Bucureștiul dă anual 30 de milioane de lei pentru iluminatul stradal. Ar putea să economisească jumătate cu un sistem inteligent, ca la Londra sau Singapore

Bucureștiul dă anual 30 de milioane de lei pentru iluminatul stradal. Ar putea să economisească jumătate cu un sistem inteligent, ca la Londra sau Singapore

Bucureștiul ar putea economisi peste jumătate din suma pe care o cheltuiește anual pentru iluminat public dacă ar reuși să schimbe becurile clasice de pe stâlpi cu unele de generație nouă, cu tehnologie LED.

În plus, ar face un pas mare spre un iluminat mult mai bun, caracteristic orașelor inteligente.

Din păcate, acest progres are un cost pe care e greu de crezut că Primăria și l-ar permite, în următorii ani.

Rețeaua de iluminat public din București – care acoperă atât bulevardele, cât și străzile mici și alte spații publice (piețe, parcuri etc.) - are circa 90.000 de stâlpi. Pe aceștia sunt montate aproximativ 120.000 de becuri.

Tot acest sistem de iluminat public aparține Primăriei Municipiului București și e administrat de Compania Municipală de Iluminat Public SRL.

Sistemul e absolut necesar în oraș, pentru că fără el, noaptea, Bucureștiul s-ar scufunda în beznă. Cu toate acestea, funcționarea sistemului consumă cantități uriașe de curent și costă, anual, o mulțime de bani. Așa că Primăria ar avea tot interesul să găsească soluții de reducere a consumului de curent și a cheltuielilor.

ADVERTISING

Mai ales că, în ultimii 5 ani, sumele plătite de Primăria Capitalei pentru curentul consumat de iluminatul stradal au crescut considerabil.

La solicitarea SpotMedia.ro, Primăria Capitalei a comunicat care a fost consumul anual al rețelei de iluminat public din oraș și cât a costat el, în fiecare dintre ultimii 5 ani:

  • 2015: 60.985 Mwh consumați și facturi la curent de 20.573.851 lei
  • 2016: 61.618 Mwh consumați și facturi la curent de 20.596.953 lei
  • 2017: 68.607Mwh consumați și facturi la curent de 30.771.966 lei
  • 2018: 68.806 Mwh consumați și facturi la curent de 28.645.354 lei
  • 2019: 63.197 Mwh consumați și facturi la curent de 39.380.238 lei
  • 2020: 64.893 Mwh consumați și facturi la curent de 31.996.461 lei.

Pot fi reduse, oare, aceste costuri?

Cu siguranță că da. Un contract avantajos de furnizare a curentului electric ar fi un prim pas spre reducerea costurilor.

În plus, Compania Municipală pentru Iluminat Public SRL susține că o scădere considerabilă a consumului de curent al rețelei de iluminat public s-ar putea face și prin înlocuirea becurilor clasice cu unele moderne, cu tehnologie LED.

Spre exemplu, din datele furnizate de oficialii companiei municipale pentru SpotMedia.ro, la acest moment, doar în jur de 27% dintre cele circa 120.000 de becuri sunt cu tehnologie LED.

ADVERTISING

Toate celelalte sunt clasice și funcționează cu vapori de sodiu. Au durată de viață mai mică și consum mai mare. Dar se montează în continuare din cauză că sunt ieftine.

un-electrician-al-Companiei-Municipale-Iluminat-pu
Un electrician al Companiei Municipale Iluminat public repară sistemul electric al unui stâlp de iluminat. Foto: Alexandru Nistor

Șeful de centru din cadrul Companiei Municipale, Alexandru Susai, spune că, în prezent, pe tehnologie LED se trec mai mult rețelele foarte vechi, a căror întreținere a devenit foarte dificilă.

Alexandru-Sosai-seful-Centrului-Bucuresti-al-Compa
Seful de centru din cadrul companiei, Alexandru Susai

”Pe stâlp există un ansamblu de componente. Iar când se intervine pentru schimbarea unui bec cu sodiu, nu se înlocuiește mereu și caseta. Se schimbă de multe ori doar becul. Iar asta costă, cu tot cu montaj, 165 de lei.

În schimb, un bec LED, cu tot cu o casetă nouă (specifică tehnologiei - n.red.), costă între 1.000 și 2.000 de lei. Costurile sunt, deci, considerabil mai mari.

Compania Municipală poate, cu capacitatea actuală (tehnică și de personal - n.red.), să înlocuiască becurile clasice cu unele cu LED. Dacă acum suntem la 27%, în 5 ani, putem ajunge la 87%. Asta pentru că echipele noastre trebuie să asigure și intervenții (în fiecare noapte sunt echipe de electricieni pe teren pentru înlocuirea becurilor arse - n.red.).

ADVERTISING

Singurul impediment este lipsa banilor (pentru becuri – n.red.). Și sigur, dacă ne-am putea suplimenta capacitatea de lucru, am putea termina mai repede”, a precizat pentru SpotMedia.ro directorul adjunct al Companiei Municipale de Iluminat Public SRL, Iuliana Pânzaru.

Adriana-Panzaru
Directorul adjunct al Companiei Municipale de Iluminat Public SRL, Iuliana Pânzaru

Din calculele SpotMedia.ro, obiectivul propus de companie ar însemna montarea a aproape 14.500 de becuri LED pe an. Asta ar însemna o cheltuială de măcar 14,5 milioane de lei, o sumă care reprezintă cam jumătate din factura actuală de curent a rețelei de iluminat public.

Întrebarea este: merită oare o asemenea cheltuială din banii bucureștenilor?

Potrivit unui model de calcul pus la dispoziția SpotMedia.ro de specialiștii companiei municipale, o rețea stradală de iluminat cu LED consumă cu 65% mai puțin decât o rețea cu becuri cu vapori de sodiu.

Dacă se pune iluminat cu LED pe un bulevard, economia de curent va fi de 65%. E o sumă consistentă, dar insuficientă pentru a asigura instalarea LED -urilor pe încă un bulevard. Așa că, de fiecare dată, primăria ar trebui să dea alți și alți bani.

Becurile LED au însă și alte avantaje: se aprind mai repede, dau o lumină mai intensă și durează de două-trei ori mai mult decât cele cu sodiu.

În plus, potrivit directorului general al companiei municipale, Adrian Nicolaide, toate becurile LED montate deja pe stâlpii din București au tehnologia necesară pentru a fi conectate, pe viitor, la un sistem de iluminat smart.

Iar un astfel de sistem ar permite monitorizarea în timp real de către calculator a funcționării fiecărui bec (deci și remedierea mai rapidă a avariilor).

Sistemul la care face referire directorul companiei municipale ar permite și adaptarea automată a intensității luminii de la stâlpi în funcție de trafic. Cu alte cuvinte, o stradă s-ar ilumina mai puternic atunci când e circulată și ar rămâne în lumină slabă, câtă vreme e pustie.

Tehnologia chiar există și se aplică deja în alte capitale. Londra are un astfel de sistem și continuă să îl dezvolte. Amsterdam testează sistemul de iluminat stradal inteligent prin amplasarea de stâlpi noi, controlați de la distanță prin Wifi.

Și bineînțeles că și în orașe ca Singapore, oraș numit în repetate rânduri pionier în tehnologii smarti city, sistemul se aplică. De fapt, ținta administrației din Singapore e ca în 2022 să aibă pe toate străzile sistem smart de iluminat cu LED.

Dar pentru un un oraș ca Bucureștiul, în care sute de mii de oameni circulă cu tramvaie soioase și vechi, iar termoficarea e aproape de colaps, iluminatul smart pare, mai degrabă, o imagine de film SF.

Cert este că e un sistem interesant, care cu siguranță ne-ar fi util și ar aduce beneficii mari pe termen lung.

Rămâne de văzut dacă Primăria Capitalei va găsi sumele necesare să investească nu neapărat în iluminat smart, ci măcar în schimbarea progresivă a becurilor vechi cu unele mai economice, mai performante și mai rezistente, cu tehnologie LED. Și dacă va reuși asta, va veni și vremea să avem iluminat smart în oraș.

De asemenea, rămâne să aflăm cine se va ocupa de lucrari.

Potrivit lui Nicușor Dan și a surselor majorității PNL - USR PLUS din Consiliul General consultate de SpotMedia.ro, Compania Municipală de Iluminat Public București SRL va fi desființată imediat ce se va finaliza selecția uneia sau mai multor companii private care să îi preia activitatea. Dar asta ar putea să dureze câteva luni sau câțiva ani.

Citește și:

Niciun pas nou spre desființarea companiilor municipale. Care sunt piedicile și cum rămân în funcții oamenii Gabrielei Firea, cel puţin până în februarie


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇