Când scăpăm de troleibuzele hârbuite? Primăria București ia bani europeni ca să cumpere încă 100, nou-nouțe

Când scăpăm de troleibuzele hârbuite? Primăria București ia bani europeni ca să cumpere încă 100, nou-nouțe
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Consiliul General a aprobat, joi, un proiect pentru atragerea a 119 milioane de lei – fonduri nerambursabile – destinate achiziției a 100 de troleibuze noi.

Suma acoperă aproximativ 20% din costul total al vehiculelor. Dar accesarea finanțării crește șansele ca PMB să găsească și cofinanțarea necesară, astfel încât să poată înlocui troleibuzele vechi, de 18–19 ani.

Primele troleibuze noi au ajuns la București, după două decenii, în decembrie 2024. Erau parte din lotul de 100 de vehicule Trollino (12 metri) livrat de Solaris.

Ulterior, la finalul lunii iunie 2025, primarul general interimar, Stelian Bujduveanu, a anunțat că a semnat – în urma unei licitații – un contract cu Anadolu Automobil Rom SRL. Firma trebuie să livreze, în 10 luni, 22 de troleibuze Yutong, ceea ce înseamnă că ar urma să ajungă în primăvara anului 2026.

Deși binevenite, aceste achiziții nu rezolvă integral problema condițiilor din troleibuzele care încă circulă în București.

Potrivit informațiilor Spotmedia.ro, în parcul STB mai există puțin peste 80 de troleibuze Astra Irisbus, cu o vechime între 17 și 19 ani. Două dintre acestea au luat foc – unul în 2020, altul în 2024 – și au fost distruse aproape complet.

Toate aceste vehicule vechi - inconfortabile pentru călători și care le pun probleme mari șoferilor - ar putea fi înlocuite dacă PMB va reuși să cumpere cele 100 de troleibuze noi finanțate parțial prin proiectul aprobat joi, 27 noiembrie 2025.

Valoarea totală estimată a achiziției este de 596.462.622 lei. Din această sumă, 119.262.622 lei vor veni din fonduri europene, prin Programul Regional București–Ilfov 2021–2027, iar restul va fi acoperit de PMB.

Rămâne de văzut dacă primăria va derula suficient de rapid pașii administrativi, astfel încât să poată cheltui banii și să aducă noile troleibuze în București.

În mod realist, la o achiziție de acest volum, procesul – adică licitația plus livrare – durează de regulă mai mult de un an, chiar dacă vehiculele vin din China, cu transport maritim, așa cum s-a întâmplat cu cele 100 de autobuze electrice cumpărate de PMB.

Chiar și așa, pentru prima dată avem perspectiva reală de a elimina troleibuzele vechi și uzate din trafic.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇