup a primit un al doilea mesaj de reamintire și celălalt grup nu a primit niciun mesaj.
Șansele ca cei care au primit cel de-al doilea mesaj să se programeze au crescut cu 2%, iar șansele ca ei să se și vaccineze au crescut cu 1%.
Chiar dacă efectul celui de-al doilea reminder nu este mare, într-un final, grupul care s-a vaccinat a fost format de oameni care la început ezitau să se vaccineze, spun cercetătorii.
Dacă s-ar aplica tehnica notificării la nivelul întregii populații din SUA ar putea avea ca rezultat o creștere cu până la 7 milioane de oameni vaccinați, estimează cercetătorii.
Greu e până-i aduci în cabinet
La începutul primăverii, când vaccinurile Pfizer, Moderna și Johnson&Johnson au devenit mai accesibile, SUA (ca toată lumea de altfel) s-au confruntat cu o avalanșă de solicitări de programare pentru vaccinare.
După ce toți doritorii și-au primit dozele, rata de vaccinare a scăzut vertiginos și, drept consecință, SUA nu au reușit să-și atingă obiectivul de 70% imunizare împotriva Covid-19 asumat de administrația Biden până pe 4 iulie.
De fapt, până la sfârșitul săptămânii trecute, doar jumătate (50%) dintre cei eligibili (peste 12 ani) aveau schema completă de vaccinare, potrivit Centers for Disease Control and Prevention (CDC).
Asta deși la nivel național peste 97% dintre cei spitalizați din cauza infecției cu Covid-19 erau nevaccinați, susțin Croymans și colegii săi.
”Un mesaj simplu cu un limbaj care îndeamnă la un comportament informat este o metodă eficientă de a-i ajuta pe oameni să depășească barierele care stau acum în calea programării primei doze de vaccin anti-covid”, susține Croymans.
”Și, dacă reușești să-i determini să-și facă primul vaccin, cu siguranță își vor face și a doua doză”, spune acesta.
Citește și: