Subiectele de la Evaluarea Națională de anul viitor vor fi diferite față de ceea ce știam până acum. Modele de subiecte publicate joi seară de Ministerul Educației arată că la limba română elevii vor avea trei subiecte, dintre care ultimul va solicita realizarea unei compuneri.
Profesoara de limba română Cristina Tunegaru arată că per ansamblu există o îmbunătățire. „dar subiectul e foarte încărcat, cu multe texte, două ample. Subiectul al III-lea e făcut după modelele vechi, se cere comentarea unor figuri de stil, interpretarea unei poezii. Și textul literar nu e foarte accesibil. E un subiect destul de dificil”, a comentat Cristina Tunegaru.
Profesoara arată că primul subiect îndeamnă la o lectură aprofundată. „E un exercițiu necesar în contextul numărului foarte mare de analfabeți funcțional.
Al doilea subiect, cel de gramatică, e destul de încărcat de teorie. Apreciez totuși că apar și exerciții care cer corectarea unui enunț sau adăugarea semnelor de punctuație”, adaugă Cristina Tunegaru.
Elevii sunt puțin obișnuiți cu altfel de subiecte. „Au puțin timp la dispoziție să se obișnuiască cu ele. Mă îngrijorează volumul mare de exerciții și subiectul al III-lea”, precizează Cristina Tunegaru.
Noile modele de subiecte au fost stabilite după noua programă școlară pentru gimnaziu, care s-a aplicat începând cu anul școlar 2017-2018 pentru elevii care atunci erau în clasa a V-a.
Noile programe școlare dau libertatea profesorilor să utilizeze exemplele de activități de învățare pe care le propune programa școlară, să le completeze sau să le înlocuiască.
Programele acoperă doar 75% din timpul de predare-învățare-evaluare, cadrele didactice având în plus la dispoziție 25% din timpul alocat disciplinei pentru diversificarea şi adaptarea situaţiilor de învăţare, în acord cu nevoile, interesele şi aptitudinile fiecărui elev.
Noile modele de subiecte sunt în concordanță cu subiectele pe care elevii le primesc la testele PISA.
Rezultatele de la acest tip de teste nu sunt deloc îmbucurătoare pentru România. La PISA din 2018, 59% dintre elevi din România au atins cel puțin nivelul 2 la citire, media OECD fiind de 77.
Ceea ce înseamnă că elevii pot identifica ideea principală într-un text de lungime moderată, pot găsi informații bazate pe criterii explicite, deși uneori complexe, și pot reflecta asupra scopului și formei textelor atunci când sunt direcționați explicit în acest sens.
Restul de 41% dintre elevi nu pot face acest lucru, ceea ce înseamnă că sunt analfabeți funcțional.
Citiți și: Modele de subiecte pentru Evaluarea Națională 2021. Se învață după o nouă programă școlară
Vezi mai jos cum arată modelele de subiecte de la Română: