S-au terminat banii de autostrăzi? Ce proiecte bat pasul pe loc

S-au terminat banii de autostrăzi? Ce proiecte bat pasul pe loc
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Fără bani, nu construim autostrăzi. Iar ritmul în care Guvernul poate finanța astfel de noi proiecte de drumuri de mare viteză pare că încetinește.   

Prima „victimă” este un segment de autostradă de aproape 60 km din Moldova. A doua ar putea deveni o porțiune de șosea de mare vitează de 31 km care urma să se construiască în Dobrogea și să descongestioneze drumuri de pe litoral.

Au trecut aproape 5 luni de la momentul în care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a desemnat asocierea de firme a lui Dorinel Umbrărescu - adică  SA&PE Construct SRL – Spedition UMB SRL – Tehnostade SRL -  să construiască porțiunea din A7 dintre Pașcani și Suceava.

Detalii despre proceduri puteți găsi aici: LICITAȚIE 1 și LICITAȚIE 2.

Este vorba despre 2 loturi de drum:

  • 33 km, între Pașcani și Roșcani
  • 28,9 km, între Roșcani și Aeroportul din Suceava.

Pentru fiecare dintre ele, proiectarea ar urma să dureze 6 luni, iar execuția lucrărilor, 24 de luni.

Aceste termene vor curge, însă, de la momentul în care CNAIR va semna contractele cu UMB. Or – deși Compania a selectat UMB pe post de câștigătoare la ambele licitații, încă din luna martie – contractele încă nu s-au semnat.

La solicitarea spotmedia.ro, purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, a precizat că semnarea contractelor întârzie din cauza lipsei banilor.

Nu sunt singurele proiecte care rămân în așteptare. Chiar dacă nu a indicat, oficial, că lipsa banilor e o problemă, CNAIR a prelungit evaluarea ofertelor pentru „Alternativa Techirghiol” – o porțiune de autostradă de 31 km, de la Cumpăna până după 23 August.

Această șosea de mare viteză ar fi de folos pentru că i-ar ajuta pe cei care doar tranzitează zona să evite DN39, care trece, printre altele, prin Eforie Nord și Eforie Sud.

Licitația a fost lansată în iunie 2024. Până la finalul lui decembrie 2024, 11 asocieri de firme au depus ofertele.

Evaluarea acestor oferte și desemnare unui câștigător - care să facă autostrada cu puțin peste 4,8 miliarde de lei - urma să aibă loc în cursul primăverii trecute.

În luna martie – în timpul unei vizite în Portul Constanța – Sorin Grindeanu (la acel moment ministru al Transporturilor), a declarat că în aprilie 2025 vom avea câștigătorul.

Termenul din Sicap a fost, însă, prelungit. Din mai în iulie. Și apoi, în septembrie 2025. Detalii, aici: LICITAȚIE 3.

Câtă vreme Sorin Grindeanu a anunțat deja când se va încheia licitația, e greu de crezut că aceste amânări succesive sunt cauzate de capacitatea redusă de evaluare a CNAIR.

L-am întrebat pe purtătorul de cuvânt al CNAIR, Alin Șerbănescu, dacă sunt bani pentru „Alternativa Techirghiol”.

„Răspunsul e nu, nu sunt, la acest moment. Dar nu era nevoie de bani până acum, la CNAIR pentru acest drum. E nevoie de bani abia când semnezi contractul.

Licitația s-a lansat cu clauză suspensivă. Adică ofertanții știau că vom ajunge la semnarea contractului doar dacă sunt bani. Dacă nu, nu semnăm și toată lumea își asumă acest lucru.

Oricum – la semnarea unui astfel de contract – nu e nevoie să aibă Guvernul într-un cont toți banii.

După ce se încheie licitația, după ce se fac verificările necesare, după ce se semnează contractul, iar firmele câștigătoare depun garanția de bună execuție, ai nevoie de 15% din sumă. Care reprezintă avansul.

Ulterior, se decontează facturi pentru lucrări de proiectare și execuție deja realizate. Vin proiectantul și constructorul și ne depun facturile pentru ce au lucrat. Și ele se achită în termene. Dacă nu apar întârzieri”, a explicat Alin Șerbănescu.  

Problema este că, dacă n-are nici banii necesari să înceapă, Guvernul ar avea probleme cu acest proiect.

Alin Șerbănescu nu a comentat ipoteza în care CNAIR ar prelungi intenționat evaluarea ofertelor, ca să aibă Guvernul timp să facă rost de bani. A spus, însă, că anularea procedurii nu este o opțiune.  

„Ofertanții alocă resurse ca să participe la licitații. Își blochează bani. Iar în condițiile în care instituția care a lansat licitația ar anula-o fără să aibă motive legate de oferte ... atunci ofertanții ar putea merge în instanță, să ceară despăgubiri. Nu s-a întâmplat încă. Dar e posibil”, a mai spus Alin Șerbănescu.   


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇