Autoritățile federale americane au deschis o nouă anchetă privind funcția de conducere autonomă a Tesla, după zeci de incidente în care mașinile au trecut pe roșu sau au condus pe partea greșită a drumului, uneori ciocnindu-se cu alte vehicule și rănind oameni.
Administrația Națională pentru Siguranța Traficului pe Autostrăzi (NHTSA) a anunțat joi că investighează 58 de incidente în care automobilele Tesla ar fi încălcat regulile de circulație în timp ce foloseau așa-numitul mod Full Self-Driving (FSD), ceea ce a dus la peste o duzină de accidente și incendii și la aproape 20 de persoane rănite, relatează CNN.
Noua anchetă se adaugă altor investigații deja în derulare asupra tehnologiilor Tesla, care ar putea submina planurile lui Elon Musk de a transforma milioane de mașini aflate deja în circulație în vehicule complet autonome, printr-o simplă actualizare de software transmisă de la distanță.
„Întrebarea esențială este: funcționează acest software?”, a spus Seth Goldstein, analist Morningstar, care are o recomandare de „vânzare” pentru acțiunile Tesla.
Managerul de fonduri Ross Gerber a adăugat: „Lumea a devenit un uriaș teren de testare pentru conceptul lui Elon de conducere complet autonomă. Și nu funcționează.”
Ancheta vine și în contextul în care Musk, a cărui avere – cea mai mare din lume – depinde parțial de valoarea acțiunilor Tesla, a promis că până la sfârșitul anului viitor va lansa sute de mii de taxiuri autonome în orașe din Statele Unite.
Noua investigație acoperă 2,9 milioane de vehicule – practic toate modelele Tesla echipate cu tehnologia Full Self-Driving (FSD), un termen criticat pentru că le-ar da șoferilor un fals sentiment de siguranță și i-ar încuraja să cedeze complet controlul mașinii.
Tesla a susținut în fața autorităților și în instanță că i-a avertizat constant pe șoferi că sistemul nu poate conduce singur și că persoana de la volan trebuie să fie pregătită să intervină în orice moment.
În noua anchetă, autoritățile au notat că mulți dintre șoferii implicați în accidente au declarat că vehiculele nu i-au avertizat în niciun fel înainte de comportamentele neașteptate.
Acțiunile Tesla (TSLA) au scăzut joi cu aproape 3% la un moment dat, dar au închis ședința cu o pierdere de 0,7%.
Agenția NHTSA, care derulează și această anchetă, a deschis anul trecut o investigație privind funcțiile de asistență la condus pentru 2,4 milioane de mașini Tesla, după mai multe accidente produse în condiții de ceață și vizibilitate redusă – inclusiv unul în care un pieton și-a pierdut viața.
Tot NHTSA a lansat la începutul acestui an o investigație asupra tehnologiei Summon, care permite șoferilor să-și cheme mașina să vină singură spre locul unde se află, după mai multe incidente minore în parcări.
O altă anchetă a fost demarată în august, pentru a verifica de ce Tesla nu a raportat la timp anumite accidente, așa cum cere legea. În aceeași lună, un juriu din Miami a decis că Tesla este parțial responsabilă pentru un accident mortal produs în 2019 în Florida, implicând tehnologia Autopilot – diferită de Full Self-Driving – și a obligat compania să plătească victimelor peste 240 de milioane de dolari despăgubiri. Tesla a anunțat că va face apel.
Managerul de fonduri Ross Gerber, investitor pe termen lung în Tesla și un fost susținător al sistemului de asistență la condus al companiei, afirmă acum că Tesla ar trebui să renunțe la denumirea Full Self-Driving și să recunoască faptul că sistemul bazat exclusiv pe camere video are nevoie de senzori radar și alte echipamente suplimentare. Altfel, spune el, autoritățile ar trebui să o oblige să facă acest lucru.
„Trebuie să-și asume faptul că software-ul nu funcționează corect și fie să-și adapteze hardware-ul în consecință – iar Elon să-și rezolve problemele de orgoliu – fie cineva va trebui să spună: ‘Hei, tot provoci accidente cu chestia asta; poate ar trebui s-o testezi pe piste închise până funcționează cum trebuie’”, a declarat Gerber.
Sistemul FSD aflat acum sub investigație este clasificat drept tehnologie de asistență la condus de nivel 2, ceea ce înseamnă că șoferul trebuie să fie permanent atent la drum. O nouă versiune a FSD a fost lansată chiar la începutul acestei săptămâni, iar compania testează și o versiune mult mai avansată, care nu ar necesita intervenția șoferului – un obiectiv pe care Musk îl promite de ani de zile.
Tesla se confruntă cu o presiune tot mai mare de a demonstra că FSD funcționează, în condițiile în care activitatea sa principală – vânzarea de automobile – trece printr-o perioadă dificilă.
Clienții nemulțumiți de sprijinul public acordat de Musk președintelui Donald Trump și politicienilor de extremă dreapta din Europa au început să boicoteze compania, afectând vânzările. Între timp, rivalii din sectorul vehiculelor electrice, inclusiv compania chineză BYD, câștigă cotă de piață cu modele mai ieftine și de calitate.
Ca reacție, Musk a anunțat marți că Tesla va lansa două versiuni noi, mai simple și mai ieftine, ale unor modele deja existente, inclusiv Model Y – cel mai bine vândut. Însă investitorii, care sperau la prețuri mult mai mici sau la un model complet nou, s-au arătat dezamăgiți, iar acțiunile au scăzut cu 4,5%.