Farmaciile care s-au orientat către vânzările online, în timpul pandemiei, au avut de câștigat venituri cu peste 1.300% mai mari, în medie, arată o analiză a rezultatelor obținute de 60 de farmacii online din platforma ContentSpeed.
Analiza ia în calcul perioada martie 2020 – februarie 2021 în comparație cu martie 2019 – februarie 2020, astfel încât să obțină o radiografie a efectelor crizei generate de COVID-19.
Rezultatele sunt impresionante pentru farmaciile online:
- 1.373% a fost creșterea medie a veniturilor generate pe site-urile e-farmaciilor. Aceasta indică mutarea multor pacienți din mediul fizic în cel online, deși farmaciile au continuat să fie deschise și în perioada de lockdown.
- 2.820% este creșterea cea mai notabilă a unui site farma pentru cele 12 luni, comparativ cu perioada anterioară.
- Rata de conversie a ajuns la 2-3%, comparativ cu 0,6-0,8% în perioada precedentă, ceea ce arată o încredere crescută a românilor de a comanda produse farmaceutice online.
- 19.000 este numărul mediu de produse listate în farmaciile online, indicând o mare varietate de produse oferite clienților.
Trei scenarii diferite de creștere:
- Farmacia 1 cu experiență în online investește pentru prima dată în campanii online prin Google Ads, Instagram și Facebook Ads. Infrastructura pregătită și noi angajați pentru livrările online.
- Farmacia 2, cu un volum mare de comenzi online în anii anteriori, păstrează identic bugetul. Creșterea de 230% este generată doar de schimbarea de comportament generată de pandemie.
- Farmacia 3 nu modifică nimic față de anul anterior, nici măcar nu adaugă cele mai căutate produse – măști și teste – însă generează o creștere de peste 1.000%.
Indiferent de strategia aleasă și de resursele investite, contextul actual este foarte prielnic pentru domeniul Pharma și confirmă trendul ascendent care se va accentua în viitor.
Regiunile cu ponderea cea mai mare de comenzi online sunt București și județele Cluj-Napoca, Timiș, Iași și Brașov. Această distribuție este în acord cu distribuirea geografică a comenzilor online și pentru magazinele din alte domenii (fashion, home&deco, kids&toys) și arată deschiderea către eCommerce a acestor regiuni.
Printre firmele incluse în analiză se numără multe farmacii cu tradiție în rețelele lor offline, dar și farmacii cu un singur punct de lucru fizic, care acum sunt prezente cu succes în mediul online, precum: Remedium Farm, Professional Farmaline, Farmacia Optifarm, Forte Vita Farm, DucFarm, Farmaciile Napofarm, Farmaciile Dav, Ivona Farm, Farmaciile Bajan, Click Pharm al lanțului de spitale MedLife etc.
Unii dintre ei au o experiență vastă în mediul online, iar alții au deschis în mijlocul pandemiei, dorindu-și noi canale de vânzare și comunicare, dar și un „casco” pentru un viitor incert.
Oportunități noi pentru farmaciile online
Clienții apreciază din ce în ce mai mult posibilitatea de a comanda medicamentele și rețetele lor din confortul casei.
Totodată, posibilitatea de a verifica online sau chiar rezerva unde pot găsi pe stoc anumite medicamente este de un real ajutor pentru pacienți.
Farmaciile care au sesizat aceste necesități au venit în întâmpinarea pacienților prin lansarea de site-uri proprii, iar rezultatele au fost spectaculoase anul trecut.
În 2020, ContentSpeed a venit în întâmpinarea farmaciilor online cu funcționalități specifice noi care să le ajute în gestionarea comenzilor online.
Un modul solicitat a fost cel de Tele Farmacie prin care se pune la dispoziție un formular dedicat pe site pentru transmiterea rețetei în farmacie. El include și integrarea cu POS-uri, soluții de gestiune sau aplicația internă care administrează astfel de cereri.
Totodată, cerințele specifice din domeniu au condus la adaptări OTC și RX pentru persoanele juridice, prin care s-a revizuit complet fluxul de comenzi pentru a ține cont de particularitățile legale ale vânzării produselor OTC și RX.
De altfel, echipa ContentSpeed are o mare experiență în pregătirea platformei de comerț online pentru cerințele specifice din domeniul farmaceutic. Primele farmacii online au fost deschise în 2016. Principalele avantaje ale acestor optimizări sunt:
- Integrarea cu soluțiile POS din farma, precum NetFarm și NetFarm Plus al celor de la Softeh, BizPharma creat de Setrio, DataKlas și Integrare prin Dirigent cu soluția Pharmec a producătorului software Cegedim RX;
- Integrarea cardurilor de fidelizare ale pacienților;
- Modul de vânzare OTC Online ce include printre altele formulare de consultație online, istoricul interacțiunilor cu pacientul, toate în acord total cu prevederile GDPR;
- Site-ul știe să facă diferența între suplimente, dermatocosmetice, parafarmaceutice, OTC și RX.
- Modul „Repetă Comanda” pentru pacienții cu tratamente îndelungate.
Recomandările ContentSpeed pentru farmaciile online
„În online, nu contează dacă ești un mare lanț sau o farmacie independentă, drogherie sau chiar plafar, indiferent câte puncte de lucru fizice ai avea, deschiderea unuia digital devine obligatorie. În primul rând, pentru că pacienții deja caută produsele pe internet, obiceiul de consum se modifică, dacă nu ești acolo unde migrează clienții, aceștia vor cumpăra de la concurență.
În al doilea rând, farmacia online aduce pacienții și în farmacia fizică, deoarece aceasta este puterea unei abordări omnichannel. Și, cel mai important, investiția într-un punct de lucru online este sub 10%, față de cea într-un magazin fizic, iar veniturile în mai puțin de șase luni pot fi similare cu ale uneia din top 5 locații fizice.
Farmacia online este deschisă non-stop, îți permite extinderea la nivel național sau chiar internațional, contribuie major la fidelizarea pacienților dacă sunt implementate strategii de digitalizare corecte. Piața din România are mult potențial neexploatat în eCommerce, iar domeniul farma are printre cele mai mari rate de creștere. Vedem o evoluție similară cu cea din fashion acum 4-5 ani.
Un factor de succes în comerțul online îl reprezintă gama de produse, iar în domeniul farma sugerăm o atenție specială pentru dermatocosmetice. Această categorie de produse va avea căutare indiferent de sezon, iar clienții preferă să le comande de pe internet, astfel că oferta pentru aceste produse trebuie să fie diversă și atent selectată. În plus, dermatocosmeticele și suplimentele nutritive beneficiază de promovare media intensă din partea producătorilor.
Un alt aspect decisiv pentru succes îl reprezintă strategia de marketing pentru site-ul farmaciei, întrucât promovarea eficientă va crește considerabil numărul de comenzi. Activitățile de marketing online – deși cu anumite particularități și restricții pentru domeniul farmaceutic – pot fi extrem de eficiente. Implementarea tehnică a unei farmacii online vine cu anumite cerințe legale pe care trebuie să le îndeplinească site-ul. Cel mai evident exemplu sunt prevederile pentru autorizația de vânzare online a medicamentelor fără rețetă de tip OTC.
Prin urmare, vă sugerăm să lucrați cu agenții și companii software cu experiență dovedită în domeniu pentru a nu risca lipsa funcționalităților obligatorii”, a declarat Doina Vîlceanu, Chief Marketing Officer în cadrul companiei ContentSpeed.
Despre ContentSpeed
ContentSpeed este o platformă românească de eCommerce, activă din anul 2003, lider de piață în dezvoltarea de soluții software pentru afacerile online.
De-a lungul timpului, peste 1500 de Magazine Online B2C și 50 de Portaluri B2B au avut încredere în echipa ContentSpeed.
În portofoliul de clienți se regăsesc branduri ca: Sephora, Teilor, Cellini, Diverta, Chicco, Romstal, Fuchs, Herlitz Pelikan, Wurth România, Teraplast SA, Nexxon etc.
Printre serviciile disponibile se numără: dezvoltarea de magazine online la cheie, web design, aplicații de mobil, mentenanță, update și consultanță de business.
Detalii complete pot fi consultate pe site-ul: https://www.contentspeed.ro/