Valul de scumpiri din ultimele trei săptămâni reaprinde temerile că prețul benzinei ar putea ajunge la 10 lei litrul, în contextul tensiunilor de pe piața regională a carburanților și al incertitudinilor legate de Lukoil.
În timp ce experții avertizează asupra riscului unei creșteri accelerate, ministrul Energiei susține că România are suficiente stocuri și că nu există motive reale pentru majorări.
Cât costă acum benzina şi motorina
Petrom a operat, miercuri, a zecea scumpire a carburanților în mai puțin de trei săptămâni. La stațiile Petrom din București, benzina standard se vinde între 7,51 și 7,57 lei pe litru, iar motorina între 7,91 și 7,96 lei.
Comparativ cu luna trecuta, preţul mediu al unui litru de benzina s-a majorat cu 2.7%, ceea ce înseamnă ca un plin (50 de litri) costa astăzi cu 10.0 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile.
În cazul motorinei, preţul mediu al unui litru a crescut cu 4.8%, iar un plin (tot de 50 de litri) costă cu 18,5 lei mai mult, potrivit platformei de monitorizare peco-online.
Specialiști: risc real de creștere accelerată a prețurilor
Experții atrag atenția că presiunile asupra pieței ar putea duce la scumpiri și mai accentuate, în special în contextul incertitudinilor legate de Lukoil și de aprovizionarea regională.
„Vedem un risc de continuare a ascensiunii preţurilor, în cazul în care avem perturbări în privinţa alimentării cu produse dinspre Lukoil. Cred că este un context de piață tensionat”, a explicat Claudiu Cazacu, analist pieţe financiare, la Observator.
La rândul său, Eugenia Guşilov, expert în energie, spune că reacția pieței este una de teamă: „Piaţa reacţionează la o potenţială criză de aprovizionare. Pentru că totuşi vorbim de un furnizor care are o cotă de piaţă de 20% în România. Faptul că avem această incertitudine, de asta şi piaţa e puţin nervoasă. Şi asta se vede în preţuri.”
Jurnalistul specializat în energie Mihai Nicuț explică la Digi24 că majorările recente sunt parte a unei tendințe regionale: „Nu a fost doar la noi. S-a întâmplat o creștere a prețului mai ales la motorină în toată Europa. Prețurile la motorină și benzină sunt prețuri de cotații pentru carburanți, iar aceste cotații au crescut din diverse motive.”
El indică drept factori determinanți pregătirea unui embargo asupra livrărilor rusești, presiunile din zona balcanică, oprirea unei rafinării din Serbia și creșterea consumului în Ucraina.
Se face benzina 10 lei?
România nu este, totuşi, în pragul unei crize.
"Mai avem un pic și ne punem toți la coadă la benzinării să stăm, pentru că peste două zile sau o săptămână se face 10 lei. Nu are cum, pentru că chiar dacă am vorbit despre Lukoil, influența este totuși destul de limitată în piața românească.
Ei, în situația în care să zicem că rafinăria ar funcționa la capacitate maximă de 2,5 milioane - capacitatea de rafinare a României e de 11 milioane de tone -, iar stațiile Lukoil, chiar dacă ca număr sunt, cu cele 320, pe locul doi ca număr de stații, vânzările Lukoil sunt destul de mici comparativ cu cele ale altor lanțuri. Deci poate apărea într-adevăr un astfel de sentiment de penurie, dar sunt o grămadă de alte lanțuri care pot aproviziona”, a explicat Mihai Nicuț.
Pe lângă presiunile actuale, carburanții vor fi afectați și de majorarea accizelor la 1 ianuarie 2026: benzina se va scumpi cu 34 de bani pe litru, iar motorina cu 30 de bani.
Ministrul Energiei: Nu există condiții reale care să justifice scumpiri
În timp ce specialiștii vorbesc despre o piață instabilă, ministrul Energiei, Bogdan Ivan, susține că România are suficiente rezerve și nu există motive obiective pentru creșteri de preț.
„Nu există, în acest moment, condiții reale care să justifice scumpiri. România are o producție internă solidă, completată de importuri consistente, deci nu suntem în situația altor state dependente aproape total de rafinăriile Lukoil, cum este cazul Bulgariei”, a declarat ministrul.
Bogdan Ivan afirmă că, în prezent, Consiliul Concurenței și alte instituții verifică modul în care au evoluat prețurile la combustibili.
Ministrul respinge și scenariul unor scumpiri cauzate de oprirea activității la rafinăria Petrotel: „Piața este stabilă, iar stocurile sunt suficiente pentru a evita o creștere nejustificată a prețurilor.”
De fapt, Guvernul se pregătește să preia activele Lukoil din România: rafinăria de la Ploiești și rețeaua de peste 300 de stații de carburanți.
România nu va cere prelungirea termenului de 21 noiembrie impus de SUA pentru aplicarea sancțiunilor împotriva companiei ruse Lukoil, a mai anunțat ministrul Energiei, Bogdan Ivan.
