Cum a evoluat parcul auto românesc în ultimii 5 ani: Avans bun la mașinile cu motorizări alternative, dar... 80% s-ar încadra la Rabla. Situația din UE

Cum a evoluat parcul auto românesc în ultimii 5 ani: Avans bun la mașinile cu motorizări alternative, dar... 80% s-ar încadra la Rabla. Situația din UE
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

România ocupă penultimul loc în UE la numărul de autoturisme per mia de locuitori, potrivit celor mai recente date publicate de Eurostat pe baza anchetei întreprinse în 2024.

Cu toate că România a urcat o (singură) poziție față de 2019, România înregistrează cea mai accelerată creștere a parcului auto, respectiv a numărului de autoturisme de pasageri înmatriculate și încă în circulație, de +22% – de la 6,9 milioane de autoturisme în 2019 la 8,45 milioane în 2025.

Astfel, cu 444 mașini la mia de locuitori în 2024, față de 357 în 2019, România este devansată la mare distanță atât de țările dezvoltate precum Germania (590 de mașini la mie), cât și de câteva din țările comparabile – Polonia (611 mașini la mie) sau Cehia (608 mașini la mie), lucru surprinzător dat fiind nivelul de dezvoltare în urban relativ apropiat.

Singura țară pe care o devansăm în toată UE la acest indicator este Letonia (424 la mie).

În același timp, suntem aproape la acest indicator de Bulgaria (484 de mașini la mie) și foarte aproape de Ungaria (447 mașini la mie). Media UE a fost de 576 de mașini la mia de locuitori, în 2024, România fiind la acest capitol la 77% din media europeană.

36% din toate mașinile înmatriculate și încă în circulație au peste 20 de ani

Dacă în 2019 țara noastră nu apărea (încă) printre statele membre cu ponderile cele mai ridicate de autoturisme vechi (criteriul utilizat este ponderea celor de peste 20 de ani), dominat atunci de Polonia (37,9%), Estonia (31,5%), Finlanda (26,9%) și Lituania (22,6%), în 2024 România a ajuns pe podium, respectiv pe locul II în acest clasament – cu 36% din totalul autovehiculelor de pasageri aflate în circulație la o vechime de 20 de ani sau peste.

Evoluția este din nou una surprinzătoare și indică spre o probabilă subdimensionare a programului Rabla – prin care, în cei 20 de ani de la debut, s-au casat peste 1 milion de mașini și s-au cumpărat peste 700.000 de mașini noi.

Neglijarea scoaterii mașinilor vechi este un fenomen observabil și în Estonia sau Finlanda, țări care, la fel ca România, au înregistrat o deteriorare la capitolul vârstă parc auto.

Pe de altă parte, Polonia a înregistrat o îmbunătățire a acestui indicator, ponderea autoturismelor mai bătrâne de 20 de ani coborând în ultimii 5 ani cu 7,8 puncte procentuale, la 29,9%.

Dublu tăiș: Cea mai mică pondere a mașinilor noi în total parc auto. Urmează taxe mai mari pe mașinile vechi și poluante

La polul opus (autoturisme mai noi de 2 ani), figurează Luxemburg (20,2%), Germania (15%), respectiv Suedia și Belgia (13,7%).

Din prelucrarea datelor Eurostat pe categorii de vechime, rezultă că România are o pondere de autoturisme noi de doar 3,4%, în scădere de la 4,2% în 2019 – cea mai slabă clasare din UE.

În același timp, ponderea mașinilor cu vârsta până în 5 ani este de aproximativ 8,2%, iar cea a mașinilor cu vârsta cuprinsă între 5 și 10 ani este de 14,5%.

Mai bine de 80% din mașinile din România se încadrează la Rabla

Amintim că România s-a angajat prin PNRR, iar apoi Guvernul Bolojan a întărit acest angajament cu implementare ulterioară de la 1 ianuarie 2026, să schimbe baza de calcul la impozitele pentru autovehicule și clădiri.

În zona de autovehicule, vorbim despre o nouă taxă, axată pe mașinile care poluează mai mult, care va acționa și în sensul descurajării învechirii parcului auto.

Creșterea taxelor pe automobile – taxă locală, care ar trebui să sprijine și echilibrarea veniturilor UAT-urilor – se va resimți pe toată linia de autovehicule, dar în mod special pe mașinile cu norme de poluare mai vechi.

Stimulent fiscal (taxă redusă sau zero) ar urma să primească mașinile cu propulsie nepoluantă.

Citeşte integral analiza Cum a evoluat parcul auto românesc în ultimii 5 ani: Avans bun la mașinile cu motorizări alternative, dar… 80% s-ar încadra la programul Rabla. Situația pe țările UE pe Curs de Guvernare


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇