Vânzările de autovehicule au scăzut în România cu 28,7% în primele zece luni ale anului, comparativ cu intervalul similar din 2019, marjă în care însă automobilele electrice (BEV, PHEV) sunt pe creştere de 67,7%, relevă statistica publicată miercuri de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme (APIA).
La nivel sectorial naţional, topul general pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus, în continuare, la zece luni de Dacia – cu 31.814 de unităţi, marcă urmată de Renault – cu 8.712 de unităţi, Volkswagen (8.688), Ford (7.591), Skoda (7.528) şi Hyundai (5.738).
Potrivit sursei citate, în octombrie, autoturismele (care reprezintă circa 85% din total) au înregistrat un volum de 12.420 de unităţi, cu 17,9% mai mare decât în luna similară din 2019.
Evoluţia pe ansamblul primelor zece luni ale anului relevă faptul că autoturismele înregistrează un volum total de 96.047 de unităţi, corespunzător unei scăderi de 27,8% în raport cu perioada similară din anul precedent.
În clasamentul autoturismelor, în intervalul ianuarie - octombrie, Dacia deţine supremaţia, cu 30.196 de unităţi, în scădere cu 26% faţă de datele din 2019 şi cotă de piaţă de 31,4%.
Ierarhia continuă cu Skoda, care înregistrează 7.528 de unităţi (-27,9% şi o cotă de 7,8%),Volkswagen - cu 7.424 unităţi (-16,4% şi o cotă de 7,7%), Renault - cu 7.367 de unităţi (-33% şi cotă de 7,7%) şi Hyundai - cu 5.738 de unităţi (-14,4%, cotă de piaţă de 6%).
De asemenea, pe modele, cu cele 14.064 de unităţi înmatriculate, din ianuarie până în octombrie, Dacia Logan este pe primul loc, dar în scădere cu 35,2%, comparativ cu anul trecut.
Clasamentul continuă cu Dacia Sandero (7.419 unităţi, +0,6%), Dacia Duster (7.067, -24,4%), Renault Clio (3.134, -29,4%) şi Skoda Octavia (2.609, -38%).
În funcţie de tipul de combustibil, pe ansamblul întregii perioade analizate, ponderea autoturismelor diesel a crescut uşor, de la 26,3% anul trecut la 26,9%. Autoturismele pe benzină continuă să deţină cea mai mare cotă în piaţă, respectiv de 66,5% din total.
Creștere pentru modelele electrice
Totodată, autoturismele electrice şi hibride au consemnat, la zece luni, un volum în creştere de 15,1%, în comparaţie cu perioada similară a anului trecut.
Pe subcategorii, vânzările de maşini full electrice au crescut cu 54,4% şi cele hibride plug-in cu 19,1%.
Pe de altă parte, autoturismele hibride care dispun de propulsie electrică înregistrează o evoluţie negativă (-3,5%).
Cele mai comercializate modele ecologice în România, în primele zece luni ale anului, au fost: Renault (493 de unităţi), Skoda (365),Volkswagen (283), Hyundai (234) şi BMW (187).
Firmele preferă 4x4
O altă analiză evidenţiază evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 19,8% din totalul achiziţiilor, după primele zece luni ale anului, pe un volum total de 19.061 de unităţi, inferior cu 27,2% celui consemnat în aceeaşi perioadă din 2019.
În privinţa tipului de proprietari, trendul rămâne favorabil persoanelor juridice, care acoperă 54% din totalul achiziţiilor de autoturisme.
Citește și: