Nu se va putea pe banii europenilor și cu oamenii rușilor Interviu video

Nu se va putea pe banii europenilor și cu oamenii rușilor <span style="color:#990000;">Interviu video</span>
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Acei oameni politici care au trecut la dreapta oligarhilor, la dreapta președinților pro-ruși, dacă vă spun că sunt pro-europeni, nu-i credeți, nu sunt pro-europeni, vor face din Republica Moldova o nouă Georgia.

Federația Rusă știe că acum este ultima șansă de a opri integrarea europeană a Republicii Moldova. Mai mult, cu o Moldova pro-rusă, Rusia ar putea face mult deranj în Ucraina. Dacă în Republica Moldova am avea un guvern care nu ar respecta reguli europene, nu ar respecta legi europene, nu ar respecta valori europene, atunci Uniunea Europeană nu va mai avea legal posibilitatea de a ajuta Republica Moldova, avertizează europarlamentarul Siegfried Mureșan (PNL/PPE), într-un interviu acordat Spotmedia, pe tema alegerilor de duminică, din Republica Moldova.

Pe scurt: alegerile din 28 septembrie sunt existențiale și cu miză mare nu doar pentru R. Moldova, ci și pentru România și soarta războiului de agresiune al Rusiei în Ucraina: Tot ceea ce Federația Rusă încearcă acum în Republica Moldova va fi pregătită să încerce la viitoarele  alegeri în state membre ale Uniunii Europene.

Siegfried Mureșan
Foto: Facebook / Siegfried Mureșan

Alegerile din Republica Moldova sunt descrise ca fiind istorice, de data asta, însă, cu un accent poate mai grav. Sunt descrise ca fiind existențiale pentru Chișinău. Aș vrea să vă întreb însă care este miza lor pentru Uniunea Europeană, pentru Europa și, desigur, pentru România, pentru că am văzut un foarte mare efort al liderilor europeni în a sprijini forțele pro-democratice de la Chișinău.

Putem fi în siguranță în interiorul granițelor Uniunii Europene doar dacă suntem înconjurați în vecinătatea noastră imediată de state care sunt sigure și stabile. De aceea, siguranța Republicii Moldova este esențială pentru siguranța Uniunii Europene. Acesta este un lucru pe care Uniunea Europeană l-a înțeles și este primul motiv pentru care Uniunea Europeană este activă în Republica Moldova.

Cel de-al doilea motiv este faptul că Uniunea Europeană se bazează pe alegeri libere, democratice, pe democrație, pe un sistem pluripartinic, pe libertatea oamenilor de a se putea exprima. Iar dacă această libertate este în pericol în Republica Moldova prin interferența rusă, Uniunea Europeană o vede ca pe obligație a sa să intervină și să se asigure că Republica Moldova va fi condusă în viitor conform voinței oamenilor și că voința oamenilor nu este distorsionată.

Nu se va putea pe banii europenilor și cu oamenii rușilor

Cel de-al treilea motiv pentru care Uniunea Europeană este atât de activă este faptul că la ultimele alegeri parlamentare, la alegerile prezidențiale anterioare, la alegerile prezidențiale, înainte și la referendum, oamenii în Republica Moldova au ales calea integrării europene.

Au ales o președintă pro-europeană în anul 2020, care l-a învins pe președintele pro-rus de atunci al Republicii Moldova, Igor Dodon, au confirmat-o pe Maia Sandu în funcție, în ciuda tuturor interferențelor de anul trecut. Cetățenii Republicii Moldova au găsit puterea de a spune DA la referendumul pentru integrarea europeană.

Deci oamenii în Republica Moldova își doresc integrarea europeană. Ca atare, Uniunea Europeană consideră că are o datorie să răspundă pozitiv acestei dorințe și aspirații a cetăţenilor Republicii Moldova.

De de la începutul invaziei ilegale și ilegitime a armatei ruse în Ucraina, oamenii din Republica Moldova și autoritățile au acționat în deplin acord cu valorile europene.

La începutul războiului, oamenii din Republica Moldova şi-au deschis casele pentru refugiați ucraineni care au avut nevoie de protecție. Faptul că Republica Moldova a primit sute de mii de refugiați în primele săptămâni de război a dat Uniunii Europene timp, a dat posibilitatea de a se organiza și a stabilizat situația la frontieră.

Deci, pe scurt, Uniunea Europeană a văzut Moldova Europeană, a văzut valoarea adăugată.

În plus, Republica Moldova este un stat candidat pentru aderare la Uniunea Europeană, candidat prin propriile merite, fiindcă au început reforme esențiale în Republica Moldova, reforme pe care Uniunea Europeană e hotărâtă să le sprijine și Uniunea Europeană e hotărâtă să progreseze în anii următori rapid pe calea integrării europene cu Republica Moldova.

S-a spus pe drept cuvânt despre Ucraina că apără întreaga Europă. Republica Moldova ajunge să aibă și ea acest rol, pentru că am făcut câteva interviuri cu premierul Dorin Recean, bunăoară, cu fostul ministru al Apărării, Anatol Șalaru, și ambii spuneau că planul Rusiei este concret, militar, să debarce mai mulți soldați în Transnistria și de acolo pornind să atace Odesa, să ajungă la gurile Dunării și astfel mai aproape de Europa. Vi se pare un plan realist sau e un scenariu mult prea dramatic?

Vă spun două lucruri. E clar că, dacă Kremlinul ar avea un regim pro-rus instalat în Republica Moldova, situația ar fi mult mai rea nu doar pentru cetățenii Republicii Moldova, dar și pentru noi.

România, cu Rusia la frontieră, ar fi mult mai neliniștită. Dar situația ar fi mult mai gravă și pentru Ucraina. Cu un stat favorabil Rusiei, spre vestul Ucrainei, Federația Rusă ar putea face mult mai mult deranj, mult mai multă dezordine și în Ucraina.

Trupele din aşa-numita regiune transnistreană în momentul de față sunt irelevante, sunt deconectate, acea rotație a trupelor nu se prea face, nu au capacități foarte mari. Dacă Republica Moldova ar fi condusă de un guvern complice al Kremlinului, atunci s-ar putea produce o revitalizare acolo, cu trupele din așa-numita regiune transnistreană, lucru care ar fi periculos și pentru Ucraina.

Deci e important pentru toată regiunea și pentru Ucraina, ca Republica Moldova să rămână pro-europeană.

Sunt convins că Federația Rusă are trei mari ținte prin această implicare agresivă acum în Republica Moldova. Una, oprirea parcursului european al Republicii Moldova. Iar Federația Rusă știe că acum joacă ultima carte pentru a opri Republica Moldova de pe calea integrării europene.

În doar trei ani de zile, Republica Moldova a primit statul de stat candidat, s-a luat decizia de începere a negocierilor, s-au finalizat pe partea de negocieri o mulțime de etape tehnice și negocierile pe acele capitole.

Și negocierile la nivel tehnic au început, vor începe și la nivel politic în următoarele luni. Deci Federația Rusă știe că acum este ultima șansă de a opri integrarea europeană a Republicii Moldova. Un guvern pro-european împreună cu președinta pro-europeană în următorii patru ani va face ireversibilă integrarea  europeană.

Cel de-al doilea motiv pentru care Federația Rusia este atât de agresivă în Republica Moldova este Ucraina.  

Cum am explicat mai devreme, cu o Moldova pro-rusă, Rusia ar putea face mult deranj.

Al treilea motiv este slăbirea Uniunii Europene. Tot ceea ce Federația Rusă încearcă acum în Republica Moldova va fi pregătită să încerce la viitoarele alegeri în state membre ale Uniunii Europene. Să nu ne facem nicio iluzie. Această interferență a Federației Rusiei este ca o pandemie. Dacă nu o oprim acum, se va extinde.

Maia Sandu ne-a spus în discursul de acum două săptămâni în plenul Parlamentului European că o mare parte din conținutul de dezinformare generat de Federația Rusă în Republica Moldova e bazat pe inteligența artificială.

Pe scurt, pe măsură ce tehnologia evoluează, ei folosesc noi instrumente, vedem că folosesc criptomonede pentru a cumpăra voturile oamenilor, lucruri pe care nu le-au făcut în Uniunea Europeană până acum, nici măcar în România la alegerile de anul trecut.

Deci e clar că tot ce încearcă acum în Republica Moldova vor încerca și în alte state membre ale Uniunii Europene, dacă nu sunt opriți acum.

Ați pune în același context asaltul asupra Moldovei și ultimele provocări ale Rusiei în state NATO, mă refer la Polonia, Estonia, România, am văzut și situația din Copenhaga?

Nu cred că aceste provocări ale Federației Ruse țintesc alegerile din Republica Moldova sau au legătură directă.

Cred că Federația Rusă încearcă și după așa-numitul summit din Alaska, opoziția fermă la solicitările maximale ale Federației Ruse, Uniunea Europeană, Statele Unite sunt mai bine organizate, canalele de comunicare, dialogul funcționează mai bine, coordonarea e mai bună, reacțiile noastre sunt mai bune.

Dar evident că după acea întâlnire în Alaska Federația Rusă a văzut o oportunitate și s-a simțit îndreptățită să încerce. Reacția mereu are nevoie de un pic de timp pentru a fi pusă pe picioare. Dar vedem la nivelul NATO, la nivelul statelor UE, că mecanismele funcționează și cred că acele provocări sunt parte a noii realități.

Sunt parte a încercării Federației Ruse de a testa reziliența sistemelor noastre de securitate, a societăților, a sistemelor politice, a instituțiilor din statele membre ale Uniunii Europene, din statele NATO și de a testa aceste organizații internaționale.

Nu cred că aceste provocări au legătură directă cu alegerile din Republica Moldova și mi-e teamă că ele vor continua și după alegerile din Republica Moldova, chiar dacă partidul pro-european va câștiga în Republica Moldova.

E însă foarte important pentru alegerile de duminică din Republica Moldova să știe cetățenii Republicii Moldova că, de fapt, Uniunea Europeană e proiectul care aduce pace. De când avem Uniunea Europeană nu a existat niciodată un conflict militar între două state membre ale Uniunii Europene.

Ați văzut cu siguranță că și ancheta de la București duce spre Moscova. În cele din urmă, adunăm probe pentru implicarea agresivă a Moscovei și în procesul electoral de la București. Apoi, avem un spion pro-rus, fost angajat al SIS Moldova, arestat la București, parte a unei operațiuni europene mai largi. Oameni ai lui Plahotniuc, devoalați la București. Considerați că e nevoie de o anchetă mai largă care să pună practic pe masă toți pro-rușii, oamenii lui Plahotniuc, toate aceste capete de pod folosite de Rusia în ultimii 35 de ani? Pentru că, dacă nu,  vom vorbi mereu de acei oameni cu Moscova în suflet răspândiți în România.

În primul rând, trebuie să explicăm oamenilor cum acționează regimurile dictatoriale. Federația Rusă, dar ea nu este singură, acționează în strânsă cooperare cu alte regimuri autoritare.

Am văzut fotografia de la Beijing cu lideri din Coreea de Nord, din China, Rusia și multe alte state. Deci, în primul rând, e important ca oamenii să înțeleagă că Federația Rusă nu acționează doar când sunt tancurile pe străzile din estul Ucrainei.

Federația Rusă are obiective pe termen lung de a slăbi democrațiile noastre. Federația Rusă știe că eforturile de destabilizare a unei țări durează ani de zile. Dar trebuie să știm că Federația Rusă este angajată în mod activ și agresiv în eforturi de destabilizare a democrațiilor noastre.

Oamenii trebuie să știe cum acționează Federația Rusă, că atacurile cibernetice, că propaganda, că interferența electorale, sunt toate instrumente.

Apoi, oamenii trebuie să știe exact cine sunt persoanele publice din țările noastre, membre ale Uniunii Europene, inclusiv România, care fac agenda Rusiei, care repetă narative al regimurilor autoritare și acționează în concordanță cu interesele acelor regimuri autoritare.

Și, dacă îmi aduc bine aminte, din România au fost două persoane în acea fotografie a dictatorilor de la Beijing, iar acele două persoane care au fost în acea fotografie nu sunt singurii purtători de mesaje ai regimurilor autoritare.

Diferența între Războiul Rece și acum este că în Războiul Rece știam clar că la Vest e binele, la est răul.

Democrațiile vestice erau oarecum consolidate și protejate. Acum avem incursiuni ale extremiștilor anti-democratici care servesc agendei ruse și în țările noastre,  AUR și celelalte partidulețe anti-europene.

Am văzut situația din Georgia, în pofida eforturilor societății civile, au stat oamenii în stradă, Georgia a intrat totuși într-o zonă gri. Uniunea Europeană nu se mai uită cu ochi atât de indulgenți înspre ea. Care e scenariul pentru Republica Moldova în cazul în care nu câștigă pro-europenii?  Poate să nu fie recunoscut rezultatul alegerilor, dacă e viciat?

Georgia și Republica Moldova au avut aceleași șanse. La începutul războiului din Ucraina, Republica Moldova a reușit prin propriile merite, Georgia a rămas în urmă, nu începe negocierile de aderare la Uniunea Europeană, nu primește sprijinul pe care-l primește Republica Moldova, fiindcă autoritățile în Georgia s-au declarat pro-europene, dar în realitate au fost pro-ruse, lucru relevant și pentru alegerile de duminică de la Chișinău.

Deci acei oameni politici care au trecut la dreapta oligarhilor, la dreapta președinților pro-ruși, dacă vă spun că sunt pro-europeni, nu-i credeți, nu sunt pro-europeni, vor face din Republica Moldova o nouă Georgia. Deci Georgia a eșuat, fiindcă oamenii politici acolo au servit de fapt interesele Federației ruse.

Ce s-ar întâmpla în Republica Moldova după ziua de duminică? În primul rând, alegerile sunt monitorizate. Va fi important să vedem dacă sunt libere, dacă sunt corecte.

Dacă Republica Moldova va avea un guvern pro-rus în următorii ani, întreg parcursul european al Republicii Moldova va fi periclitat, fiindcă integrarea europeană cu oamenii rușilor nu se poate.

Uniunea Europeană vrea să ajute cetățenii Republici Moldova. Însă, dacă în Republica Moldova am avea un guvern care nu ar respecta reguli europene, nu ar respecta legi europene, nu ar respecta valori europene, atunci Uniunea Europeană nu va mai avea legal posibilitatea de a ajuta Republica Moldova.

Deci oamenii trebuie să știe că nu se va putea pe banii europenilor și cu oamenii rușilor, fie integrare europeană până la capăt, fie blocarea, înghețarea procesului de integrare europeană și alunecarea înapoi într-o zonă gri, cum este cea din Georgia.

Transcriptul interviului a fost realizat cu aplicația Vatis Tech


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇