Peste 1,23 millioane de lei – adică mai bine de 250.000 euro – a cheltuit Senatul României pe eșarfe, butoni cu pietre semiprețioase, serviete din piele saffiano, silouri și altele asemenea. Toate, cumpărate prin încredințare directă de aceeași firmă de apartament cu un singur angajat.
Află cum explică instituția aceste cheltuieli și în baza căror criterii susține că a ales firma care îi furnizează obiectele de lux.
Senatul României a început să-și cumpere bunurile de lux acum mai bine de un an.
Pe 6 iunie 2024, a făcut o primă atribuire directă. A început cu 100 de eșarfe personalizate din mătase, livrate în cutii. Fiecare eșarfă costa 575 de lei.
Așa că pentru toate 100, a cheltuit, dintr-un foc, 57.563 lei (aproape 11.600 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 1.
Instituția a continuat să atribuie proceduri directe pentru obiecte de lux în acea zi. Și apoi pe 3 și 4 septembrie 2024. Și din nou, în 2025, pe 31 martie și 16 aprilie.
Costul total al bunurilor de lux se ridică – din calculele spotmedia.ro bazate pe atribuirile din Sicap și informațiile Senatului României - la 1.235.089 lei (puțin peste 250.000 de euro, la un curs mediu al euro de 4,9 lei).
Iată detalii despre celelalte achiziții directe ale Senatul. Adică ce a cumpărat și la ce prețuri:
- un nou set de eșarfe personalizate din mătase: 191 de eșarfe, în valoare de 575 lei fiecare. Cheltuiala totală: 109.945 lei (adică puțin peste 22.000 de euro). Detalii ACHIZIȚIE 2.
- portofele personalizate din piele pentru bărbați și damă: 252 de bucăți în valoare de 831 lei bucata. Cheltuiala totală: 209.646 lei (circa 42.133 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 3 și ACHIZIȚIE 4.
- curele pentru bărbați personalizate: 202 bucăți, în valoare de 831 lei fiecare. Cheltuiala totală: 168.049 lei (circa 33.700 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 5 și ACHIZIȚIE 6.
- butoni personalizați cu pietre semiprețioase: 398 de perechi. Dintre ele, 200 de perechi la prețul de 415 lei fiecare. Iar alte 198 de perechi la 457 lei fiecare. Cheltuiala totală: 173.878 lei (circa 34.940 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 7 și ACHIZIȚIE 8.
- serviete din piele naturală saffiano: 160 de bucăți, în valoare de 1.134 lei bucata. Cheltuiala totală: 181.512 lei (adică 36.481 lei). Detalii: ACHIZIȚIE 9.
- stickuri de memorie în formă de card bancar, personalizate: 200 bucăți, în valoare de 100 lei. Cheltuiala totală: 20.168 lei (circa 4.054 euro). Detalii: ACHITIZIȚIE 10.
- stilouri și pixuri personalizate, cu valori cuprinse între 844 lei (stiloul) și 1.093 lei (setul de pix și stilou). Cheltuiala totală: 187.184 lei (puțin peste 37.600 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 11, ACHIZIȚIE 12 și ACHIZIȚIE 13.
- agende personalizate format A5: 255 de bucăți în valoare de 142 lei fiecare. Cheltuiala totală: 36.429 lei (adică circa 7.320 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 14.
- cravate din mătase, cusute manual, personalizate: 143 de bucăți, în valoare de 575 lei fiecare. Cheltuiala totală: 82.315 lei (circa 16.5400 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 15.
- icoane din lemn cu foiță din aur și „varnish pentru a crea aspectul de icoana veche”: 5 bucăți în valoare de 1.680 lei fiecare. Cheltuiala totală: 8.400 lei (aproape 1700 euro). Detalii: ACHIZIȚIE 16.
Ce face Senatul cu obiectele de lux
La solicitarea spotmedia.ro, Senatul României a transmis că „achizițiile produselor la care faceți referire au fost realizate ca urmare a necesității completării fondului de cadouri simbolice, acesta fiind semnificativ diminuat.
În contextul desfășurării acțiunilor parlamentare, atât de plan intern cât și internațional, inclusiv vizite oficiale și reuniuni internaționale organizate de Senat, s-a impus asigurarea unor obiecte de protocol corespunzătoare uzanțelor diplomatice.
Bunurile au fost oferite de către demnitarii români români în cadrul acțiunilor parlamentare interne și externe”.
Furnizorul: O firmă cu un singur angajat din Ilfov. Dar norocoasă
Senatul României și-a cumpărat obiectele de lux doar prin atribuiri directe către o singură firmă 12 DAV Avenue SRL.
Aceasta a fost înființată în 2012, este activă din 2015 și - potrivit agregatorului cu informații de business listăfirme.ro - are un singur angajat. Are sediul social într-un apartament dintr-un bloc din Ilfov, situat în vecinătatea pădurii Băneasa.
În anul 2024 - primul în care firma a primit încredințările directe de la Senat - cifra de afaceri i-a crescut cu 150% (de la 648.710 lei - cât era în 2023 - la 1.626.796 lei). Profitul a explodat, de la un an la altul: fusese 174.729 lei, în 2023. Și a crescut cu 484%, până la 1.020.111 lei.
Firma 12 DAV Avenue SRL a fost fondată de Alina Valentina Dinu. Aceasta este administrator, unic asociat și beneficiar real al afacerii, potrivit sursei citate.
Numele Alinei Valentina Dinu apare pe site-ul firmei de îmbrăcăminte Bigotti, în categoria „Bigotti Su Misura”, un serviciu de personalizare a vestimentației. Detalii, aici.
Am întrebat Senatul României cum a ales această firmă. Și de ce a cumpărat toate obiecte de la același furnizor și doar prin încredințări directe. Iată răspunsul instituției:
„Firma 12 DAV Avenue SRL a fost selectată datorită necesității achiziției de produse personalizate, în concordanță cu standardele protocolare specifice”.
Potrivit Senatului României, s-au respectat atât Legea achizițiilor publice 98/2016, cât și principiile transparenței în achiziții. Și susține că produsele primite de la firmă sunt de bună calitate.
Curios: potrivit datelor din Sicap - doar Senatul României dă încredințări directe către 12 DAV Avenue SRL
În concluzie, Senatul susține face asemenea cheltuieli din cauză că membrii săi nu se pot duce cu mână goală în delegații, nici în străinătate și nici în țară. Așa o fi!
Însă într-o țară în care părinții le cumpără bună parte din rechizite copiilor, iar parte dintre bolnavi merg la spital cu materiale sanitare pe care și le cumpără singuri, astfel de cheltuieli și de justificări dau prost. Chiar foarte prost.
Și cum Senatul susține că obiectele au fost deja oferite, ne-am putea aștepta, în curând, la o nouă rundă de cumpărături. Strict în scop diplomatic, desigur.