Noile buletine cu cip provoacă haos la ghișee. Românii, puși pe drumuri pentru dovada domiciliului. MAI trimite „mesaje de responsabilizare”

Noile buletine cu cip provoacă haos la ghișee. Românii, puși pe drumuri pentru dovada domiciliului. MAI trimite „mesaje de responsabilizare”
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Aproape 900.000 de români au deja carte electronică de identitate (CEI), însă mulți descoperă la ghișee că nu își pot dovedi domiciliul, pentru că majoritatea instituțiilor nu dețin cititoare pentru noile documente.

Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor (DGEP) din MAI confirmă că adresa, mutată exclusiv pe cipul electronic, este una dintre cele mai frecvente probleme semnalate.

Într-un răspuns transmis HotNews, instituția precizează că au fost înregistrate numeroase sesizări privind „lipsa infrastructurii necesare la nivelul instituțiilor publice și de drept privat pentru citirea informației privind domiciliul”, dar și dificultăți în folosirea certificatului pentru semnătură electronică avansată. DGEP spune că, în cazurile raportate de cetățeni, a transmis „punctual mesaje de responsabilizare instituțiilor respective, prin care s-a subliniat importanța dotării corespunzătoare și necesitatea de a nu transfera obligațiile proprii asupra cetățeanului”.

Cum îți poți dovedi domiciliul

Pentru a evita blocajele, MAI a introdus soluții temporare. Domiciliul poate fi dovedit prin certificatul electronic generat pe platforma HUB MAI, prin aplicația mobilă „RO CEI Reader”, care necesită doar introducerea PIN-ului, sau prin certificatul fizic emis de Evidența Populației.

Totuși, aplicația dă erori, iar un utilizator reclamă: „Nimeni nu o acceptă în afară (brokeri, bănci, nimeni) ca dovada de adresă, deoarece nu știu ce naiba este și ce scrie!! Scrieți același text și în engleză”.

Probleme apar și în relația cu instituțiile statului. MAI confirmă că, „în relația cu ANAF, posesorilor de carte electronică de identitate nu le sunt recunoscute/acceptate documentele semnate cu certificate de semnătură electronică avansată”, dar susține că există discuții pentru rezolvarea situației. La CFR Călători, dovada domiciliului este necesară pentru abonamentele studenților și pentru amenzile de călătorie, iar compania folosește doar aplicația mobilă sau documentul fizic.

Casa Națională de Asigurări de Sănătate și Casa de Pensii cer la rândul lor un document care să ateste adresa stocată electronic, însă, de cealaltă parte, Ministerul Muncii afirmă că „cetățenii care dețin cărți electronice de identitate nu întâmpină probleme” în accesarea serviciilor sale, chiar dacă nu există cititoare, fiind utilizată aplicația pusă la dispoziție de MAI.

Pentru interconectarea sistemelor, Direcția Generală de Evidența Populației anunță discuții și protocoale cu Agenția Națională de Cadastru și Publicitate Imobiliară (ANCPI), Ministerul Justiției, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC), notari, asiguratori și administratorii de pensii private. Totuși, MAI recunoaște că nu are atribuții privind dotarea instituțiilor cu cititoare, deși acestea „au obligația să ia măsurile necesare pentru adaptarea infrastructurii proprii”.

Problema este că legea nu prevede sancțiuni pentru instituțiile care nu o fac, iar dificultățile sunt suportate, deocamdată, tot de cetățeni.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇